Gå til innhold
Arkivverket

[#75886] HO: Samuel Hansen Gjøen 1733-1789: etterslekt

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Da er jeg med her også.9)Peder Danielsen (1749 Hegrenes – 1823 Ortun, Sælen) giftet seg i Jølster i 1773 med Nikoline Olsdatter (1751 Gjesdal – 1827 Ortun, Sælen). Familien flyttet fra Jølster ca. 1782 og hadde da med seg tre barn. De bodde på Sælen fra rundt 1784. Barn født i Jølster: Anne Marie Pedersdatter (1775 Gjesdal – 1811 Loddefjord, Askøy), gift i 1800 med Nils Johannessen Loddefjord (sønn av Johannes Tollefsen, fra Jølster). Peder Pedersen (1778 Hegrenes - 1843 Sælen, Fana) giftet seg i NK, Bergen i 1802. Daniel Pedersen (1781 Nedrebø – 1834 DK, Bergen) giftet seg i Fana i 1816. Han døde som sykehuslem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

54) Ja, foreldra er jo greie og det stod at Peder var født i Jølster da han døde, men hvor er dåpen hans. Jeg fant de to andre d¹t i Helgheim, men ikke Peder.Fort. 53) Da fant jeg ihvertfall dåpen til Endre i 1790: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1790, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Finner ikke dåpen til Inger i Os i 1790, hun er ikke født i Fana heller. Men siden faren var i Fusa i 1790, så bør vel hun og være født der.Til Arnfrid, som du ser kom vi over nok en 'roman'!! Vi mangler altså fødselen til Lars Larsen Hatletveits døtre Anna og Inger. Ingers død har vi over i innlegg 45.Men lite info om Anna bortsett fra at hun havnet på Kvaløen (???) Ser på Google at det er Kvaløy i Austevoll og i Vikedal.Dåpen til den Anne f 1801 er her på høgre side, da bor Lars Larsen i Sandal: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1801, side 94. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

57) Nei, den hadde vi ikke! Tenkte ikke å sjekke Ålhus da jeg fant de andre i Helgheim.Nei, det ser ikke ut for at det ble noen barn i Herborgs andre ekteskap, men som du ser over hadde hun 4 barn med Lars Larsen Hatletveit.Hans Larsen 1783 - ikke funnet siden, har sjekket konfirmantlister, men der finner jeg ikke noen som kan passe. han er heller ikke nevnt i bygdeboka som Kjell-Arne siteerer over.Kristi Larsdtr 1788-1869 Her har vi kontroll over det mesteAnna Larsdtr som havnet på Kvaløen, ingen annnen info foreløpig! Ble hun gift? Fikk hun barn?Inger som d. som legdslem i 1873. Hun kan godt ha vært gift for det, og når og hvor ble hun født?Disse fire barna hører da til 7. generasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Den andre kona til Peder Pedersen Sælen 1778-1843, Dønnet/Dorthe Knutsdtr Tveitarås, har vi allerede for hun var oldebarnet til Lisbeth Pedersdr Linga og Hans Jansen Metz/Holdhus og født i 1797. Det er sagt at hun skal ha dødd i Fana i 1885, men ikke finner jeg henne der. Men det ser ikke ut for at det ble barn der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

60) Da er det vel litt rart at det står Kvaløen i bygdeboka og at de ikke har mer info om henne. Hun var nok ikke eldst heller for de ble gift i 1783 og fikk Hans i 1783. Dersom da ikke denn Anna ble født 2 - 3 år før de giftet seg. Han Lars hadde det jo med å få barn rundt omkring.Jeg vil heller tro at 'vår' Anna er f. ca 1785, den eneste som ikke hørte til noen familie i 1801, var den jeg fant over i Fana i # 52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

60) I tillegg til det het hun jo Anna Larsdtr og ikke Olsdtr-:)Lett å gå i surr med alle disse navna, det skal jeg være den første til å innrømme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

