Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Drister meg til å 'tolke' navnene i ditt siste innlegg, Gunn.Dette er nemlig folk jeg kjenner litt til,nemlig!!.Dessverre nærmer vi oss kanskje ikke så veldig mye denne Nils marsmester,men se litt kanskje på artikkelen til H. C. Finne i NST xxxii-hefte 4(1990).Der har vi jo en Margrethe Rasmudatter,som faktisk sies å ha vært gift med 2 menn,som etter Finnes teori var halvbrødre,i 'tur og orden'.Disse skal ha vært sønner av Laurids Lauridsen (Finne)hammersmed på Hassel øde i Sandsvær!!.Av de 2 sønnene som er nevnt sies den yngste,Laurids Lauridsen'd.y'(1655-1722),å ha giftet seg med Margrethe ca.1692-93,da halvbroren Niels ble begravet23/4-1691, 56 år gammel.Det sies da at han hadde vært soldat i 15 år!!. Forøvrig er denne Peder Olsen Aas(søndre)svigersønn av Søren Olufsen Aas(1620-97),kalles lagrettemann i 1681,altså Søren.Lisbeths søster ble gift med kornett Niels Hansen Fyhn(1687-1762),hun het Ingeborg(1701-67), deres bror Ole Pedersen(1696-1755)ble gift med Niels sin søster Marthe Hansdatter Fyhn(1698-1763).Sånn når jeg først er i gang.'tjukke slekta'dette her skjønner dere.En tid trodde jeg nemlig at denne Margrethe Rasmusdatter var en søster til Hans Rasmussen Fyhn på Skjøl,Finne nevner nemlig i artikkelen sin en 'Hans Rasmussen ved Verket', og som han antar er en bror av Margrethe!!!.Lar det stå helt åpent!!.Litt nærmere 'Nils Masmester' kom vi vel ikke, men det vil alltid være mulig å finne ut av hvem de var ved si litt om 'bekjentskapskretsen'.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her gik det litt for fort i svingen,jeg sier jo ingen ting om de øvrige ,fadderene altså.Hans Skjøl er jeg usikker på her det er nok ikke min Hans Rasmussen.Ingeborg Pedersdatter Aas(1655-1717),faster av barnet,Martha,muligens en Pedersdtr.,har hun noe med en Hans Alfsen Berg å gjøre???Maria Sørensdatter Aas er nok en svigerinne av barnefaren, kona hans het nenlig Malene/Magdalene Sørensdatter(død 1742).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Til (78)Nils Pedersen er nevnt her Lenke E Fredriksen&nr=8&antinnlegg=13&startnr=&antall=&spraak=n#anker som sønn til Pernille Nilsdatter ,Som det fremgår er han bror til min ane Karen Pedersd , gift med Nils Helgesen Li ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen!Det kan se ut som vi er beslektet,Tor!!.Med tunga rett i munn får du dette: 'Din' Nils Pedersen er etter det jeg kan se av notater jeg har,sønnesønn av 'min' Nils Pedersen fra Fjerdingstad nordre,og som også kalles bare 'Skotselv'(ca.1639-1713)og Marthe Nilsdatter(ca.1632-1701,skifte holdt først 8/11-1706)Her er litt av teksten:'det er skifte 8.november 1706 hos Nils Pedersen i Skots- elven,etter avgangne Marthe Nilsdatter,mellom den gjenlevende mann på den ene side,og den salige kvinnes etterlatte barn,på den annen side.Med sin annen og gjenlevende mann,Nils Pederssen,hadde hun følgende barn,nevnt på skiftet:1.PEDER NILSEN,død ved skiftet,gift med Pernille Nilsdatter de hadde en sønn NILS og en datter KAREN.2.OLE NILSEN.Ved Hønenfossen i 1735.3.KAREN NILSDATTER,(ca.1665-1735)gift med hr. cornet Hans Rasmussen Fyhn(1656/7-1740)på Skjøl.4.TRON(D)NILSEN.5.ANNE NILSDATTER,gift med Morten Olsen Knive.6.MAREN NILSDATTER,gift med Anders Olsen Hefta,død ved skiftet. Løsøret ble verdsatt til 270 rdl.2ort.Håper du kan ha nytte av dette,Tor,selvom debatten kanskje dreier en smule.Som man ser av de skiftene Gunn la ut,er dette et veldig intrikat familie-nett som brettes ut .Din ane,Tor,Karen Pedersdatter,gift med Nils Helgesen Li,er sønn av Helge/Helle Halvorsen Li(ofte nevnt som fadder under navnet 'Helle Li')og Malene Reggertsdatter,som så er søster til Helle Reggertsdater,gift med Jens Nielsen Gram, skriver ved verket!!.De er søstere av den kjente Abraham Reggertsen,og det hører med til historien at Abraham og Jens er faddere for Hans Rasmussen Fyhns datter Åse den 3/11-1695(død 1731)og Maria den 8/8-1700(død 1773).Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn!Dessverre har vi dreiet bort fra Margrethe Nils Masmesters, men det jeg kan si om henne er at hun opptrer som fadder siste gang den 13/3-1698.Da døper Kristoffer Hære sin datter DORETE.De øvrige er Mari Hære,Live Voldstad,Bjørn Solberg(han har blitt nevnt før)og Syver Voldstad.Jeg har ikke kunnet finne henne død frem til 1704,så kanskje fraflytting senere enn 'beregnet' er en årsak.Det ble litt krøll med de 2 Finne-brødrene også,i kronologien mener jeg.Hun var jo gift med Nils bare mellom ca.1688 og til han døde i 1691.Så da er vi kanskje like langt.Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjementet! Jeg ser at det er som på andre jernverk jeg har jobbet med: Et nokså intrikat nett av forbindelser - sannsynligvis også med flere tilfeller av inngifte.Er det noen som kan identifisere fadderen Johan Former (se innlegg 70)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det var en stiger Ole Former ved Kongsberg sølvverk. Han var blitt sterkt brannskadet i 1719, og døde ca. 1727 av en fallulykke under kongelig tjeneste. Det vil vel si i gruven. I skifteregister 1705 - 1801 på DA finnes mange ved navn Former. Noen Johan eller Claus Former har jeg likevel ikke sett. Søk også blant merknadene der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei!Mange takk Sven Erling (81),Hadde ikke dette skiftet inne , dette løste et av mine store mysterier ,..et annet uløst er opphavet til Pernille Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig (84): Former er jo vanligvis en yrkesbetegnelse knyttet til masovnen/støpe-produksjonen, i første rekk ved jernverk. Derfor er det noe selvmotsigende ved navnet Ole Former på en stiger, som jo var knyttet til gruvevirksomheten. Jeg registrerer at flere av dem som kalles 'Former' i Kongsberg-skiftene ser ut til å ha hatt andre yrker, og 'Former'-betegnelsen er tydeligvis da gått over til å bli et tilnavn, antakelig nedarvet fra en former tidligere i slekta (f.eks. en far). Noen av de som nevnes i skifteregisteret, har jeg vært borti tidligere - bl.a. Just Giertsen Former - uten å kunne finne noen forbindelse til 'mine' folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limer inn noen relevante synspunkter og sentrale opplysninger fra Kjell Lindbloms siste innlegg i Anbytarforum:'Tolkningen av brevet stämmer gott med vad jag själv kommit fram till. Jag har bara några kommentarer till ett par ord i texten. Brevet innehåller namn på yrken inom bergsbruket, t ex formeur = gjutare, chergeur au forneaux = uppsättare vid masugn, charbonni(er) = kolare, serviteur de formeur = gjutardräng. Ordet 'frere' betyder här inte biologisk bror utan snarare vän, på samma sätt som vi, åtminstone i Sverige, kan börja t ex ett affärsbrev med tilltalet 'Broder'! Jean Hubert är alltså inte bror utan tidigare arbetskamrat till Etienne. Brevet är skickat till Jeans dåvarande arbetsplats, som 1642 är Kvarnbacka bruk i Lindesberg landsförsamling. Det är just från detta bruk, som Etienne begett sig till Norge. Om Jean Hubert och Jean Mineur, som bägge är kolare, låtit sig övertalas att söka lyckan i Norge är svårt att veta. Jean Hubert finns kvar vid Kvarnbacka enligt 1643 års mantalslängd (som upprättas på hösten 1642) och finns på 1650-talet vid några bruk i Värmland, men han kan ju ha gjort tjänst några år på norska bruk under mellantiden. Samma sak gäller Jean Mineur, som 1646 kallas 'een verloopen coolder' (på holländska). Det enda av Etiennes barn, som finns antecknat i en svensk födelsebok är sonen Petter. Han är döpt 26/12 1640 i Lindesberg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Steensen skal ha vært gift med ei Sara Anundsdtr - og det er nok det paret som er registrert som 'copulerede' i ministerialboka for Skien 20. oktober 1672 (Peder Sthens. og Sara Anundsdat.):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig - om det er rett Peder Steensen - at han oppholdt seg i Skien. Dattera Johanna blir før øvrig døpt samme sted 16/3 1673 - og litt senere samme år (27/4 1673) må 'Peder Stenss. oc hans qvinde Sara Anundsd.' skrifte offentlig (uvisst av hvilken grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn datter Johannas dåp fra denne kilden: LenkeKirkebøkene fra Skien på denne tiden har jeg vanskeligheter med å tyde, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lisbeth Akerholt har lagt inn en del data på Dis-treff om Sara Anundsdatter og Peder Stens. om du vil kikke på opplysningene. Hun har ikke nevnt datter Johanna f. i Skien men har noen andre barn av ekteparet.Håper Lisbeth ser disse debattene. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Barn av Peder Stenssøn og Sara Amundsdatter er nevnt på Distreff med navn, Krister ( Christer) Pederssøn ,d. 1771 Brunlanes. Anne Pedersdatter d. 1728 Kongsberg.Jacob Pedersssøn d. 1719 Brunlanes.I skifter i Larvik , lurer jeg på om ikke disse barn er nevnt her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du har helt rett, Gunn. Flere av de sentrale personene i dette skiftet (bl.a. arvelater Anne Pedersdtr.) kalles jo også Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artig med skifteprotokoller! Ser at på Dis-treff er nevnt at Peder Stenssøn Henning døde i 1720 i Brunlanes og Sara Anundsdatter d. 1714. Brunlanes. Mulig det finnes skifter fra Brunlanes som bekrefter dette?Kirkebøker finner jeg ikke digitalisert fra senne tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn!Se på denne her:Innførsel begravede fra Kb 1 1683-1702/4Begravet 6/4-1703 KLAUS STEINSEN FORMER,'73 år 2 mnd', ble ringt med begge klokker.Det må jo være 'vår mann'!!!.M.a. o. født i april 1640 tar vi aldersangivelsen bokstavlig.Mer kommer ,men ikke ikveld.En liten smakebit dog, har funnet medlemmer av en slekt SCHJØLLER her.Det må vel være en Hedrum-slekt med forgrening bl. a. til Sandsvær??Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.