Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#75283] Hvor ble Guttorm Stengrimsen av?

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arnhaug

Guttorm Stengrimsen født 29-1-1786 i Næs i Hallingdal, Buskerud, giftet seg den 9-1-1814 med Barbro Torchelsdatter født 1782, Siirnes, Torpe i Hallingdal. De fikk 2 sønner Torkel født 1814 og Stengrim født 1817, Svarveergaard Ål i Hallingdal. Jeg har funnet at de flytte fra Ål i 1821, men hvor? Lenke side 583 no. 14. Noen som kan tyde hvor de flyttet?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/160628-75283-hvor-ble-guttorm-stengrimsen-av/
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for svar. Steingrim Guttormsen ble gift 2 ganger det stemmer Han flytte til Usa med sin andre kone i 1880. Men jeg kan heller ikke finne noen død på Guttorm og Barbro i Næs. De finnes heller ikke i folketellingen i 1865 så det tyder på at de døde før denne.

• 3 uker senere...
Gjest Olav Åge Strøm

Til orientering. Innlegg 1. Hvis de flyttet til Nes Prestegjeld i 1821 så snakker vi vel om Nes gamle prestegjeld som besto av Hemsedal, Gol, Nes og Flå. Det ble delt i to. Gol prestegjeld Består av Hemsedal og Gol. Nes Prestegjeld. Består av Nes og Flå.Innlegg 6 Det er ikke sikkert boka fra 1848-65 omhandler Hemsedal og Gol siden Prestegjeldet ble delt. Jeg har ikke gjordt noen søk. Mvh. Olav Åge Strøm.

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for opplysningen. Jeg har søkt ganske raskt i gjenom Gol og funnet en Guttorm Stengrimsen Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7751&idx_id=7751&uid=ny&idx_side=-300>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Olav Åge Strøm

Å jooda. Kilde:Boka om Gol av T. Østro bind V side 376-77Det var som jeg ante. De flyttet noen kilometer til Øynadn/ Øyno ved Rotneim i Gol og kom da inn i gamle Nes prestegjeld. Guttorm 1786-1859 var født i Nes sokn, mens Barbro var fra Sire (Svarvargarden) i Torpo i Ål.1782-1869 Ho var datter til Torkjell Olson Svarteberg og kona Margit Syversdatter Sire.Guttorm og Barbro hadde 6 barn. Noen til Amerika. Du bør lese boka. han har skrevet mye om disse. Mvh. Olav Åge Strøm

• 4 uker senere...
Gjest LARS STAVEHAUG

Om Guttorm og heile familien hans kan ein lesa i den nye bygdeboka for Ål (Band I, s 212-213) under Svarvargarden-Sire. Guttorm hadde Svarvargarden-Sire i Torpo, Ål ca 1812-1814. Han kjöpte Öyno ved Rotneim, Gol i 1814 og hadde denne plassen til han gjekk bort. Guttorm d 1859, skifte 1860. Ein 'Trykkfeils-Nisse' er diverre ute og går i Ål-boka Band I, s 212, då det står at Guttorm og kona reiste til Amerika i 1869, at dei tok seg land i Grafton, Nord-Dakota, men reiste seinare til Kanada. Dette er feil, det var dottera Barbro Guttormsdtr. og mannen hennar, Håkon dette gjeld.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.