Gå til innhold
Arkivverket

[#76098] Tråkker DIS over lik?

Gjest Kenneth Jahren Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

(71) dette er utopi 'DIS bør slette alle bilder og alt materiale de har tilegnet seg gjennom gravstedsregistreringen. Deretter må de gjerne invitere pårørende av gravsted til å sende inn....Så får vi se hvor mange det blir. 'Som nevnt vet ikke DIS eller fotografen hvem som har ansvaret for gravstedet og kan da ikke kontakte noen. Dermed er det de pårørende her som må ta kontakt. La de da gjerne ta kontakt med kirkevergen/gravetaten som sikker vi formidle et slikt ønske videre.Husk da endelig på, når et gravminne blir opprettet å si fra til kirkevergen at dette skal ikke distribueres ut over til andre kilder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Til (75)Det høres veldig flott ut hvordan du skriver om ytringsfriheten og lovverket. Kanskje du burde lese litt om etikk også? At gravstedsregistreringen er lovlig har verken jeg eller andre sådd tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Sikkert mange meninger om hva som er god og dårlig etikk. Man blir heller ikke der enig.Siden (77) bruker det som nåværende forsvar for sine synspunkter, ville det være fint å få redegjørelse til Etikkens regler og hvor denne gravstedsregistreringen som gjøres i mange kommeuner i tillegg, bryter med disse etiske normene.I hverfall er det ingen i min familie som følger det etisk forkastelig eller umoralsk at gravstedene er avfotografert. Dette selv om noen av bildene med fordel kunne vært tatt på annet tidspunkt, da blomstrene var på sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (78). Nei Otto. Jeg gidder ikke gjenta meg selv flere ganger. Spørsmålet ditt er allerede besvart ettertrykkelig opp til flere ganger, etter beste evne, og på ulike måter. For alle som har tatt seg tid til å lese innleggene i denne tråden så ser de også hvor feil det er å trekke på kommuneregistreringene.Jeg er ferdig med denne tråden med mindre det kommer noen nye innfallsvinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

(78): Tror jeg du gjør lurt i, man kan vel bli fristet til å gi beskrivende opplysninger om mannen som anbefaler andre å sette seg inn i begrepet 'Etikk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

