Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det spennende ved denne tråden er nettopp at man ikke husker alt, og selv det man husker kan være litt omtrentlig. Derfor er det spennende når andre trekker fram løpere, skøytebaner og kuriositeter som er gått i glemmeboken eller noe vagt dukker opp bakerst i hjernen.Savner ellers litt om fellesstartene i OL 1932 (bortsett fra fotoet), vi var vel ikke verdens beste tapere den gang når det viste seg at vi ikke behersket denne formen - to sølv var mager kost for Norge i 1932.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, fra norsk side ble vel fellesstartene oppfattet som en skandale - og nærmest som et 'bevis' på at amerikanerne ikke hadde greie på skøytesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og et spørsmål, så en gang en karikaturtegning med en tittel omtrentlig 'Clas Thunberg mot resten av verden' hvor resten av verden bestod av en rekke norske skøyteløpere - i et hjørne stod to outsidere, den ene Max Stiepl, den andre hans landsmann .... hva var navnet ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 472, stemmer det, Johnny Nilsson satte verdensrekord på 3000 m den 23.3.1963, etter som det er fortalt kom han til Tolga like før løpet, gikk 3000-meteren på ny verdensrekord og satte seg i bilen og dro videre like etter løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 481, ja det var en fin reportasje! Vinter-OL 1936 ja, Sommer-OL i Berlin samme år fortonet seg vel som et utstillingsvindu for Nazi-Tyskland, men hvordan var det med vinter-OL, foregikk det også i nazismens tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser ut i lenken til Oddbjørn i 481 at Charles de Ligne fra Belgia falt på 500-meteren ja. (jfr. innlegg 434).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke litt overraskende at Ballangrud siterte sin massør? Jeg ante ikke at de holdt seg med den slags allerede i 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

De fire V'ene var innledningen til resten av meldingen, som lød: Vi viste Verden Vinterveien.(Per Foss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hvem var den første perfekte skøyteløper - mannen som var i toppen på alle distanser?Eric Heiden var vel den første som var helt fullkommen. Ard Schenk var nær, men manglet vel ofte noe på 10 000 meter.Ivar Ballangrud er vel den av den gamle garde som kommer nærmest, med OL-gull både på langdistanse og 500 meter (skjønt den siste gullmedaljen er omstridt).Oscar hadde en svak distanse, 5000 meter. Han gikk såvidt jeg kan huske aldri bedre enn 8.36,3, bare ett sekund bedre enn Jaap Eden fra forrige generasjon. Oscars 10 000-metertid på 17.22,6 er til sammenlikning langt bedre, så det skortet ikke på den gamle mesters langdistanseform.Jaap Edens 8.37,6 og Einar Halvorsens 8.39,6 fra 1895 (1894?) er etter min mening noen av de største prestasjoner i skøytehistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tråden lever og det er bra! Husker jeg rktig med Ard Schenk som førstemann under 15 blank tro? Ellers stusser jeg litt over hans 'svake' 10000-meter på 15.48.6 under det omtalte EM i 1969, kan han ha falt på sisterunden tro? Ser i notatene at han har ligget foran f.eks. Fred Anton Maier(nr. 3 på 15.28.4) og har også hatt noteringer foran Fornæss(15.27.5) også før sisterunden, ser ut som Schenk har ligget an til å bli nr. 2 på distansen, så noe må ha skjedd på sisterunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 489, I moderne tid stiller kanskje Eric Heiden sterkt, han var vel god på alle distanser og kan ikke huske at han falt i viktige løp noen gang, men dette er det sikkert flere meninger om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(490): Jeg tror du har rett i at det var Schenk som først brøt 15 minutters-grensen. Tida 14.55.9 foresvever meg, men hukommelsen er jo ingen sikker kilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(494, 495): Slike kåringer er vanskelige. Schenk hadde et par eksepsjonelt gode år - men han var jo ikke like suveren gjennom hele karrieren. Når det gjelder Heiden, så er det nok ingen som noen gang greier å kopiere hans OL-bedrift fra 1980: 5 gull av 5 mulige! Han hadde jo imidlertid en veldig kort karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, fire års karriere: 3 allroundmesterskap og 4 sprintmesterskap i VM tok Heiden. Er det noen flere som har 7 VM ? I tillegg til OL i 1980, som du nevner. Han syntes vel det var nok !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ang. Eric Heiden, var til Savalen-bana og såg på`n i etterkant av OL-1980, også Bjørg Eva Jensen var med der. Husker ikke så mye av de andre men det var nok med flere av OL-utøverne. Husker han også da gikk i denne 'gull-trikoten' fra OL. Allerede 30 år siden det også! Ellers er Savalen-bana historie, nedlagt i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Savalen nedlagt? Det visste jeg ikke. Bortsett fra at den spilte en noe kontroversiell rolle i 1972, da proffligaen fikk holde EM der, så hadde den jo ellers rykte på seg for å være en rask bane. Nærmest Norges svar på Medeo, så vidt jeg husker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.