Gå til innhold
Arkivverket

[#74810] Hva heter komponisten og orgelspilleren som komponerte og var blind!

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Det kan være Bjørn, kan nok ikke legge hele skylda på TV`en. Det var ett eller annet som forandret seg, for de siste aktørene som opptrådte i det lokale forsamlingshuset hvor jeg bor var ikke blinde, den ene var Børt Erik Thoresen og den andre husker jeg ikke, men tror også det var en seende, så 'noe' hadde skjedd. Dette var først på -60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Et par navn på turnerende blinde i sin tid var trekkspilleren Oddmund Hammerstad, lurer på om han var fra Hallingdal(Gol) og Fridtjof Gavang, men vet ikke hvor han var fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Oddmund var fra Gol - han døde for ca. 2 år siden. Litt usikker på hvor Fridtjof egentlig var fra, men han bodde i Telemark, Skien eller Porsgrunn, trur eg, da han døde - tiden går så fort, men det må være endel år siden. Jeg kjente dem begge - alle tiders karer!!!!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 28 og 29, Ja da var også disse karene borte, og det var flinke underholdere og en spesiell atmosfære i lokalene når disse blinde opptrådte! Er det noen som husker flere navn? Vet ikke hva Birger sier da for temaet har vel blitt litt videre enn det opprinnelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, Birger sier ingen ting! Det er bare hyggelig hvis det kan komme frem flere opplysninger. Jeg skulle mer enn gjerne hatt de andre stykkene som Åsland spilte. Ellers så er jeg også interresert i sangene til Engedal og Stordal.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Aasland har visst en komposisjon her, men det ser ikke ut som det går an å spille den av og jeg kjenner den ikke.Lenke, GEBURG&laat=VÅRVON&musikkid=-2.1775441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Nei det ble tull med lenken i 32, det var visst ikke Aasland som kom opp, men det gjalt en komposisjon som het 'Vårvon'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Også her i Kabelvåg hadde vi en blind organist på første del av 1900-tallet, organist Bentzen. Han var organist i 'Lofotkatedralen', og senere også Svolvær kirke. Det sies at hans 'pompøse kirkekonserter blir ennå husket av folk som med beundring har hørt ham (1965). Bentzen akkompagnerte også flere av de landskjente sangerne som reiste rundt, og som bl.a. hadde konserter i 'Lofotkatedralen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.