'6) Tonen mellom debattantane i debattforuma skal vera høfleg. Ein skal gå ut frå at den som stiller spørsmåla meiner det seriøst, og ein skal svara deretter.'Det er ikke seriøst når noen starter en debatt med å antyde at noen tråkker over lik. Betydningen vet vi er noe langt annet enn å gå over en kirkegård. Ja jeg vil gå så langt som å si at overskrifta på denne tråden er ETISK forkastelig.Ja visst har vi ytringsfrihet (det er derfor jeg svarer her) men det er vel også noe som heter redaktøransvar for nettopp å kunne opprettholde intensjonen i pkt 6 av debattreglene som er gjengitt ovenfor.Det må kunne være mulig å føre en debatt uten å insinuere at folk er villig til å drepe for å nå sine mål. Det er nettoppp det 'debatt'inleder gjør og dermed kan ikke tonen bli høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kenneth (72) - 'Ingen her ønsker vel å påføre mennesker som har det vondt en ekstra byrde? Flere innlegg her (f. eks 5, 8 og 9) forstår jeg slik at de ville opplevd dette belastende. Flere forsøker å argumentere mot det, men det blir bare dumt.'Kenneth - er du interessert i saken, eller er hovedsaken for deg å lage krangel? Du svarer ikke på tidligere stilte spørsmål, underbygger ikke dine påstander, men gjentar de samme påstandene og avfeier andres argumenter som dumme. For å kalle en spade for en spade, så minner det mye om kverulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kenneth i innlegg 71: Jeg er absolutt ikke enig i at DIS-Norge burde slette alt de har gjort med bilder og annen informasjon på gravminner. De burde roses for det de har gjort når et gjelder eldre graver enn 15-20 år syns jeg. Det er sikkert til stor hjelp for mange slektsforskere, og har også vært til noe hjelp for meg.Til Otto i innlegg 76: Er enig i at pårørende burde kunne reservere seg mog at bilder av graver legges ut, men jeg tror det er mange som ikke vet om DIS-gravminner, og som dermed ikke får reservert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting jeg føler for å svare på her uten at det har noe større med temaet å gjøre.'Tråkke over lik' betyr ikke nødvendigvis at man er villig til å drepe. Det brukes løst for å få frem at noen er villig til å gå langt for å oppnå noe. Jeg tror ikke DIS har et ønske om å drepe noen.Personangrepet i innlegg 80 er allerede varslet til ansvarlig redaktør. Her vil jeg bare gjøre klart at denne Henning Andersen ikke har noen forutsetninger for det han påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Remi 54) Gravminnet/steinen er å regne som privat eiendom så lenge festeavgiften betales. Etter 20 frie år(varierer litt i ulike kommuner)får fester mulighet til å fornye avtalen for 10 og 10 nye år.Ingen grav blir slettet uten forvarsel.Denne balansen mellom privat og offentlig er noe gravminneregistratorene bør merke seg, og trå varsomt.Flott at eldre graver blir registrert for ettertida, men ei karantenetid på 15 år eller så på nye graver må da være mulig å legge inn?Dette er noe som berører oss alle,den store responsen viser at det er et viktig tema Kenneth har tatt opp.mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Det er ikke til å unngå å ha lagt merke til at Kenneth Jahren Mathisen helt fra sitt første innlegg i dette forum (for ikke svært lenge siden) har opptrådt med en noe nær aggressiv tone, og da spesielt mot DIS. Man må undres hvorfor?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Vel, min erfaring er at kirkevergene sletter mange graver der festetiden har utløpt uten at pårørende har blitt varslet, men fester har vel gått bort selv, flyttet e.l. og kirkevergen har ikke klart å få tak i vedkommende. Og de prøver ikke/kan ikke få tak i andre pårørende enn den som har inngått festeavtalen.Karantenetid på 15 år er for meg alt for lenge. De fleste gravsteiner blir ikke satt opp på graven før det har gått en god stund siden begravelsen, mine egne erfaringer er at det har gått et år mellom begravelse og at steinen blir satt opp på graven. For meg har det vært god nok tid til å få bearbeidet en god del av sorgen på. Gjør ikke meg noe om bilder av gravsteien blir lagt ut på internett når gresset har grodd over gravstedet. Men vi er jo alle forskjellige. Jeg synes faktisk at det er flott at bilder av mine avdøde slektninger sine gravsteiner ligger ute på internett, spesielt dersom de er fint pyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(86) Jeg føler ikke behov for at gravstedene til min familie skall være anonyme i 15 år etter at min fomilie er borte og jeg ser heller ikke behov for at mitt eget gravsted (når den tid kommer) skal være anonymt i 15 for resten av verden. Det er mange andre ting jeg følger er mer viktig.Så, de som her står for anonymiserinbg, kan de konkret fortelle hvordan de har tenkt å gjøre dette?Jeg har stilt dette spørsmålet tidligere samt en rekke andre spørsmål av konkret karrakter, men det er ikke kommet konkrete svar som er raliserbare.Det er dog kommet 'doktoravhandlinger om helt andr ting (følelsesmessige), men vi er i konkret situasjon. Disse som er for anonymisering, mener de at DIS skal slette alle tatte bilder. Dere innser forhåpnetlig at det er en umulighet for DIS og alle andre som har tilsvarende oversikter å kontakte 'eier' av alle gravstedet. Hva med alle gravstener som er med i slektstre som også er på nettet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen skjult agenda mot DIS slik flere her insinuerer. Jeg støtter meg til det Lars Ove skrev i innlegg 12. Temaet er viktig og jeg mener selv at tittel og første innlegg samlet utgjør et godt utgangspunkt for en diskusjon.Videre er jeg sikker på ansvarlig redaktør ville stoppet diskusjonen om han tolket første innlegget dit