Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

For alle oss som ikke hadde mulighet for å være til stede på Litteraturhuset i Oslo forleden - da Kupper'n og Dag Solstad mimret og samtidig kommenterte 10.000 meter'n i Vancouver - kan Lasse Midttuns glimrende referat/anmeldelse i siste nr. av Morgebladet anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Yttri

Til 167, 169 og 176. Johan Johannessen VAR frå Sogndal. Han gjorde det samme som Finn Thorsen som spela fotball om sommaren og gikk på skøyter om vinteren. Johan J. spela først fotball for Sogndal men seinare spela han for Brann i mange år. Han var forresten med på Sognemeisterskapet på skeiser(NB! ikkje skøyter) for ca. 14 dagar sidan. Den karen held seg i form. Han er forresten pensjonert politimann. Trur også han var med på cupfinalen mellom Brann og Sogndal i -76 på Sogndal. Er det ingen som hugsar Lasse Efskind som 15 åring banka det som var av skeisestjerner i Oslo? Var det Frogner eller Bislett? og var det nyårsløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Joda, husker godt Lasse Efskind, han var god på 'de korte' men gjorde seg vel aldri bemerket sammenlagt over 4 distanser ?Han var vel som Alv Gjestvang, kroppen var ikke laga for de lange distansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse Efskind er vel et av de største skøytetalentene vi har hatt. Som junior hamlet han opp med mange av seniorløperne - og hadde vel en toppsesong i 1961. Deretter 'forsvant' han mer eller mindre fra skøytebanen resten av 60-tallet, men gjorde comeback 10 år senere og ble en periode en av verdens beste sprintere (verdensrekord både på 500 m og 1000 m). Mellom de to aktive periodene tok han en omfattende utdannelse (siv. ing.? og medisin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lasse Efskind var nr. 166 på 'Adelskalenderen' pr. 1971 med poengsum 183.830, og tidligere nevnte Torstein Seiersten nr. 151 med 183.533, bra plasseringer på begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har kommet over 'Radiolytter-programmet' fra VM 1960 i Davos, og ser at det er notert en Johnny Chronchey, (med forbehold om riktig stavet navn, en så ikke resultatene gjennom radioen:-)) og som har gått for ISU, hvordan hadde det seg tro? Var det en slags etter-påmelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til Jan i 352 for info! Ellers var det vel flere av disse topp-skøyteløperne som drev med sykling på høyt nivå før? Husker det var sagt at det var en fin kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny Cronshey var vel den beste skøyteløperen Storbritannia noen gang har hatt. Beste prestasjon: VM-sølv i 1951 (bare slått av Hjallis). Her er litt mer om resultatene hans: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Yttri

