Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Mener å huske fra et mesterskap, muligens VM, og muligens i Herenveen, det ble i etterkant spekulert i om det ble tuklet med kjøleanlegget under en 10000 meter, og tror mesteren ble nederlandsk, men det var vel enda igjen løpere som hadde sjanse på tittelen. Isen ble vel bløtere å gå på etterhvert og det ble spekulert i om termostaten på kjøleanlegget ble satt ned, om det hadde realitet ble vel aldri besvist? Husker ikke hvilket mesterskap dette gjaldt, men kanskje sist på 1970-tallet eller først på -80?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Også lurer jeg på om det ble tuklet med dører eller porter i en skøytehall en gang under et mesterskap, kanskje også i Nederland het vel at det skapte medvind (eller var det motvind?) på langsidene, kunne dette gå an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(527) Det var vel under VM i 1980? Alle regnet med at Eric Heiden skulle vinne. I stedet ble det Hilbert van der Duim. Jeg tror faktisk det kom fram i ettertid at det ikke hadde vært 'rent spill', men husker ikke detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

(529)Det kan nok stemme at det var i 1980, mener det var i tidene rundt et OL, men var ikke sikker på om det var 1976 eller 1980, så du har sikkert rett. Så det har da skjedd litt av hvert for å favorisere egne lands løpere, med Låftman i 1964 som enda sitter i som eksempel pluss ovenstående, og det er vel rart om det ikke er mer opp gjennom historien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

VM 1980 ja, da Eric Heiden hadde sjansen som den første til å vinne 4 strake. Husker at det var noe merkelig der, Oxholm hadde også sjansen, men det ble altså Hilbert van der Duim.Heiden hadde nok lagt opp allerede rent mentalt. Han begynte med å vinne 500m med svært knapp margin til ham å være. At han totalt sett var mesterskapets beste løper er det ingen tvil om.Som alltid når det er snakk om skøyter så blir det jo snakk om hvem som er tidenes løper.Etter min mening kommer man ikke utenom Heiden. Det som taler imot er hans relativt korte karriere, 1976-80, men han var totalt overlegen.Hans oppvisning på Bislett under VM79 står for meg som helt utrolig. Vinner alle distanser med stooor margin. Det ble vel omtrent 7 tidspoeng i sammendraget etter husken. 6.59 på 5000 var det virkelig klasse over. Han vant vel også 4 distanser i sprintVM det året.Apropos 4 strake, Sven Kramer har sjansen til helga, det tror jeg han greier. Men han er jo ikke i Heidenklasse på de kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

