Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Krigshelt er vel, med all respekt, å gå vel langt. Alle tre brødrene ble satt på Grini, Birger Ruud satt vel lengst, løslatt etter nøyaktig ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Krigshelt er selvsagt å ta for hardt i, men det finnes vel neppe noen andre norske olympiade-deltakere som skulle matche etterlysningen i innlegg 375.Derimot har vi en annen markert norsk sportsmann, Charles Hoff, som gjorde seg bemerket i friidrett i årene før og etter olympiaden i 1924. Han ble ekspedisjonssjef i ”idrettsdepartemtet” fra høsten 1940. Og det var vel nettopp Hoff som måtte slite med boikotten omkring de propagandapregede arrangementene som nazi-myndighetene ønsket å få i stand.Her ble vel Ruud-gutta et forbilde for annen idrettsungdom og det var vel derfor de havnet på Grini.Hvorvidt Hoff unnslapp for billig i rettsoppgjøret etter krigen var den gang et heftig debatt-tema.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Til (375)- her er det nok ei sammenblanding av hva som er blitt sagt. Bakgrunnen er nok en kommentar i New York Times:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Arild - den har eg og tru på!! Var ein lokal radiostasjon i Virginia som hadde innslaget, så kanskje dei har rota litt. Eg sender denne linken til min slektning der borte så får han sjekka opp sjølv. Elles tusen takk til dykk andre og som engasjerte dikkan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Det var et spørsmål om Johnny Cronshey - den gode skøyteløperen fra England. Han kom på kant med 'skøyteforbundet' i England. De ville ha med andre løpere, Terry Monaghan og Terry Malkin var noen av disse. Johnny Cronshey gikk et mesterskap (1958 eller 59) der han representerte Sør-Africa. I VM 1960, Davos, kom det fram at Sør-Africa ikke var medlem av forbundet. Den mektige ISU-sjefen, som holdt til i Davas, bestemte da at Johnny Cronshey kunne representere dem - altså ISU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til Svein i 383 for den flotte informasjonen, da er det oppklart. Det var vel muligens nevnt under radio-sendingene fra mesterskapet men det har nok gått i glemmeboka. BRA! Vet ikke hvem som var ISU-sjef den gangen, men ser at det var en George Häsler som var sekretær, vet ikke om det er samme mann? Henning Olsen var oppmann for verdensmesterskapet i Davos 1960 og han var vel norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 385, kjenner nok ikke denna karen. Men trikoten med tilbehør, brukte de et slags nyrebelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Kan dette være Peder Østlund - på det fine bildet. Jeg tror at ISU sjefen het Bert Hässler. Denne sekretæren kan være hans sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 388, vedr. ISU-sjefen så kan det sikkert godt være slik, og denne oppmannen Henning Olsen, det er ikke han med iskremen? Skal bli spennende å sjå om du traff på vedr. bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

'Han' med iskremen er vel Hennig Olsen, altså ikkje Henning. Hennig Olsen er kanskje to etternamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er ikke Hennig Olsen dansk? Kanskje en dansk skøyteløper han og, siden han hadde med is å gjøre? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Iskremfabrikant Sven Hennig-Olsen var fra Kristiansand - og om han gikk på skøyter, så var det vel bare på Byfjorden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kan (385) være Peter Sinnerud? Synes han har få medaljer, men det var kanskje før det kom flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 390 o.a. Oj sann, jeg har nok ikke fulgt med godt nok vedr. isfabrikant-navnet! Da var han selvfølgelig ikke oppmann for noe skøyteløp:) Men karen på bildet er vel sannsynligvis en fra det gamle Hamar-miljøet, men 'je kjinne`n itte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(385) Jeg mener det finnes et tilsvarende gruppebilde av Hamar-løperne: Peter Sinnerud, Adolf Norseng, Filip Petersen og Peder Østlund. Jeg vil tippe at den som er avbildet i innlegg 385 er en av disse. (-og da tror jeg det må enten være Norseng eller Petersen).Her er forresten en artig liste hvor hundrevis skøyteløpere gjennom 120 år er ranket opp mot hverandre http://home.ringnett.no/lars.finsen/LISTE.htmIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne karen ble f. på vestsiden av Randsfjorden, Gran og emigrerte til Argyle, Wisconsin i 1893. Hans het Otto P. Kammerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(385 og 398) Artig spørsmål, men Hans; Dersom skøytehistoriekunnskapen hadde nådd slike høyder at spørsmålet i innlegg 385 hadde blitt rett besvart, så tror jeg det kunne vært på tide å stille en eller annen diagnose på den som visste det.(NB: Om han ikke selv var eier av bildet eller hadde en forbindelse til vestsiden av Randsfjorden.)Utreisen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=98227&merk=98227#ovre>Lenke Dåpen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.