Det var fleire skøyteløparar som var dreiv sykling i sommarsesongen; bl.a. Hjallis Det var idrettar som let seg kombinera fysisk og som var utfyllande til kvarandre. Finn Thorsen som kanskje kunne blitt ein ny Kupper'n, fekk slik eg har høyrt val mellom skøyter og fotball av fysiske årsaker: ein kunne ikkje bli topputøvar i begge desse greinene. Johan J. var midtbanespelar med stor arbeidskapasitet og la bort skøytene for fotball. Som kjent er ikkje midtbanespelarane i fotball dei med dei største lårmusklane. Finn Thorsen var Torbjørn Svendsens arvtaker på landslaget som senterhalf og det er vel ikkje dei som treng mest kondisjon men må inneha andre kvalitetar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, Fred Anton Maier hevdet seg godt som syklist. Han fikk bronse i NM (landeveisritt) 2 ganger - og i 1967 mottok han Egebergs Ærespris. Kriteriene der er vel vært at man må ha hevdet seg nasjonalt i minst to ulike sportsgreiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Var ikke forutsetningen opprinnelig at man måtte ha hevdet seg internasjonalt i én og nasjonalt i én annen idrettsgren samme sesong. Senere synes jeg å minnes at kravet om samme sesong forsvant først og utmerkelsen ble noe enklere å oppnå generalt.Men jeg har vært på tynn is tidligere her i denne tråden.PS. Har dere lagt merke til at det nesten ALLTID er menn over 50 som går gjennom isen i åtstiden som kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett mht. kriteriene, Geir.Følgende skøyteløpere har mottatt Egebergs Ærespris siden den ble innstiftet i 1919 (øvrig(e) idrettsgrein i parentes):1921 Harald Strøm (fotball)1928 Bernt Evensen (sykling)1929 Armand Carlsen (sykling)1936 Laila Schou Nilsen (ski, tennis)1947 Sverre Farstad (vektløfting)1951 Hjalmar Andersen (sykling)1956 Roald Aas (sykling)1967 Fred Anton Maier (sykling)1980 Bjørg Eva Jensen (sykling)Ellers fikk Stein Johnson prisen i 2005 som trener for utøvere innen flere idrettsgreiner, deriblant skøyter.Har jeg glemt noen?Jeg skal ellers prøve - så godt jeg kan - å unngå tynn is (siden jeg altså ikke har statistikken på min side)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. WikipediaPrisen ble tidligere kun tildelt utøvere som utmerket seg i to distinkt ulike idretter, helst en sommer- og en vinteridrettsgren, men dette er endret. Frem til 1988 tolket Idrettsforbundet og den tre personer store «Egebergkomiteen» at prestasjonene som skulle kvalifisere til norsk idretts høyeste udmerkelse, måtte foregå innen samme kalenderår. I 1988 endret man statuttene, og straks var Oddvar Brå innehaver av det eftertraktede trofeet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lurer på om også nederlenderne drev aktivt med sykling i tillegg til skøytene, men husker kanskje feil? Kanskje russerne også? Syns å huske Ard Schenk som syklist men mulig det er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Kombinasjonen skøyter-sykkel har funnet sted siden tidenes morgen. Nederlenderen Jaap Eden (8.37,6 på 5000 meter i 1895!) var verdensmester i begge grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Jeg skjønner jo at jeg ikke er helt ung lenger når jeg ser det apparatet der. Det brukte jeg som hjelpemiddel i engelsktimene da jeg debuterte i undervisningsbransjen for 33 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Får vel la være å legge inn ei gammel reklame for South State fra lytter-programmene i tilfelle det skulle være i strid med røykeloven, men kanskje til og med utøverne tok seg en blås i gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i våre dager, 'verdens beste håndballspiller', en ikke ukjent kroat, sees vel knapt uten en røyk i munnviken - under landskamper unntatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Yttri

Til 362. Klart det er 'gamle menn' over 50 år som går gjennom isen. Det er KUN dei som er på isen! Om vi ser litt i debattforumet her, så synes det som om dette er masse god mimring om gamle dagar. Laurdagskvelden klokka 18.30 gjekk eg på skøyter på Leangen kunstisbane her i Trondheim i 1 time under flomlys frå 6 store master. Ikkje EIN EINASTE person var å sjå. Slik eksklusivitet har eg aldri opplevd nokon gong før. Spesielt med tanke på den straumprisen me har her i Midt-Norge for tida.(Må leggja til at Petter Nortug gjekk 50km på ski samtidig, men eg såg likevel dei siste 3 mila på TV) Og da er eg just ved poenget: Kva gjer me gamle menn for å få att gode gamle dagar. Å få kvinner og menn under 50år ut på isen att?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(372) Det er nok en kamp i motvind. I de 'gode gamle' dager var skøyter godt stoff i mediene. NRK sendte til og med alle distansene i NM direkte.Da jeg for et par år siden måtte innse at de gamle skøytene mine ikke var brukbare lenger, gikk jeg til nærmeste sportsbutikk her i Kristiansand for å anskaffe meg nye. Ekspeditøren møtte meg med et vantro blikk og et flir: 'Lengdeløpsskøyter?? Nei, det har vi ikke hatt på mange år'. Det samme gjentok seg i alle byens sportsbutikker (4-5 stykker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

For noen år siden var Knut Johannessen framme på TV i et program, og han etterlyste lengdeløp-skøyter i dagens butikker. Før vet jeg Ving produserte skøyter, men slikt lages vel ikke i Norge lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Eit kjapt sidespørsmål sidan da her er so mange kunnskapsrike med omsyn til vintersport og som sikkert tek dette på sparket: Fekk nett eit spørsmål frå Amerika frå ein som nett hadde høyrt på eit radioprogram om vesle Noreg som hadde vunne flest ol-medaljer av samtlege gjennom tidene. I dette programmet vart nemd ein norsk krigshelt som unslapp nazistane. Det var og skrive ei bok om han. No ynskjer denne amerikanaren å vita kven dette var og kva boka heitte, noko han ikkje oppfatta. Tenkte på 'Kjakan' Sønsteby, men han var vel ikkje nokon ol deltakar? Den neste eg kjem på i farten er bror til Stein Eriksen, han Marius, som var jagarflygar og sat i Stalag Luft III, men han var vel heller ikkje med i OL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.