Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg tenkte i samme baner at ektemannen til Johanne Pedersdatter kunne ha navn fra Hagtvet i Hedrum og ikke Tagtvet som nevnt i Skiftet: LenkeSitat fra Lisbeth Akerholts papirer om Jan Michelsen Boveng: ' Jean Michelsøn Boveng var gift 1. g. med Maren Steensdatter , Tveitane , Brunlanes. g. 2. g. med Kari Kjellsdatter.Jan var den første Smedmester ved Hagnes Verk. Han begynte som smedsvend i Vestfossen , så som mester ved Tutvedt, og fortsatte på Hagenes.'Dette passer bra med Kristians teori:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Stedsnavn nevnt ved skiftet 'Jagtvet' og ikke Tagtvet som jeg skrev i farten i forrige innlegg. Lurer på hva det står i det originale skiftet. Kan lett ha blitt en tolkningsfeil her. :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Med hensyn til gårdsnavn i Hedrum så finner du i 1762 navn som Hagenes, Hagtved, Tagtved og Tutved, så her må man ha tungen rett i munnen . LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt to barn i Eiker Dom. 2 Advent 1683. De er ikke navngitt, men faren til det ene av barna er kalt Johannes Steensen(,) Vestfossen: LenkeJeg har så vidt vært innom denne dåpen tidligere - med tanke på om det kunne være snakk om Johan Steensen. Holdepunktene for det er selvsagt (nesten) fraværende, men er det noen som vet hvem han ellers kunne ha vært (eliminasjonsmetoden kan jo også være svært nyttig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hallo alle sammen!Først må jeg bare innrømme at matte ikke var mitt fag.2 regnefeil på en kveld,ja ja.Så til Sjørte-jegeren og offiseren OTTO FRIEDERICH VON DER OSTEN!! Den luringen nevnes av Ovenstad,MEN IKKE AT HAN BEFANT SEG I HOKKSUND på denne tiden.Han var kaptein for det Akerske kompani ved Akershus nasjonale infanteri-regiment den 10/12-1687.Jeg har registrert flere 'uekte' barn med ulike kvinner.Mener at han var ungkar på denne tiden.Senere gifter han seg med general Wibes datter Margrethe, som han får 15 barn med!!.Senere utnevnes han til major og sjef for Trondheimske garnisons-kompani 13/8-1698.Han forlater denne verden i 1728 som kommandant(Christiansten?? )Margrethe Wibe har jeg født 23/11-1683 og død 4/2-1762.Her er datteren:dåpsinnførsel i Kb 1 Eiker 1683-1702/4:'Kaptein von Ostens (C.V.Osten)uekte barn ANNA MARIA (jeg har sett henne nevnt som 'Ottosdatter').Datoen er den 15/12-1689.Fadderne:Christian Weinschenk(1632/3-1715)en tid bergskriver ved Hassel verket,her var han nok forvalter ved Fossesholm-godset,samt medforpakter Semb-godset 1676-1706),Nils Carlsen(for meg ukjent),Morten Jahnsen (Bovin) 'Mari Grols(kone,dvs. Maria Conradsdatter Biermann)og til slutt,Anna Sørensdatter(som jeg mener å ha sett med et slektsnavn Clodt/Kloth,her er jeg muligens på tynn is)Mer kommer!ps:general Wibe var forøvrig svigersønn av den kaptein Rasmus Olfson Strømsø(e),gift Johanne Arctander. Kapteinen sjef for Lierske kompani ved Akersh. nasj. inf. reg.(ca.1651-1722).Datteren het Ellen,død 13/2-1763 i Rollag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bravo! Her er avskriften til Anna Marias dåp:-) da var min gjetting på fars navn riktig.Dette var spennende.Jeg har vanskeligheter med å lese deler av kirkebøkene, så jeg er glad for at det finnes kopier :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til innlegg 131 med barn av Johennes Steenssen Vestfossen, så finner jeg i Lisbeths Akerholts leverte data, at både Johan/ Johannes Steensen Henning befinner seg i Ø.Eiker 1683-1688, og bror Claus Steensen Henning samme sted 1688.Så det passer bra med barndåp til 2 Johannes Steensen barn. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det kan kildebelegges at Johan Steensen var i Øvre Eiker (Hassel verk) i perioden 1683-1688, er det sannsynlig at det også var der han var masmester ved skiftet etter faren i 1677. Men hvor ble han så av?Brødrene hans har vi etter hvert fått relativt god oversikt over - mens kunnskapen om Johans skjebne fremdeles er mangelfull. Det er antatt at han var far til den masmester Steen Jansen som døde på Ulefoss i 1745, først gift med Anne Johnsdtr. - deretter med Anne Katrine Rasmusdtr. (datter til fogden Rasmus Herstad på Hellestveit i Bamble). Det er dessuten antatt at han var far til Sibille Jansdtr. (g.m. Amund Torstensen Verket, Ulefoss). Fødselsdata for disse to er imidlertid ikke funnet. På Nils Buveruds Holla og Lunde-sider er fødselsåret 1678 anslått for Steen og 1686 for Sibille. Dersom de er hans barn, dersom de anslåtte fødselsårene stemmer sånn noenlunde, og dersom Johan Steensen faktisk var ved Hassel verk fram til 1688 - ja, så bør jo Steen og Sibille være født i Eiker. Jeg har imidlertid ikke funnet dem døpt der.Ei Margrethe Haagensdatter. død i Holla i 1720, er oppgitt som Steens og Sibilles mor. Når og hvor giftet i så fall hun seg med Johan Steensen? Og: Var han gift mer enn én gang?Og så til denne trådens utgangspunkt: Var Gjert Jansen - masmester på Egelands verk i Søndeled ca. 1722-1742 - Johan Steensen Hennings sønn? Han hadde tre kjente barn med Anne Sørensdtr.: Jan Gjertsen (som jf. FS var f. ca. 1698 - og som døde i 1758; kalt Jaen Giertsøn HENNING i skiftet), Søren Gjertsen (ca. 1702-1763, masmester på Egelands Verk) og Karen Helvig Gjertsdtr. (ca. 1706-1765). Vi kjenner ikke Gjert Jansens fødselsår - men nå vel anta at han kan ha vært født i 1670-årene. Heller ikke konas og barnas fødselsdata har vi kildebelegg for. Vi vet heller ikke hvor de kom fra da de flyttet til Søndeled sannsynligvis i begynnelsen av 1720-årene. Et rykte sier Kongsberg. Det er i så fall nærliggende å tenke på Kongsberg jernverk (altså ikke sølvverket), som var i drift i perioden 1689-1699. Her mangler det kildebelegg. De kan imidlertid ikke ha kommet direkte fra Kongsberg jernverk til Egelands verk - så familien må uansett ha oppholdt seg et annet sted i perioden 1699 - ca. 1722. Her er det nærliggende å tenke på Ulefoss/Holla som et alternativ.Problem: Dersom Johan/Jan Steensen var gift med Margrethe Haagensdtr. som døde i Holla i 1720 - hva da med den Jan Masmesters hustru som er nevnt som fadder i Søndeled i 1726? Et mulig svar: Her KAN det være en feiloppføring i KB Gjerstad/Søndeled. Det er ingen andre data som kan dokumentere en Jan Masmester ved Egelands verk i 1720-årene - men sønnen Gjert Jansen var beviselig masmester der i 1727. 'Jan Masmesters hustru' KAN dermed være feilskrift for 'Gjert Jansen masmesters hustru'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår nå hvorfor det er hevdet at Johan Steensen oppholdt seg på Øvre Eiker i perioden 1683-1688 (jf. innlegg 135). I kirkeboka for Eiker finner vi nemlig to dåpshandlinger knyttet til Johan(nes) Steensen: Den tidligere nevnte fra 1683, samt en i 1688. Ingen av innførslene oppgir barnets navn - kun farens. I det første tilfellet (1683) står det kun Johannes Steensen Vestfossen. I det andre (1688) finner vi en interessant tilleggsopplysning: Barnefaren Johannes Steensen må være død før barnet ble døpt. Teksten lyder nemlig slik: 'Dic divi Michaelis' (29. september?) - 'Johannes Steensøns efterlefuersche ved Vestfossen'.Hvis denne Johannes Steensen er identisk med 'vår' Johan/Jan Steensen, må vi altså gå ut fra at han døde i 1688.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nærmere dokumentasjon av dette dødsfallet er det vanskelig å finne, siden det ikke ser ut til at dødsfall/begravelser er innført i kirkeboka for Eiker før i 1689. Også et eventuelt skifte kan det være vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - så spørs det hvem den Johannes Steensen som opptrer som fadder i Eiker så sent som i 1696 er, da...Dåpsbarnet, Randi, er datter til Peder Schiøl (Schøller?) - og 2. fadderen heter, som vi ser, Johannes Steensen (se dåp nr. 89):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vi vel i hvert fall må kunne slå fast, er at fadderen i 1696 må være en annen Johannes Steensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg følger med i denne debatten fra Sverige nå. Har nettopp sendt en mail til Lisbeth A. for å høre om hun har mulighet til å kikke på dine spørsmål her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God kveld! Litt fra med før leggetid. Oddbjørn(109):flott at du fant denne Nils.Ved