Gå til innhold
Arkivverket

[#74808] Jernverksslekten Henning

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Hauger

Hvor finner du dette Kristian? (innlegg 173). Detaljene stemmer ikke helt med hva som er funnet tidligere (innlegg 16 og 17). Etter dette bodde han 1665 i Hedrum sogn, han var 58 år og ingen sønner er oppført. I en annen oppføring _samme året_ bodde han på Hedrum prestegård, var 60 år og bodde sammen med sønnen Nils (11 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

DA-avskriften mangler tydeligvis et knippe personer. Jeg forholder meg til en avskrift jeg gjorde for flere år siden, tydeligvis før jeg kjøpte meg bærbar PC, ettersom jeg har gjort den i ei notatbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er bare i DA-versjonen at de bodde på Hedrum prestegård. Som nevnt (173) er de nevnt blant innbyggere i Larvik, men i DA-versjonen har Larvik falt ut som bosted (og personene er registrert under Hedrum prestegård).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Kommer det scannet versjon av disse tellingene etterhvert? De avskriftene som ligger på DA er nærmest ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn avskriftene her igjen: LenkeHer ser det ut til å være en dobbelt-registrering :-)To stykker Masmestere ,med samme navn den ene registrert 58 år, og den andre 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Leif (180): Det foreligger mikrofilm av manntallene fra 1660-åra, og jeg tror ikke disse mikrofilmene er skanna ennå. Resten av 2010 skal brukes til å skanne Gammel grunnbok, og det som deretter gjenstår av mikrofilm, kan forventes skanna i løpet av første halvår 2011. Så vil det stå på ressursene til å få de skanna bildene videre ut på nett. En fordel er at disse manntallene nok vil være relativt ukompliserte å indeksere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Søren Christensen Dreyer ble g. første gang 14/7-1675 i Skien m. Anne Jensdtr.: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7885&idx_id=7885&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Sønnen Christen døpt 30/7-1676 i Skien: Lenke Anne ble gravlagt 14/12-1677 i Skien: Lenke Skiftet etter Anne Jensdtr.: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25611/202Søren ble g. andre gang 17/4-1678 i Skien m. Anne Andersdtr.: Lenke Datteren Anna døpt 6/4-1679 i Skien: Lenke Skiftet etter Anne Andersdtr.: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25612/275 Pga. kirkeboklakune (1680-1716) er det ikke mulig å finne dåpen til flere av barna eller begravelsene til Søren og Anne.En stor takk til Gard Strøm for hans utmerkede avskrifter av kirkebøkene for Skien er på sin plass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for god hjelp, Kristian.Ellers: Jeg er helt enig i at Gard Strøm fortjener ros. Det gjelder for øvrig også hans dynamiske bygdebok for Gjerpen - der han er mottakelig for korreksjoner, slik at eventuelle feil ikke blir stående til 'evig' tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takken i første linje, forrige innlegg, skulle selvsagt ha vært rettet til Gunnar!Og når Gard Strøm er nevnt, er det naturlig å føye til at det er mange og aktive slektsforskere i Grenland. Leif Biberg Kristensen (Solumslekt) er en annen kar som har gjort en del ting lettere for oss andre som har interesser i dette området.Kirkeboklakunen gjør nok at heller ikke dåpen til Gjert Jansens og Anne Sørensdatter barn er å finne. Jeg vil nemlig ikke se det som usannsynlig at de også kan være døpt i Skien. I tillegg til Jan (ant. døpt 1698/99?), Søren (ant. døpt ca. 1702) og Karen Helvig (ant. døpt ca. 1706) var der muligens også ei Anne Marie (nevnt som fadder i hvert fall ved én dåp i Søndeled).