Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

til 301, Det stemmer, og Irina var vel høydehopper, og vet ikke hvordan mulighetene til manipulering er i den grenen? (Litt på siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Irina Press var nok en habil høydehopper siden hun vant OL i femkamp, men hun var først og fremst korthekkløper og femkjemper. Hun vant da også OL-gull i 80 meter hekk i Roma i 1960. Søstrene Press la opp da kjønnstesting ble innført i friidrett i 1966. Men dette har vel lite med skøytehistorie å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mener å huske et mesterskap hvor både Ants Antson og parkameraten falt 500 meter, men ikke hvilket? Tror faktisk begge var blant favorittene til å vinne hele mesterskapet? Tror det var makkeren som falt først, og så husker jeg radiokommentatoren - 'og så faller Antson' -. Husker ikke hvem som var parkamerat og mulig det kunne være et EM? Kunne det være Helsingfors 1961? men da ble Viktor Kositskin mester, og husker ikke om Antson var kommet med så tidlig som i 1961?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det spørs om det ikke var i 1964 - og at parkameraten var Fred Anton Maier. I hvert fall falt Maier også på 500 m i det mesterskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 306, det spørs nok det ja, da kunne det kanskje være i Helsingfors 1964? Ellers lovet jeg vel i 305 å holde meg til skøytene og den lovnaden skal jeg prøve å holde, men kikker i blant på en annen is-sport som ser artig ut i disse dager, og det er curlingen, og har en ting jeg lurer på i den forbindelse, og det er denne boksen med knapper på kosteskaftene, hva er den til? Kan vel ikke legge ut Curling-historie, men ser at spillet går helt tilbake til midt på 1500-tallet så den har sikkert noe historie bak seg den også? Hvis noen forklarer meg om denne knappe-boksen så skal jeg gå tilbake til skøytene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Sovjets første verdensrekordsetter i 1953, Hans Egnestangens gamle rekord var kanskje moden for utskifting etter 15 år?

bilete8646.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Til 306: JA, det var i VM i Helsingfors i 1964 at Ants Antson datt i 1. par på 500 mtr. Nils Aaness gjekk i par med Ants Antson og begge datt. Nils nr 34 på 52,0. Ants nr 34 m/ 57,0.Fred Anton datt óg på 500 mtr i VM i 64, men han gjekk i 13. par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Dag Solstad sa for noen minutter siden på NRK-1 at skøyter er den norskeste idrett som finnes.Og våre forfattere skal man lytte til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (311): Takk for korreksjonen.Til (312): Skøyter er i hvert fall kultur :-) Det er jo ikke hverdagskost at en idrettsgren er hovedtema på Litteraturhuset: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 311, takker også for oppklaringen, og mener å huske at disse fallene kom tidlig i løpet, og da datt vel Aaness først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Episoden på 10000`en i går kveld da, har noe tilsvarende skjedd i mesterskapene før? Mener å huske at det kanskje har forekommet, men kanskje ikke at det har avgjort mester-tittelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

I EM i Heerenveen 1971, da Dag Fornæss ble mester, ble nederlenderen Jan Bols disket på 5 000 meter fordi han gikk to yttersvinger (?) etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Som Ove Eriksen nevnte: Jan Bols, Nederland. Som fyst gjekk ein ytre sving feil så ein ytre sving til. Årstalet og EM eller VM, skal eg koma attende til. MEN DETTE VAR I ARD SCHENK tida ! Og då var det ikkje mange titlar frå 1970-72 som ikkje gjekk til Ard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jab Bols gikk ganske riktig to yttersvinger i Heerenveen. Det førte til dårlig stemning på tribunene at han ble disket for å ha gått for langt. Jan Bols var fatisk mer populær i Nederland på den tiden enn både Schenk og Verkerk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (315): Det er jo vanskelig å vite om det avgjorde mestertittelen. Jan Bols var blitt nr. 2 på 500 m, og siden han ble disket på 5000, gikk han ikke flere distanser. Han var imidlertid best på de lange distansene - og han hadde tidligere samme år blitt nederlandsk mester, og altså da slått både Kees Verkerk og Ard Schenk. Han var dermed absolutt en av favorittene i EM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser at Jan Bols hadde tiden 7.43.9 på denne 5000 meter`n og er da bare 1.6 sekunder dårligere enn Dag Fornæs som vant distansen (7.42.3) hvis notatene er riktig (hadde vel vunnet distansen med korrekt veksling), Ser at han (Bols) også hadde beste poengsum etter første dag hvis notatene er riktig. Ser at en John Tipper fra Storbritannia og Michel Pienz fra Belgia også har vært med i dette mesterskapet (1971).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Det er ikkje tvil at då Jan Bols gjorde denne feilen, så var det ein konkurrent mindre for Dag Fornæss.Andre plass på 500 m føre Magne Thommasen på Bols !! Eg veit ikkje om noko EM eller VM der Jan Bols vart blant dei 3 beste på 500 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Apropos feil - kven var det som gjekk ei runde for mykje? Hugsar eg noko om Sven Låftman her og, med ein nordmann som slo til på 'siste' runde og så blei resultatet som det var ved den 'nest siste' målpasseringa, når den rette distansen var gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Aase (322): Sven Låftmann har skulda i mykje, men ikkje i skøyteløpet på 5.000 mtr i Skien, snaut ei veke etter nyttår i 1963. Samløpet mellom Kuppern og Johnny Nilsson. 5000 vart passert på 8,00,6 av Johhny, Kuppern 8.00.9. Kupperen fekk 8.36,5 på 5400 mtr, ein spurtrunde på 35,6, verdens raskaste spurt til då. Norgesrekorden, kva skulle den væra ? Og 3000 mtr var ikkje anmeldt til ISU, så mellomtida på 4,37,8 kunne ikkje bli godkjent !F.A. Maier dukka opp som 'reddande engel'. Gjekk på 7,57,1 mot Ivar Nilson 7,59,1. Og dermed vart det ein norgesrekord, likevel.Kjelde: Knut Bjørnsen: 13 år med Kupperen & co, side 190-193________________Reidar (273): Landskampen mellom Norge og Sovjet i Kirov i 1961. Og 78poeng nederlag. Same kjelda: side 142 - 147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.