531, fint forklart! Tar med litt fra Wikipedia ang. dette mesterskapet, ser at bl.a. Yep Kramer er disket på 500-meteren, hvorfor tro? Fall kvalifiserer vel ikke til disk? Ellers var det et innslag fra Spania som lå litt etter de andre!Lenke,_menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Yep var altså faren til Sven. – Men en helt annen ting:Det deles ikke ut stilkarakterer i skøyteløp, men av en eller annen historisk grunn gjøres det i skihopp.Det var med undring vi så Jan Bokløvs ”stygge” og lange V-stil-hopp for 30 år siden, der han gikk glipp av 5-6 stilpoeng som måtte kompenseres med hopp som var 7-8 meter lengre enn konkurentenes. Likevel vant han mange renn, slik at man på slutten av hans karriere endret oppfatning om hva som var ”pent”, og gjorde V-stilen ”riktig”.Skøyte-idretten har ikke hatt noen ordentlig god ”Jan Boklöv”. Men når en 105 kg tung sveitser (Roger Schneider Lenke ) løper en 5000 meter på 7.05 uten å løfte skøytene fra isen, da må han ha trent på noe andre ikke tør trene på.Er det noen som kan huske lignende fenomener?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein Grødums armbruk kan vel neppe kalles vakkert - så han skal nok være glad for at det ikke deles ut stilkarakterer (særlig i svingene). På den annen side ser det jo ikke ut til å ha hemmet ham nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Joda, - Grødum og asiatiske sprintere opptrer jo i samme idrett, - selv om det ikke alltid virker slik. Det er jo rart å se disse løperne fra Japan. Korea og China som har hakespissen 20-30 cm. over isen, med 500-metrs-tider over sekundet foran beste nordmann.(Det er noe Boklövsk over disse asiatene, som nordmenn kanskje har noe å lære av.)Det var vel Keiichi Zuzuki (tror jeg) som ved Bislet-VM i 1967 fikk hele Nordre Sving til å måpe da han la begge armene på ryggen i første indre på 500, og føk gjennom svingen som en strek! – Men det var effektivt. Han vant (han var jo sprinter)! Men ved senere anledninger har vi ikke sett dette så ofte, men det forekommer fortsatt.Armene på ryggen var liksom forbeholdt de lange distansene.Hva het forresten den russiske løperen som hadde bare en arm (på siste halvdel av 50-tallet)?Siden jeg dveler med løpsstil på 500 meter, så husker regner jeg med at Kees Verkerk aldri vil glemme Deventer-VM i 1969, da han sto som spikret fast på startsterken etter starts-smellet, da par-kameraten (jeg tror det var amerikaneren Neil Blachford) i samme øyeblikk la i vei i noen vannvittige klyv som skremte vannet av sammenlagt-favoritten fra Hamresanden.Keesi begynte om sider å løpe han også, men ved 100 meters-merket var amerikaneren allerede 3-4 sekunder foran Keesi. Amerikaneren hadde psyket ut storfavoritten allerede på startstreken og Verkerk ble klokket inn på 42,6. – Nesten 2 sekunder dårligere enn forventet.I neste par kom Katerdalskole-lærer Johs Tenmanns sin elev fra Hamar, - Den 20 år gamle Dag Fornæs, som slo Verkerk med 2,3 sekunder.Dette var vel den ”heldigste” omstendigheten som førte til at Dag Fornes ble verdensmester dette året. Hadde Verkerk løpt på 41,7 så hadde han blitt mester. – Og det var jo selvsagt Keesi egentlig god for. MEN LØPET VAR KJØRT!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fine innlegg Iver! Og den russiske (sovjetiske) løperen med èn arm var nok Vladimir Sjilikovski og han skal finnes omtalt i innlegg i debatten her men jeg fant dem ikke igjen, ellers nevner jeg en spanjol i innlegg 532 og han så jeg var med fra før i innlegg 292. Det skal også finnes en fin omtale av Sjilikovski på russisk i ei lenke i et innlegg av Oddbjørn Johannessen men fekk ikke øye på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjilikovskij-lenken finner dere i innlegg 334.Ellers var det vel en sør-koreaner som konsekvent gikk med begge hendene på ryggen - uansett distanse. Og han gikk styggfort! Jeg husker dessverre ikke nevnet i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den koreaneren jeg tenkte på, var Yeong Ha Lee (navnet ofte også skrevet Young Ha Lee). Han ble junior-verdensmester i 1976 - og var aktiv både under og etter Eric Heiden-epoken. Han gikk enkelte gode løp, men innfridde vel aldri helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Å, dette varmet en gammel dames hjerte - virkelig!!Jeg var helt hekta på skøyteløp. Helt fra jeg var ganske liten og satt musestille og hørte på radioen mens pappa noterte rundetidene. Var her i 1965:'23 og 24. januar 1965 arrangerte ASK Norgesmesterskapet for senior på Bjønnes Stadion. NM den gang var kun allround med kunstløps NM i pausene. Dette mesterskapet ble en kjempe suksess og snart 50 år etter snakker folk fortsatt om det! Det ble før nevnte Maiers store mesterskap og det var over 20 000 tilskuere selv om mesterskapet ble vist i sin helhet på TV, for øvrig første gang dette skjedde.'Lenke Arendal skøyteklubb.Vi kom på skolen på mandag og ingen av oss kunne høres i lekser for vi hadde ikke stemme igjen! (Det var vel ikke lekser til en mandag, heldigvis)Min far var en mann som aldri bannet, trodde jeg. Men på Bjønnes noen år før NM var det et skøytestevne der en løper falt pga en blits lampe (ikke første gang) Da bannet min kjære far og jeg ble så flau. Trodde alle måtte ha hørt det. Ikke skjønte jeg den gangen at hans fa.. sikkert var en liten stemme i et stort kor!(Er det noen som vet noe mer om det stevnet?)Vi hadde Tandberg båndopptaker som ble flittig bruket for å ta opp alt mens vi var på skole og pappa på jobb. Mamma sto for den jobben. Husker vi i mange år koste oss med å lytte til 'Ut med Låftmann' En gang nektet vi å gjøre noe som helst på skolekjøkkenet hvis vi ikke fikk høre direkte fra OL i Insbruck i 1964. Jeg var da 13 år.Om jeg selv gikk på skøyter? Øvde meg en hel vinter på min brors lengdeløpskøyter, men fikk aldri taket på den sporten!Hilsen og takk! Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

542, Bra at flere har noe å fortelle, og det spørs om det var da Hjallis falt for ei blitz-lampe at faren din reagerte, husker ikke hvilket årstall dette skjedde jeg heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit (542): Jaså, så du var på Bjønnes i 1965? Jeg fikk ikke lov (var 10 år da). Mine foreldre (som selv var skøyteinteresserte) hadde ikke anledning, og de ville ikke sende meg alene over ei mil med bussen ut i den store verden (det vil altså si Arendal). Jeg brukte flere år på å komme over det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fint Helge i 544! Og til Oddbjørn i 545, avgjørelsen fra 1965 sitter vel i? En glemmer vel egentlig ikke slikt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Einar Graff

Til Oddbjørn, 538!Skal vel ikke være alt for påståelig. Det er mulig at koreaneren også beholdt armene på ryggen, men jeg mener bestemt å huske at det var japaneren Masayuki Kawahara som sjokkerte Bislett-publikummet i VM i 1975 med en god 500-meter med armene på ryggen de siste 400 metrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Johnny Nilsson, 'kastet han armene' på 500-meteren? Husker ikke om han også brukte disse korte skjærene på 500`en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn Einar (547)Nei, jeg skal slett ikke påstå noe her. Det er godt mulig du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.