hen at jeg påstår at DIS dreper folk. Litt morsomt at et par stykker klarte å tolke det slik.Min personlige konklusjon er at flere her faktisk støtter meg på at DIS burde, i større eller mindre grad, endre praksisen rundt gravstedsregistreringen. Jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (86): Jo, graver blir slettet uten forvarsel. I vårt tilfelle var det kun 2 pårørende. Begge hadde flyttet, men begge kunne finnes vha bl.a. telefonkatalogen. Vi besøkte aldri graven pga. vonde minner, og først i de senere årene har vi fått ting tilstrekkelig på avstand. Derfor priser vi oss lykkelig i dag for at vi på DIS fant et bilde av graven tatt før den ble slettet. Sorg kan slå ut på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Syns dette er et flott tiltak. Dessverre er ikke kirkegården hvor mine foreldre ligger begravet registrert enda, men jeg ser frem til at det blir gjort og hvis denne registreringen også innbefatter at det blir lagt ut bilde så er det enda bedre.Så er det vel også slik at de som er fornøyd med noe ikke skriver inn og sier de er fornøyd. Jeg hadde heller ikke tenkt å involvere meg her, men ser at det kunne være greit å gi en tilbakemelding om mitt synspunkt på dette.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Bjørg 91) Det er jo en forutsetning at kirkevergen i aktuell kommune har navn og adresse på fester, samt andre pårørende som kan overta festet.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Et bra tiltak, uten tvil! Det er min mening. Det er vel de færreste som nettopp har mistet sine kjære, som kommer på å lete opp bildet av det aktuelle gravminnet på DIS-gravminner og kjenner på sine såre følelser, selv om dette naturligvis kan forekomme. Alt som kan brukes, kan også misbrukes. Hvem var det nå som skrev de bevingede ord 'Dei vil alltid syta og klaga'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Følger i Bent sitt spor (92). Det er helt utrolig hvor stor suksess Gravminner i Norge er. Et register over døde personer i Norge tilbake til 1800-tallet og frem til i dag. At man finner bilder over mange av disse gravsteinene er ennå mer utrolig, og kan sammenlignes med søkbare og skannede kirkebøker. Vi liker helst å ha begge deler tilgjengelig.Når det kommer til det etiske blir det helt umulig for DIS-Norge å forholde seg til de ulike kravene her. Hvordan i all verden skal dette fungere i praksis? Setter man en grense på 5 år blir noen få glad, andre fremdeles sur og vil ha 10, 15 eller 20 år, mens de aller fleste mister tilgang til mange bilder og ikke skjønner noe. Alternativt kan tjenesten eller bildene legges inn som medlemstjeneste slik Lars Ove foreslår i (17), men da skriker jo alle ikke-medlemmer og vi får en ny diskusjon om hvor dum og slem DIS er som krever medlemskap over slik 'offentlig' informasjon. Vi har allerede hatt en lignende da offentlige arkivkilder ble lagt ut for medlemmer. Slik kan vi fortsette diskusjonen, og ingen blir enige uansett. Sånn som Gravminner i Norge nå er tilfredsstilles de aller fleste, og det er det beste som er mulig å få til.Uansett hjelper det null og niks å diskutere dette her. Slektsforum er plassen, og skal stemmen telles må man være medlem i foreningen som drifter hele tjenesten. Her inne oppfylles ingen av kravene, og sånn sett har det ingen effekt annet enn at kverulanter og uvenner av DIS-Norge kan slå seg fri og nyte tilværelsen.Allierer meg ellers med Harry i (87).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har ikke orket å lese alle innleggene, men vil gjerne ha lov å komme med en kommentar likevel.I forbindelse med arbeide med andres slekt har svært mange blitt overrasket og glad over å kunne se graven på nett. Spesielt siden Norge er et langstrakt land og vanskelig for mange å besøke graver i andre fylker. Ikke minst eldre mennesker.Mine foreldre er gravlagt i Danmark og deres gravsted er på nettet. Det er fint for meg å se.Oftest bruker man jo heller ikke bildene, men bruker datoer og navn til å komme videre i en slektsgransking.Jeg trpr ikke at mange overskrider noen etiske grenser ved bruken og det er også en veldig liten del av Norges befolkning som har interesse av å bruke registeret og dermed føler jeg nok at enkelte overdriver konsekvensene av å ha gravminene på nettet.Noen vil alltid reagere negativt og det er selvsagt beklagelig. Andre synes det er fint å se gravsten til slektninger, hvor graven har blitt slettet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg stötter absolutt Per-Olav Broback Rasch's meget kloke innlegg (97). Det uttrykker akkurat det som jeg ville ha sagt. (Jeg er også medlem av DIS-Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Til (90): Ansv.red. har heller ikke reagert på din anmodning ref innlegg (80) om personangrep, innlegg (85). Ok at det er flere her som støtter deg, men hvor mange er det i forhold til om du hadde tatt denne diskusjonen på DIS eget forum, der du møter ca 9.000 medlemmer/slektsforskningsvenner og ikke bare noen faste 10 talls her ? Er helt klart et følelsesmessig tema for oss alle, men så lenge vi følger norsk lov og har Datatilsynet med oss, synes jeg at vi skal være takknemlig for denne tjenesten; kommer flere etter oss. Mistet selv foreldre i 2005 og 2007 så hadde opphold i hobbyen 1 års tid etter hvert dødsfall, da det ble 'følsomt' å 'se' deres navn etc etc, Vi velger selv hva vi vil SE ! Verden går fremover og Internet sådan :)jess, vi kan stoppe opp og sette kritiske spørsmål til saker som angår oss, bra !, men livet er nuh sådan, vi er ulike av bunn og grunn ! Endelig vil jeg nevne at tittelen på dette emnet er stygt og frastøtende, burde blitt moderert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.