Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Anstein Gjengedal hadde forøvrig 16.48.2 på 10000`en, 2.13.0 på 1500, på 500 klarer jeg ikke å finne`n fram til 42.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Geir, du må lese mitt innlegg en gang til. Det var dessverre mange her i landet som ikke fant noe galt ved kommunistregimene. Det finnes kanskje fremdeles noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At doping fant sted i østblokken i organiserte former, er det vel knapt noen som betviler. Jeg er langt fra uenig med deg på det punkt. Hva jeg mente med mitt 'motinnlegg' var at eksempelvis amerikansk doping er like organisert, i mine øyne er det en uvesentlig forskjell i metodikken og hvilken form godkjenningen gis.Jeg er også enig i noen skrekkeksempler fra 50-/60-tallet som nevnes, har ikke lyst til å nevnte utpeke noen spesielle, men det er vel unødvendig for alle som fulgte f.eks. Roma-OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Til 231: Eg har nok ikkje fyllt opp på poengsum i VM i 67 etter 1. dag, kun notert navna på dei 15 beste.Til 260: I det same VM var Hermann Strutz, A, nr 15 på 5000 m/ 7.51.4 og nr 16 Rudi Liebretch, NL, 7.52.0.Edv Matusevitsj, SU, (han på 1500 mtr i 1965) vart nr 21 på 5000, men låg som nr 8 etter 2 løp, og starta difor i par 7 (av dei fyste 8). Matusevitsj vart nr 8 på 1500 og nr 8 etter 3 løp.Onsdagsløparen var ikkje av same kvalitet lenger og vart nr 15 på 1500 mtr og 15 plass samalagt etter 3 løp.Magne Thomasen vart nr 22 på 5000 mtr, men 13 plass på 1500 mtr og 14 plass etter 3 løp, diverre ikkje nokon 10.000 mtr på han i VM 1967.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Til 270: Kjenner du til WSSSA ? Word Speed Skaiting Statisticians Association ?Her kan du kjøpa 'mykje godt stoff' frå gamle dagar. Det er berre lommaboka som avgjer kor mykje du ynskjer å kjøpa ! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 279, det var slik det var ja? Jeg har ikke finstudert notatene. Disse gamle notatene og heftene har vært på tur til avfallet mange ganger (og noen er nok dessverre også reist) men de har hele tiden fått 'amnesti', men etter denne debatten tror jeg de er reddet for en stund!Og til Ola og Geir om 'østblokkmatronene' først på 60, husker noen skrekkeksempel ja, en rumensk kjempe, (diskoskaster kanskje) husker ikke navnet, tror ikke det kunne være kvinnfolk? Men et naboland til Norge i øst, med en gullmedaljevinner i 2 OL, (München og Montreal) hadde vel også noen eksempler på litt muffens? (Men nå er vi vel kommet litt på vidda fra skøytene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Apropos skøyter og doping: Jeg vil tro (absolutt uten vitenskapelig belegg, riktignok) at det er mindre å 'hente' ved doping innenfor skøytesporten enn i mange andre idrettsgrener. En særlig nødvendig forutsetning for å bli en god skøyteløper er jo riktig teknikk - og den typen tekniske ferdigheter som kreves her, kan man neppe dope seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Til (282):Nå er jeg langtfra noen ekspert på doping, men hvis man får mye 'gratis' på styrke ved å dope seg, kan man da ikke bruke mer tid på å trene teknikk? Med andre ord at man allikevel vinner mye også på skøyter ved å dope seg.Det var vel noen øst-tyske skøyteløpere på kvinnesiden som var ganske så suverene i sin tid. Med det vi vet nå etter at muren falt er det vel vanskelig å tro at de ikke brukte dop disse også.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde de sikkert. Jeg tviler ikke på at det har forekommet doping også innenfor skøytesporten. Det imidlertid har tenkt, er at det relativt sett har vært færre fordeler å hente for skøyteløpere enn for en del andre idrettsutøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel grunn til å minne om at vår egen OL-mester i vektløfting fra 1972 (Munchen) innrømmet mange år senere å ha brukt prestasjonsfremmende midler.Uansett var jo skøyteløp en svært så samlende og morsom idrettsunderholdning for oss nordmenn i 50-60-70-åra, - selv om det nå skulle vise seg at enkelte løpere ikke var helt rene. – Og Sovjeterne bidro meget sterkt til denne underholdningen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

At land som Øst-Tyskland kjørte et planlagt dopingprogram er ikke lenger en hemmelighet. Men jeg vil påstå at det delvis er en myte at man samtidig tillegger utøverne at det var - 'friidrettsdamer med skjegg og kulestøtersker og sleggekastersker med muskelbunter som mannlige brytere fra kommunistlandene.' (Ola 269).Blant Øst-Tyske kulestøtere/diskoskastere var det damer som var både pene og mindre pene og de varierte også i kroppsform. Det samme som i dag, samme hvilket land de kommer fra. Og at ei dame som støter kule har en annen kropp enn ei som løper fem tusen meter overrasker vel ingen. Slik også i dag.Ellers - når jeg først er innom doping, har det for min del ødelagt mye av interessen for idrett. Når selv en 'engel' som Marion Jones var dopet, må man spørre seg hvem som er reine. Til hennes ære er det at hun åpent har innrømmet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanjolen deltok i VM på Bislett i 1979 - og ble aller sist på alle distanser. Han oppnådde da følgende tider:500 m: 50,415000 m: 9.06,551500 m: 2.32,16Han gikk ikke 10 000 m :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg mener det også var en spanjer med tidlig i 1950-årene. Langt bak i langtidsminnet mitt svever en 500 meter-tid på 55,6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

... og langtidsminnet svikter ikke! Litt googling avslører at Ramon Franquesa, Spania, i VM 1957 i Östersund hadde serien: 5oo m 55,6. 5000 m 10.39,2. 1500 m 3.04,9. Han var visstnok bosatt i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 281, lurer på om jeg tok litt feil her vedr. rumener, hun jeg tenkte på var nok Tamara Press og hun/han var vel fra Sovjet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.