Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Reimane er ei historie for seg, for dei hadde ein lei tendens til å bli utslitne og bli kortare og kortare til dei ein dag ikkje nådde rundt i det heile. Dei skulle sikkert innsetjast med noko smurning eller liknande for å vare lenge, men det kan eg aldri tru vi gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

601, ja det var mye strev med disse reimene ettersom jeg husker, og det er godt mulig de skulle smøres men kan ikke huske at det ble gjort. De er i hvertfall morknet bort nå, så spørs om en må sjå etter noen gamle HV-sekker å plukke reimer av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I notatene i 63 finnes en Johan Lind (noteringen er ikke fullført), Hvem var det? navnet virket litt svensk men han er vel norsk. Står ikke noe mer om hvor han var fra heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

603. Jeg har funnet navnet i 1500-meterstatistikken og han var norsk, pers. på 2.15.1. men hvor var han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg husker Johan Lind som en habil sprinter i 60-årene. Jeg mener det var han som i et stevne på Bislett i parløp med Erhard Keller på 500 meter gikk jevnt de første hundre, men så satte Keller gearet inn i ytre bane og holdt sin motstander i indre.Lind, var han ikke trønder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Internett avslører alt i våre dager. Litt googling viser at Johan Lind gikk for Hamar IL, men opprinnelig var fra Mosjøen. Noen mil fra Trøndelag, altså.Og dette samløpet med Erhard Keller får stå for min regning, om ikke andre med god hukommelse skulle tre støttende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Johan Emil Lind f.1942 var fra Mosjøen. Han representerte mestepartenav tiden Hamar il. Pers på 500 m 39,1 satt i Cortina i 1972.Jeg arbeider med bind 2 av gårds- og slektshistoria for Brønnøy. Der vil Johan bli nevnt. Faren var fra Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Greit Sten og Tor, han var en habil sprinter da, for alt under 40.0 må vel regnes som 'styggfort'! Men Åge Dahlby, er det dagens direktør for Lillehammer`s Olympiske Museum tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Johan Lind var en periode Norges aller beste sprinter (først og fremst på 500 meter) - så han var ingen hvem som helst! Han hadde vel imidlertid ingen suksess i internasjonale mesterskap. Både i 1968 og 1972 deltok han i OL, men havnet langt nede på resultatlista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I B-mesterskapet i Holmestrand 29. og 30. januar 1966 er en Arnfinn Marsteinstredet fra Oslo Idrettslag mester, virket 'Ottadalsk' det navnet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

På damesida er det vel også en del historie, var vel innom en del først i dabatten, men ser en del gjenkjente navn som Stien Kaiser, Kaija Mustonen, Lisbeth Berg osv. Ei som var ganske god ser jeg, Kari Kåring fra Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg gjerne nytte høvet til å trekke fram en glemt løper jeg personlig hadde stor sans for på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet: Ingar Bollerud. Han var håpløs på 500 meter - men ble bedre og bedre jo lengre løpet var. Så på 10 000 var han på sitt beste virkelig god.http://www.skateresults.com/skaters/ingar_bollerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei artig skøyteside med fokus på 1968. Mange kjente og noen glemte navn (deriblant Ingar Bollerud):http://www.nfos.info/mimre.htmFolket får unnskylde om denne siden har vært nevnt tidligere i tråden. Jeg har begynt å miste oversikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

620, ja han var vel også habil, ser han har hatt 45,2 på 500 i NM-Drammen 1966 men det var vel tunge forhold, ser ut som de flest har slitt bortsett fra Hroar Elvenes på 41.8! Arne Dagfinnrud, virket litt 'hadelandsk'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Arne Herjuaunet i lenken i 621 husker jeg var med på Bjørnsmo-jordet på Tynset i et løp en gang sist på 1960-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi 'kjente' jo mange flere norske skøyteløpere den gangen enn det som er tilfellet i dag. NRK sendte jo NM direkte - i sin helhet! Når ble det forresten slutt på det? I dag er ikke resultatene fra NM nevnt i tekst-TV en gang.Sammenlikningsvis kan en jo reflektere litt over hvor stor plass norsk fotball får i mediene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.