No skal eg vel ikkje involvera meg for meg i akkurat dette ordskiftet, men eg vil berre påpeika at at når ein leitar etter dødsfallet til ei Anna Larsdtr på Kvaløen, så er det neppe ho som døyr i 1864 på Kvåle i Strandvik, for det er jo ei Anna OLSdtr. (!), jfr. innlegg (60) i denne tråden.Kan det vera at Kvaløen er ei forenkling/ forvansking av Kvalesund i Os? Dette gardsnamnet finn vi nokre gonger også skrive som Kvaløsund- eller Qvaløsundet, altså med ein tydeleg _ø_ inni.I so fall kan jo denne Anna Larsdtr. vore innlosjert på herberget i Kvalesund som lægdslem, eller kan hende ho var 'tyende' eller tenestejenta der?? - Eg veit sjølvsagt ikkje, det er berre eit forslag frå mi side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser og at det er Kvaløy kai i Austevold, så det kan jo være der i nærheten siden Kalsøy er i Sund.Har leita gjennom OS KB og den eneste Inger Larsdtr jeg finner er denne 'uegte' i 1792 med far gift mand Lars Larsen Lie: Permanent sidelenke: LenkeKan det være feil i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi kan glemme henne på Litle Kalsøy. Hun var derfra.Der dør ingen andre Anne Larsdatter i Sund, der Austevoll hørte til utpå 1900-tallet.Vi har jo også Nordhordland. Dessuten er der Kalsøy under Halsnøy, men altså ikke Kvaløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det ser ut for at hun var datter til Lars Wincentsen!Dette er litt av en nøtt! Håper Kjell-Arne kikker innom igjen, kanskje det stod mer i bygdeboka?Det vi vet så langt om Lars Larsen er at Hans ble født i Fusa i 1783, mens Kristi ble født i Fana i 1788Kjell-Arne skriver i # 39 'Lars Larsson Øvrevåge f. 1753. (Tambur) b. Hatletveit 1790, Sandal i 1801'Men før den tid må han altså ha bodd en periode i Samdal i Fana. Det hjelper ikke stort for jeg finner ingen Anna eller Inger født der heller. Jeg vil tro at den Inger jeg fant som fosterbarn i Dalen i 1801 er den samme som den 'uegte' jeg fant over. Da er det ikke vår Lars Larsen som er faren, men denne: LenkeSkal vi gi opp disse to 'jentene' inntil videre?Derimot vet vi at Hans f 1783 var Lars og Herborgs sønn! Han mangler vi dødsfall på.Det som og er litt rart er at dersom disse to var hans døtre, spesielt Inger som d. i 1878, så burde det vært nevnt i skiftet etter Lars i 1832, men her er bare nevnt Jon Askildsen (Anna f 1804 sin ektemann) og Ole Torbjørnsen (Kristi sin ektemann)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her kastes det jord på en Hans Larsen Sandal i desember 1784 (venstre kolonne, litt over midten): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1784, side 77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11621&idx_id=11621&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

39) Endre Larsen f 1790, dør på Kjøn i 1864 og ikke i 1867 (helt nederst):Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1II (1855-1879), Døde og begravede 1864, side 395. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7008&idx_id=7008&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet vi at Inger og Anne virkelig var Herborgs døtre? Kan bygdebokforf for Fusa ha visst om hans 2. ekteskap og at de to er fra det ekteskapet, evt at Inger er uekte? Hvor bor denne Jon Askildsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

72) Nei, det er nettopp det jeg spør om over i innlegg 69.han fikk ikke flere barn i sitt 2. ekteskap og som sagt tror jeg Inger er den jeg fant over og at hun er plassert med feil far. Men man vet jo aldri...Som du ser over ble Lars Larsen Hatletveit gift opp igjen på Bømlo: se # 46, 47 og 48Lars Larsen og Janikkes datter Anna f 1804, ble gift i Finnås den 7/1-1827 med John Aschildsen Valen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 5 (1823-1835), Ekteviede 1827, side 270. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8821&idx_id=8821&uid=ny&idx_side=-135>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

73) Retting! Det jeg mente å si var at han fikk ikke flere barn enn Anna i sitt 2. ekteskap! Det kan jo heller ikke være henne bygdebokforfatteren nevner på Kvaløen for Anna Larsdtr Sætre ble født og døde på Bømlo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.