Gå til innhold
Arkivverket

[#75627] Bilde av 'ishavsskipper frå Troms' - før 1916. Nokon som kjenner han?


Gjest Erling O. Hagerup
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling O. Hagerup

I ein album etter bestemor mi er det eit ungdomsbilde av henne saman med ein mann som eg ikkje veit kva heitte. Bestemor sa at han var ein ishavsskipper frå Tromsø, og at han omkom då båten blei skrudd ned i isen. Eg kan ikkje hugse at ho sa noko meir om han. Bestemor gifta seg med bestefar i 1916. Bildet kan då truleg daterast til kort tid før 1916. (Ho var fødd i 1894, døydde 1975.) Etter det eg hugsar blei dei fotograferte i Kristiansund.Dersom nokon kjenner 'ishavsskipperen frå Tromsø', vil eg vere takksam for nærare opplysningar om han.

bilete8466.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei Erling....du er kanskje etterkommer etter en av de mange ishavsskippere fra Tromsø, og mange av dem fulgte båten i dypet. Du må skrive litt om dine aner, hva het din bestemor og bestefar o.s.v.Fra min database siterer jeg følgende: 'Edvard Hagerup Dahl Eriksen, født 28 oktober 1890 i Tromsø, døpt 28 juni 1891 i Tromsø.Han var sjømann da han i 1909 var fadder på brordatteren Gudrun Marie. Det er en plass skrevet at han i 1917 var skipper på broren Kristoffers båt 'Olav' Kristoffer Meier Eriksen var født 1 mars 1878 på Lanes i Karlsøy, han var også ishavsskipper og omkom i isen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Båten 'Olaf', så ble navnet visst skrevet, gikk ned i et forrykende uvær 23. mars i 1920 mellom Bjørnøya og Tromsø. Skipper var Kristoffer Eriksen. Olaf hadde sannsynligvis vært oppe i Isen, og var på hjemtur sammen med 'Ringsel'. Olaf var innom Bjørnøya og hentet 28 arbeidere som skulle hjem. Man arbeidet den gangen med planene om gruvedrift på Bjørnøya. På overfarten mistet 'Ringsel' plutselig kontakten med 'Olaf', som da gikk ned, og alle 35 mann om bord omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erling O. Hagerup

Jeg forstår at jeg i første innlegg var så kortfattet at misforståelser er oppstått.Min bestemor fikk ikke barn med nevnte 'ishavsskipper', og jeg stammer ikke fra en slik.Min bestemor, Emelie Marie Nerland (1894-1975) giftet seg i november 1916 med min bestefar Olaf Hagerup (1883-1965). Han var småbruker og fisker og bodde i Bud i Møre og Romsdal hele sitt liv.Bestemor fortalte at hun i sin ungdom var i tjeneste på Nordmøre i tiden etter at hun var konfirmert. Ovenstående bilde må ha blitt tatt i denne tiden. Bedømt ut fra bildet vil jeg tippe på at det kan ha blitt tatt noen år etter hennes konfirmasjon i 1908 (hun var da 14 år) - og kanskje en gang i tidsrommet ca 1912-1915? Hun ble i denne tiden på Nordmøre kjent med ”ishavsskipperen” som må ha oppholdt seg der(i Kristiansund?) en eller flere ganger. Hvorvidt det bare var vennskap eller noe mer mellom dem, er jeg ukjent med. Men de har åpenbart tatt på seg ”finklærne” og gått sammen til fotografen – hva nå det måtte bety. Og bestemor tok vare på bildet hele sitt liv. Kanskje var det oppstått ”søt musikk”, og kanskje var det hans død som var årsaken til at det ikke ble noe mer? Jeg vet ikke. Jeg har til nå gått ut fra at han omkom i tiden før hun giftet seg med min bestefar i 1916, men det kan selvfølgelig ha skjedd senere, og at hun på ett eller annet vis har fått kjennskap til hans død. Uansett er jeg blitt nysgjerrig på denne ”ishavskipperen” og vil sette pris på om noen kjenner ham og kan gi nærmere opplysninger både om ham og den hendelse som medførte at han omkom.At bestemor sa han var fra Tromsø, kan kanskje ikke tas helt bokstavelig. Jeg ser ikke bort fra at han like gjerne kan være fra et sted i nærheten av Tromsø (eller et annet sted i Troms fylke?). Og kanskje var han ikke skipper heller, men mannskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.