Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lurer på om ikke Kupper'n nettopp hadde slått sin egen norgesrekord på 5000 meter på nyttårsløpene, husker bare den gamle tiden 8.06,4 (?) - er det korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Til (320):Var det her det var litt ruskevær, noe som gjorde det til en fordel å holde seg så nær tribunen som mulig på vekslingssiden? Mener å huske at det skjedde engang og dermed fortsatte løperen i ytre bane i stedet for å gå i indre.Hvis jeg husker rett så ble det vel en liten fordel å fortsette runden i ytre selv med lenger distanse.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Å oppnå fordeler med å gå flere yttersvinger var absolutt ikke tilsiktet av Jan Bols - han visste godt at det ville medføre diskvalifikasjon. Slikt skjer når man et øyeblikk er uoppmerksom. Hvis jeg ikke husker feil, hadde man også den gang en person som sto foran svingen og viste løperne hvor de skulle gå - og likevel gikk Bols feil.Hjemmepublikummet reagerte så ampert at Schenk og Verkerk, som tok sølv og bronse, fant det best å følge Dag Fornæss på æresrunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 331, jeg syns også å huske at det sto folk med et flagg og henviste bane, men er ikke sikker på om jeg husker riktig? Men de kunne også kanskje komme ut av tellingen ved lange løp? Men nå er jeg på gyngende grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger også inn lenke til en russisk Sjilikovskij-side. Det er ikke så mye jeg forstår av teksten (for å si det forsiktig) - men siden inneholder i hvert fall et bilde av den enarmede skøytehelten i aktivitet på banen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Russisk er ikke mitt beste fremmedspråk, men jeg ser i alle fall at farsnavnet hans var Sergejevitsj. Og det visste jeg ikke fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjorde et forsøk på å 'oversette' teksten både til norsk og engelsk ved hjelp av Googles oversettelsesprogram - men det ble stort sett 'labbelendsk' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Til 337: Kva skjedde i Oslo 25.2.1958 ?25. og 26. februar 1958 var det landskamp mellom Norge og Sovjet på Bislett. (Sovjet besto av løpare frå Moskva-distriktet)Ein brukte tidspoeng i landskampen. Sovet vann med 1.346,672 poeng og Norge m/ 1.367,743 poeng. Ein diff på vel 21 poeng. 16 deltakara (8 på kvart lag) på dei 3 korte distansane. 14 stk (7 på kvar) på 10.000 mtr. Kuppern vann 5 og 10.000. 5.000 fekk han tida 8.06.4, som er nevnt i nr 326.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg klarer ikke å få opp russer-lenken i 334 i dag, er det slik hos flere? Ellers takk til Kurt, Jon og Gunnar for skrift-tydning? Torstein Seiersten var nevnt i et innlegg og husker ham som en sterk langdistanse-løper, og ellers lurer jeg litt på hva som gjorde at Hadeland var så sterkt representert i skøytesporten før, var det mye barfrost med lite snø for å si det slik, og at det lå snøfri is på tjern og vannpytter, eller var Randsfjorden islagt? Tar med et bilde av Seiersten!

bilete8664.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.