en feil(troligen)i Rosenbergers bok har noe 'blitt borte i trykken',ingen av de navnene fra din lenke har kommet med i Rosenbergers Kb 6.Innlegg 140:Denne Johannes/Hans har nok en tilknytning til gårdene Skjøl og Spæren!!.Det skal jeg komme tilbake til.Må finne notatene først.Tar med denne til sist ikveld:Dåpsinnførsel Kb 1 Eiker 1683-1702/4 for 26/4-1691:HANS JANSEN/JOHANSEN SCHJØLLERS(Skøler)barn GJERTRUD Introdusert Hans Johannessen shølbertis quinde fra Ves tfossen. Faddere:Johan Skøler(vel barnets farfar!)HANS STEINSEN,Jakob Johansen(trolig barnets farbror),Martha Rasmussdatter,Marthe Prestegården,Anna Johansdatter(faster?).pluss en til:den 21/5-1691:Tobias Dyresen (SPÆREN? i så fall,sønn av Dyre Caspersen??)s barn HANS.Begravet 14/2_1692.Introdusert 24/6.Faddere:HANS STEINSEN,Lauritz Pedersen,Oluf Amundsen,Ingeborg Spæren,Anna Katarina Grott (vel datter av løytnant Claus Hendrichssøn Grott)Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en liten titt på denne Johannes Steenesen i Brgernes , under skifter. Kan det være mannen som var fadder i 1696 tro. Legg merke til Spærn-navnet ( Vestfossen gård Spæren) Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis rett i det - og dermed må vi altså gå ut fra at han ikke hører hjemme i Henning-slekten.'Vår' Johan Steensen døde antakelig i 1688.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen løse hypoteser omkring Johan Steensen Henning:Det er antatt at han var f. en gang i 1630-årene i Sverige. I 1650-årene er han former(dreng) ved Hassel verk (mens faren er masmester samme sted). Overtar sannsynligvis som masmester på Hassel etter faren (i løpet av 1660-årene eller rundt 1670). Er kalt masmester (sannsynligvis Hassel verk) ved farens skifte i 1677. Videre er det sannsynlig at den Johannes Steensen, Vestfossen, som har barn til dpen i Eiker i 1683 og 1688 er identisk med Johan Steensen Henning. I så fall må han være død rett før det siste barnets dåp (dvs. i 1688).Det er så antatt at Johan Steensen Henning var far til masmester Steen Jansen (ca. 1678 - 1745) ved Ulefoss/Holla verk og til dennes søster Sibille Jansdtr. (f. ca. 1686). Sibille kan jo i så fall være identisk med barnet f. 1688 i Eiker? Steens og Sibilles mor er på Nils Buveruds Holla- og Lunde-sider identifisert som Margrethe Haagensdtr., ant. f. ca 1654, død i Holla i 1720.Om det ovenstående stemmer sånn noenlunde, ser vi at det må ha vært en betydelig aldersforskjell mellom Johan Steensen og kona Margrethe Haagensdtr. Det er derfor ikke urimelig å anta at Johan Steensen kan ha vært gift en gang tidligere. Og her vil jeg gjerne vende tilbake til denne trådens utgangspunkt:Ved Egelands verk i Søndeled heter masmesteren fra midten av 1720-årene og fram til ca. 1740 Giert Jansen. Han er gift med Anne (Sørensdtr.?), som dør i 1742. De har tre kjente barn:1. Jan Giertsen Henning (ca. 1698? - 1758), kleinsmed ved Egelands verk.2. Søren Giertsen (ca. 1702 - 1763), masmester ved Egelands verk etter faren.3. Karen Helvig Giertsdatter (ca. 1706 - 1765).Ingen av de tre barnas dåp er foreløpig funnet.En av mine løse hypoteser er at masmester Giert Jansen (ant. født i 1670-årene) kan ha vært en sønn av Johan/Jan Steensen Henning. Det er i hvert fall påfallende at Gjerts sønn Jan kalles Henning - et navn jeg ikke har støtt på i noen annen jernverkssammenheng enn blant Etienne (Steen) Hennings etterkommere. Et problem her er Giert-navnet - som kommer inn som et 'fremmedelement'. Et 'drømmetreff' ville det da selvsagt ha vært om det kunne dukke opp et første ekteskap for Johan Steensen - med ei Giertsdatter!Mange av disse spørsmålene ville nok ha kunnet få et svar dersom det hadde latt seg gjøre å finne et skifte etter Johan Steensen Henning. Det kunne selvsagt også ha vært opplysende å finne skifter etter Giert Jansen og kona Anne. Men her sliter vi altså foreløpig med 'kildetørke'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på skifter under Skien. Her finner jeg en del navn av interesse: LenkeLisbeth A. har travle dager, men kommer nok på banen senere.Din oversikt her var fin.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.