Gå til innhold
Arkivverket

[#75980] Prøver å finne forfedre til Hilda Pauline Johansen


Gjest Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Pauline Bredde

Hilda Pauline Johansen er min oldemor. Hun emigrerte til amerika i 1904. Men, hennes foreldre klarer jeg ikke finne ut hvor har holdt til. Klarer å finne dem under folketelling 1875 som ug begge to. Hilda er født i 1882 og hun har ei søster som ble født i 1883 el 84. Vet at de kom fra Rælingen begge to. Men i folketellingen for 1900 finner jeg dem ikke noe sted. Har prøvd meg flere steder rundt om i akershus. Noen som har noen ideer??Mor : Maren Andreasdatter født 1850 Far : Johan Larsen (Braaten) født 1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Populære Dager

Populære Dager

Gjest Heidi Pauline Bredde

Ja, det stemmer. Hun er forsørget ved Sebbelows stiftelse. Litt lenger nede på listen så finner du sønnen hennes (min bestefar) som heter Arthur Henry Johansen. Det eneste jeg har funnet på foreldrene er på tellingen for 1875 og der står begge ugift. Søstern hennes het Janna Margit Johansen og hun dro også til amerika etter sin mann Hans Christian Martinsen og de fikk 3 barn mener jeg. og hun døde i 1907.Hvis jeg har funnet rigtig far så står det på han følgende : Logerende, Arbeider, Tomtearbeider og at han er født 1850.har jeg også funnet riktig mor så er hun født i 1849 og det står at hun hjelper foreldrene.Kan jo være at jeg har funnet helt feil personer. Men ifl Hilda sin fødselsattest og konfirmasjon så står disse oppført som foreldre men med at Johan er født 1849 og Maren 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Johan Larsen sin konfirmasjon i Skedsmo (N °54) Moren heter Johanne JohannesdtrDet var nok Mosegaard det stod da: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 2 (1855-1872), Konfirmerte 1865, side 173. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7621&idx_id=7621&uid=ny&idx_side=-178>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Hei Kjellaug.Tusen hjertlig takk. Du har vært kjempeflink. Godt å få litt hjelp når man står fast sånn. Er helt ny i dette her. Men nå har jeg faktisk klart å få hele 160 personer på slektstreet som gjelder både meg og min mann. Dette er kjempespennende. ;-)Nok en gang tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Bare hyggelig Heidi Pauline, jeg synest det er spennende å løse oppgaver-:)Johanne Johannesdtr var jo og født i Grue ca 1823/24 skal vi tro ft 1865. Da har vi en kandidat her n° 95: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 6 (1814-1830), Fødte og døpte 1823, side 87. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9154&idx_id=9154&uid=ny&idx_side=-88>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldra er Johan Johansen og Olia Christiansdtr Lunder...?Det var ingen som passet til å være i familie med Johanne på Køyen, så hun har vel bare vært i tjeneste der da sønnen ble født. Som du sikkert såg var det heller ingen Johannesen eller Johannesdtr fra Køyen blant fadderne til Lars. Hun er den eneste Johanne Johansdtr jeg finner født i Grue i 1823-1824En Johanne Johansdtr f 9/9-1823 flytter fra Grue til Christiania i 1853 (høgre side, n° 97): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Døde og begravede 1853, side 374. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet passer jo akkurat med fødselen til Johanne over. Siden har hun vel da flyttet til Skedsmo.Her flytter Johan Larsen inn til Skedsmo i 1865 (n° 14): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 2 (1855-1872), Inn- og utflyttede 1866, side 326. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er foreldra til Maren Andreasdtr i 1865, Bråten stemmer med farens gardsnavn da hun ble født.Andreas Pedersen skal da være født ca 1811 i Skedsmo og Kari Nilsdtr ca 1808 i Fet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

En Karen Nilsdtr blir døpt i Relingen/Fet 1/10-1809 (ingen andre fra 1807 til 1810)Foreldra er Nils Larsen og Siri Hansdtr Lund: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 7 (1797-1814), Fødte og døpte 1809, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7600&idx_id=7600&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Hei igjen.Ja, dette er kjempegøy.Men, siden du er så flink til å finne frem. Han som Hilda Pauline Johansen fikk barn med (min bestefar) heter Arnt Johansen og i konfirmasjonen til min bestefar står det at han bor på Myrerhaugen D (snippen). Han er født i 1879. Klarer liksom ikke helt å finne forfedrene til ham, har du noen ide?? Han var spigerarbeider.;-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Nei, tror ikke jeg tok feil. Jeg ser at du har tittet på ei som het Karen i stedet for Maren. Fant Nils som far til Maren men han sto uten etternavn. Og moren var Kari Hansdtr Lund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

19) Det står nok Karen, men Kari / Karji / Karie /Karen ble skrevet om hverandre på den tiden1. kolonne dåp: 1/10-18092. kolonne foreldre: Nils Larsen og Siri Hansdtr Lund3. kolonne: Barnets navn: Karen4. kolonne: fadderneDette er på venstre side n° 3 fra bunnen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

20) Dette gjelder jo Marens mor og ikke Maren selv, hennes (Marens) dåp fant vi over i 10!!Det skal noe til å holde tunga rett i munnen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.