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Søren Dreyer er oppført i en rekke skattelister for Skien i årene 1678-1692. Så familien har nok bodd i Skien hele tiden, selv om vi altså ikke kan finne dem i kirkebøkene fra 1680 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i. Jeg har også sett ham i de listene du nevner.Når det gjelder Johan Steensen, er det fremdeles et 'mysterium' hvor han kan ha vært masmester. Jeg har gjettet på Fossum - men på Gard Strøms Gamlegjerpen-sider er en rekke personer omtalt med tittelen masmester i perioden ca. 1650-1700: Knud Knudsen Schvensche, Just Danielsen, Christian Clausen, Jørgen Jørgensen, Rasmus Mortensen og Jørgen Jansen. Det ser ut til at det kan ha vært knapt med plass til Johan Steensen. De omtalte masmestrene bodde alle i Gjerpen, mens Johan jo - i hvert fall de siste årene han levde - bodde i Skien.Nå er det også et påfallende trekk at flere av de ovenfor nevnte masmestrene ser ut til å ha fungert parallelt. Det er jo litt pussig, siden det ikke var vanlig å ha mer en én masmester ved hvert verk.I 1695 er for eksempel både Rasmus Masmester og Jørgen Masmester faddere i Gjerpen - og i første del av 1700-tallet dukker Kjell Sørensen opp som masmester - tilsynelatende parallelt med Jørgen Jansen.Det er selvsagt mulig at det periodevis kan ha vært to personer ved verket som har bekledd en masmesterfunksjon (eller byttet på). I 1688 ble det bygget ny masovn på Fossum. I boka Fossum verk gjennom 400 år er denne ovnen litt uklart beskrevet. Den blir både omtalt som en dobbel masovn bygget inne i samme murverk - og som to masovner med hver sin pipe. Produksjonen - særlig av kanoner - var på slutten av 1600-tallet svært høy - så kanskje det da periodevis kunne være nødvendig med 'dobbel' bemanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Nå ser det ut til at det bare er det eldste barnet til Johans Steensen som er døpt i Skien (Jørgen i 1670) fram til 1679. Men fra skiftet kjenner vi en rekke andre barn. Hvis Johan og familien flyttet til Gjerpen, burde vi kunne finne dåpen til noen av de yngste barna i kirkeboka for Gjerpen som begynner i 1681. Jeg har selv ikke fått sett noe på dette ennå.Gjert Jansen og Anne Sørensdtr. må ha giftet seg en gang mellom høsten 1696 og begynnelsen av 1699. Jeg kan ikke finne vielsen deres i kirkeboka for Gjerpen, men de kan selvfølgelig ha giftet seg i Skien hvor det mangler kirkebøker for de aktuelle årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket kirkeboka for Gjerpen (også Hvitsands avskrifter, som jeg har på CD) - uten å kunne finne noen av Johan Steensens barn døpt der. Jeg må jo selvsagt ta det forbehold at jeg kan ha oversett noe - p.g.a. uventede stavemåter eller av andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi nå har funnet skiftene etter Steens Hennings sønner Johan, Peder og Niels (samt etter svigersønnen Johan Michelsen Boveng) - så hadde det vært artig å også finne Claus Steensens skifte. Jeg har lett en del etter det - foreløpig uten resultat.Kildene forteller imidlertid litt om ham: Han var altså masmester/former på Hassel verk, og var gift (vielselsår ukjent) med Ingeborg Gundersdtr. Kirkeboka for Eiker viser at de i perioden 1685-1693 hadde i hvert fall tre barn til dåpen. Dessverre er ikke dåpsbarnas navn oppgitt de første årene. Jeg har registrert følgende barn:1. Døpt 27/9 1685: NN. Far: Claus Verchet, former.2. Døpt 19/8 1688: NN. Far: Claus Steensen, masmester.3. Døpt 18/4 1793: Mari. Far: Claus Former.Claus Steensen har vært relativt gammel da disse barna ble født, for han ble begravet i Eiker 6/4 1703, 73 år og 2 mnd. gammel (mao. f. ca. 1630). Kanskje hadde han vært gift en gang tidligere?Et av de eldste barna må ha hett Nicolaus - for i kirkeboka for Eiker møter vi noen år senere en Nicolaus Clausen som er smed i Vestfossen, og flere forhold tyder på at dette har vært Claus Steensens sønn. Han gifter seg i Eiker 26/1 1716 med Karen Larsdtr., og de får i hvert fall disse barna:1. Døpt 2/8 1716: Claus. Far: Nicolaus Clausøn, Vestfossen, Smid. Blant fadderne: Anne-Mari Friderichsdatter Von Osten.2. Døpt 6/1 1718: Lars. Far: Nicolaus Clausøn, Vestfossen. Blant fadderne: Michel Johansøn (Boveng).3. Døpt 8/12 1720: Ide Christin. Far: Nicolaus Clausøn, Vestfossen. Blant fadderne: Anne-Mari Niels Steensøns.4. Døpt 29/3 1724: Niels. Far: Nicolaus Clausøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon Ellefsen har på sine hjemmesider litt om Lisbeth Steensdatters ekteskap og etterslekt (uten at jeg har tatt stilling til sannhetsgehalten i alt som står der): http://www.nose.dk/Norge/engelhart.htmlHer hevdes det bl.a. at hun som enke etter Anders Engelhart giftet seg med en Bastian Whitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager men den smeden med samme navn som former Claus Steensen som det var skifte etter ( forrige innlegg), kan ikke være den rette som dør i Ø. Eiker 1703.Kirkebok begravelse til formeren: LenkeDet skulle vært artig å finne skiftet i Ø. Eiker :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn (194): Det er nok en mye yngre Claus Steensen. Kirkeboka viser at han var 59 år da han døde i 1738 - dvs. at han må være født rundt 1679. Jeg kan heller ikke se hvordan han på annen måte kan komme inn i Henning-slekta, med mindre den 'bortløpne' Steen Steensen vendte hjem igjen fra sitt utenlandske eksil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Johan Steensen. Ifølge skiftet hadde han følgende barn med kona Karen Anundsdtr. (ant. oppført i aldersrekkefølge, med et mulig unntak for dattera Johanne, som ikke nødvendigvis var yngst):1. Jørgen Jansen (1670-1720) g.m. Anne Michelsdtr. Masmester på Fossum verk.2. Gjert Jansen (ca. 1675?-1740-årene) g.m. Anne Sørensdtr. Dreyer (ca 1678-1742). Masmester på Egelands verk.3. Steen Gjertsen (ca. 1678-1745) g.m. a) Anne Jonsdtr. (ca. 1680-1724), g.m. b) Inger Cathrine Rasmusdtr. Herstad (ca. 1702-1772). Masmester på Holden/Ulefoss verk.4. Anders Jansen.5. Antoni Jansen.6. Christen Jansen (en Christen Jansen Former er kausjonist for Gjert Jansens sønn Jan Gjertsen (Henning) når han i 1729 trolover seg i Søndeled med Ingeri Jansdtr. - det KAN jo være han?).7. Johanne Jansdtr.-------Dersom noen har tips til hvor de yngste barna til Johan Steensen og Karen Anundsdtr. ble av, mottas de med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon når det gjelder fødselsåret til Anne Sørensen Dreyer. Jeg har skrevet ca. 1678, men Gunnar har jo allerede funnet dåpen: døpt 6/4-1679 i Skien (se innlegg 185).Når det gjelder den nærmere identifikasjonen av Gjert Jansen (innlegg 198), så bør jeg jo ta med at den er bygget på indisier - meget gode sådanne. Men mer dokumentasjon hadde selvsagt vært en fordel, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Nei, opphavet til masmester Gjert Jansen på Egelands jernverk er ikke formelt bevis. Men indisiene er så mange og gode, at jeg for min del føler meg helt sikker på at han var s.a. masmester Johan Steensen.Ellers er det interessant å legge merke til at det i innlegg 31 hevdes at Steen Jansen (masmesteren ved Ulefoss jernverk) sin første kone var d. a. borger i Skien, Jon Christensen i Gjelden. Det var skifte i Skien i 1712 etter Jon Christensen, det opplyses der at datteren Anne var g. m. Steen Jansen uten at han blir nærmere identifisert. Og det var jo nettopp i Gjelden (Hjellen) i Skien at Johan Steensen bodde da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.