Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, ja - enda et blad i mimrekatalogen. Ellers ser jeg at det var i 1974 proff-EM ble arrangert på Savalen - ikke 1972, som jeg skrev i (499). Det var vel forresten først i 1973 proffligaen ble dannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 501, ja det er mye å ta av enda! Egentlig synd at ei slik flott idyllisk bane som Savalen må innstille, men det er vel ikke liv laga å holde den i drift, tror den bana kunne blitt bra med tak over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skøytehistorie er selvsagt også utstyrshistorie. I dag er det klappskøyter som gjelder. Jeg har aldri prøvd slike, og jeg har også litt problemer med å forstå hvorfor de skal være så effektive. Selv gikk jeg på Ving lengdeløp da jeg var 'aktiv' (betegnelsen kan diskuteres...). Vi likte å kalle dem Ballangrud-skøyter, selv om det ikke var 'ekte' Ballangrud.Så - til saken: Gikk Ivar Ballangrud noen gang på Ballangrud-skøyter? Eller ble de 'oppfunnet' senere - og bare oppkalt etter ham. Og selve hovedspørsmålet: Når ble de første lengdeløpsskøytene tatt i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 504, ser slik ut! Vart litt skjev scanning (lørdagskvelden), men som du lurer på i 503, var Ballangrud invovert i konstruksjonen av modellen? Hadde aldri slike skøyter, vi skulle ha med oss skøyter på barneskolen og gikk til noen små tjern på høsten, men hadde bare noen jernklumper med krøll frampå som en måtte binde fast med reimer til beksømskoene. Noen husker jeg hadde noen som de skrudde fast til skoene. Hadde senere noen skarve lengdeløpsskøyter som også måtte bindes til skoene med reimer, vinglete! Skoskøyter som de ordentlige ble kalt tror jeg ikke var å få tak i i butikkene. Men på 50-tallet hadde vi i hvertfall med oss skøyter på skolen, det tror jeg ikke de har med seg i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så vidt jeg vet, produseres det ikke lengdeløpsskøyter i Norge lenger. Krøllskøyter har jeg aldri hatt selv, men jeg husker jo at noen av de 'voksne' gikk på slike. Mine første skøyter var 'skruskøyter' - noe skikkelig herk å gå på, fordi skruene hadde en tendens til å løsne (og dessuten 'lugget' de i isen når en prøvde å 'kaste' i svingene).Her er to par krøllskøyter av ekstra gammel årgang:

bilete8884.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det er vel seint å komma med bidrag til denne tråden no, og kanskje her dette vore drøfta før, men eg tek det no med likevel.Eg tykkjer det er svært so synd at heile skøytesporten er vorten so kommersialisert som tilfellet er. Eit par kjende skøyteløparar er omskrivne i bygdebøkene for Luster, og alt eg har fått oppgjeve som yrke på dei er 'toppskøyteløpar'...Då var det annleis den gongen skøyteløparar måtte vera amatørar for i det heile å få lov til å delta i til dømes dei olympiske speli, og som eit godt døme på amatørskap vil eg referera til Hjallis, som for nokre år sidan fortalte meg om då han var i Bergen for å gå NM tidleg på 1950-talet. Han tok dagtoget frå Trondheim til Oslo og deretter nattoget til Bergen. Der gjekk han på bussen som førte han til Paradis, og i lag med tilskodarane rusla han frå haldeplassen og fram til skøytebanen. Ingen av tilskodarane kjende han, ikkje før han skulle heim att same vegen etter å ha vorte noregsmeister...!Då var tilhøvi annleis på 1990-talet då eg sat på VIP-tribuna på Slåtthaug skøytebane og følgde verdenscuprenn på skøyter. Der trefte eg på ein toppløpar frå Nederland som hadde fast tinging på to lokale kvinnelege ledsagarar over alt der han reiste på verdenscupstemne! Kva slag kultur er no det? Eg vil tru det var eit særtilfelle,men likevel...Med venleg helsing,Laers E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja vel Oddbjørn, var ikke skruskøytene gode heller? Trodde de var gull og grønne skoger da en slet med disse krøllene, drar kjensel på de til venstre i 510:-(, skal sjå om jeg skal ta bilder av noen modeller etterhvert jeg også! Men som sant skal sies var det nesten mer moro med skøyter i 50-årene enn med ski, skuflet snø av elveis der det var trygt å ferdes og på loker og loner i bekker og drev med skøyter om kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er aldri for seint med bidrag i denne debatten Lars i 512, og fint å få med slike fortellinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaap Eden hadde skoskøyter! Så da fantes det altså lengdeløpsskøyter med faste sko for over 100 år siden:

bilete8886.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det umulig å se på dette bildet. Jeg har forresten også sett et bilde av ham med en form for kunstløpsskøyter - og der så det ut til at jernet satt fast på skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ang. utstyrshistorie (503), på 1950-tallet var slike skøyteløper-luer også populære for 'oppkomlingene', husker de ble kalt 'djevle-luer', kanskje de brukes i dag også, har ikke tenkt så mye over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har kikket på et par gamle skøyter og de til høyre i bildet i 510 kommer nærmest etter det jeg kan skjønne! Tallet 29 står innstemplet i fotplatene, hva vil det si tro, har kanskje med størrelsen å gjøre? 'Antikvitetene' har flere ganger vært på tur til metall-gjenvinning men har reddet seg unna hittil, kanskje de nå skal få amnesti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke 'djevel-luene' brukes lenger - men jeg har min gamle liggende. Det er av den typen med hvit bunn og striper i norske nasjonalfarger loddrett nedover i panna. Et eldre alternativ hadde blå bunn. Ellers hadde flere klubber egne varianter (bl.a. ASK - var ikke den to-farget, svart og grønn?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

523, fin lenke! Og bildet av av Kuppern og Stille er tydeligvis fra mesterskapet hvor favorittene Nils Aaness og Ants Antson falt omtrent samtidig i første par på 500-meter`n, omtalt i innlegg tidligere i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.