Gå til innhold
Arkivverket

[#75570] hjelp til og finne skipslisten for Gunder Berg

Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Klepp

Jeg skal nå prøve å sende over bilde av graven til Ephraim N. Berg. vi får se om det går bra:Født: 21 oktober 1899 Death: 26 mai 1920 * USA American Legion STANDARD Gravlagt: Runkel Cemetery Junction City Portage CountyLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Når det gjelder 1. verdenskrig Draft Registration Cards 1917-1918, kan det se ut som at de som var med i krigen ikke har kort.Her er folketellingen for 1920. Ephraim og Olaf Berg bor på i lag:

bilete8460.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gaute , jeg takker så meget for nye dokumenter. Det ser ut som det er Gunder som er avbildet , men har du noen mulighet for og ' blåse ' det opp litt , da jeg skulle prøve og forstørre det , så ble det bare utydelig med masse små ' firkanter ' i bildet Hvor i all verden fant du dette bildet ????Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei forumNytt og kinkig spørsmålAnton og Rutger Arians emigrerte fra Prussia ( tyskland ? ) i 1857 , med destination Wisconsin , USA Anton var født 1834 . Peter Schroud og Margaretha Vogel ( sannsynligvis også fra Tyskland ) , foreldre til Veronica Schroud ( hun ble senere gift med Anton i USA . Er det noen muligheter for og finne disse i noen skipslister ??? Skulle gjerne prøvd og finne ut hvor i Prussia ( Tyskland ) de kom i fraVennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Her er nytt bilde av Gunder Berg. Når det gjelder bilder fra familien Berg, og ellers hans barn og deres gifte, så vil du med tilgang til Ancestry.com hente mye bilder ig info.

bilete8470.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gaute , dette var jo helt fantastisk dette . Jeg har desverre ikke tilgang til Ancestry.com. DA må jeg få spørre deg om en ting til : Gunder og Hannas elste sønn Halfdan Berg jobbet som ' brakeman ' på jernbanen i Junction City . ca. 1914 døde Halfdan i en tragisk ulykke på jobb på ' the Nenah line ' så lang har jeg kun et bilde av Halfdan og det er et familiebilde tatt i 1900 . Halfdan ble også gift med Eleanore Merchant og fikk 4 døtre , da Halfdan døde ble døtrene bortadoptert og kona til Halfdan forsvant sporløst , ingen vet hvor det ble av henne . Har du noen mulighet for og søke etter bilder av Halfdan og evt. hans kone . Skulle også gjerne visst litt mer om Halfdan's kone og hennes skjebne , det er egentelig en veldig tragisk historie dette. Jeg skal og hilse fra de av Gunder og HAnna sine etterkommere i USA som jeg har kontakt med og si tusen takk for bilder og dokumenter , de ble ovebegeistret. Med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Faktisk så ser jeg et slektstre på Ancestry.com der Halfdan er tipp-tipp oldefar. Han døde i 1911 og konen i 1913 iflg. treet 'grandma','father halfdan berg died in railroad acc. mother Eleanor Berg put children in orphanage unsure of date'.En datter av paret, Bethal E Bassett f. 26 aug 1906 ble bortadoptert 28 oct 1912 til 'Adopted by mr. William & Mrs. Bertha Bassett'. Hun ble døypt 8 april 1917 i First Methodist Church of Berlin, Wisconsin. I 1920 bor hun i Berlin Ward 5, Green Lake, Wisconsin, og 9 april 1930 i Highland Park, Lake. Illinois, 'Description approx 23 yrs roomer worked as stenographer government'. Den 15 mai 1930 gifter hun seg med Frank Rogeries i Waukegan, Illinois. De blir skilt 7 oct 1936 på 'circuit court of lake county illinois in chancery'. 'per; official papers judgment of divorce. States defendant has been guilty of repeated and extreme cruelty, and that he os a person wholly unfit to have care custody or education of children.Court ordered alimony of $10.00 per week & attorney fee $50.00'. Hun fødte 3 barn, 2 gutter og 1 pike. Piken, Velma M Kinsey ble født 30 mai 1935 i Lake County, Illinois og døde 29 august 2009 i Three Lakes, Oneida, Wisconsin. Hun og brødrene tok etternavnet Kinsey etter morens 2. gifte den 11 juli 1940. Hun ble adoptert 6 august 1943 i 'court House, Lake county Illioois'. Bethal E Bassett døde 21 jan 1982 på 'St. Teresa Hospital waukegan illinois' 'medical cert. cause of death cardiogenic shock, acute myocardial infarction, coronary artery disease'. Hun ble gravlagt 23 jan 1982 på 'March Funeral Home Cemetery Northshore Garden of Memories Burial North Chicago, Illinois'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gaute , du forbløffer meg med all info du finner , som du ser mye tragedier her . Angående kona til Halfdan , Eleanor Berg det at hun dør bare to år etter Halfdan , det er nesten så magefølelsen sier at dødsfallet ikke var ' naturlig ' er det sannsynlig at hun er gravlagt i Junction City tror du ? Det at du finner alt dette på et slektstre på Ancestry.com betyr det at eks. noen etterkommere av i dette tilfellet Bethal E basset holder på og forske på sin slekt ? Hvordan er muligheten for og komme i kontakt med noen av dem ? står det noen navn på slektstreet som kan være tippoldebarn ? Vennlig Hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Minst 5 ulike slektstre har jeg funnet. Det er ettkommere av Ågot, Berney, Charlotte, Halfdan og Otto. Ellers har jeg funnet OneWorldTree. Dette er et slektstre hvor 384 etterkommere av Gunder Berg er nevnt. Inngifte er ikke med i tallet. Selvølgelig er det ikke mulig for meg å lese fornavn og datoer for levende personer i de ulike tre.Selvfølgelig kan eierene av de ulike slektstre kontaktes via meg, men da trenger jeg epostadressen din, og at du skriver på engelsk en melding jeg kan 'putte' i mailene.mvh Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei GauteDette er interesant , de jeg gjerne skulle ha vært i kontakt med er etterkommere av Halfdan spesielt men også Otto og Charlotte , hvordan overleverer jeg min emailadresse på best mulig måte ?Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare legge ut min mailadresse her og avvente mail fra deg hvorpå jeg sender vedlegget på engelsk til Gunder og Hanna, s etterkommere som et vedlegg i min mail til deg ?Hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Ancestry.com er et mer lukket system enn dette fora. Jeg ser bare et brukernavn, men ingen epostadresse eller navn. Jeg kan sende en melding hvor du presenterer deg, dine ønsker og emailadesse. På den måten oppnår du direkte kontakt, dersom De ønsker å svare.På den måten slipper jeg å vere mellomledd. Dersom du ikke ønsker å vise epostadressen og meldingen i dette fora, kan det gjøres via PM i DIS-NORGE sitt slektsforum, hvor jeg er gjest. Da må du registrere deg som gjest. Det er gratis. Når du har gjort det, gir du meg beskjed her.mvh Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

En ting til. Jeg kan ikke sende noen vedlegg i mine meldinger. 'Message: (Maximum of 5000 characters Note: Form fields will not allow certain combinations of '' signs.)'mvh Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Takk. Nå kan du finne mitt innlegg i denne debatten Lenke, trykk på PM, skriv Gunder Berg i Emne, skriv tekst i innhold, her kan og sende vedlegg. Når du er ferdig med forhåndsvisning, trykk OK. Da vil meldingen sendes som en vanlig epost til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.