Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Jeg husker et NM der Ingar Bollerud gikk i par på 10 000 meter med Hallvard Smørgrav. Knut Bjørnsen gjorde et poeng av at han ikke skulle komme med noen morsomheter om at Smørgrav gikk i par med Bollerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Til 622. Arne Dagfinrud (med en n) f. 1943. Han representerte Sand IF. Det betyr vel at at holdt til i Odal området. At han representerte Sportsklubben Snøgg på Notodden da han satte de fleste av persene, kan nok komme av at han gikk på lærerskolen ?? på Notodden. Even Dagfinrud Sand IF (f. 1971) kan være en sønn ?? Hans perser er stort sett bedre enn Arne, men så har han kunnet konkurrere innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Apropos damer (618) og Knut Bjørnsen (628); eg hugsar ein gong, må ha vore tidleg 70-tal? at ei av våre beste norske hadde ein dårleg dag under eit stemne. Knut Bjørnsen brukte utruleg mange ord, omskrivingar og runde formuleringar for å få fortalt at ho var slått ut av mens-smerter, eit ord han sjølvsagt ikkje kunne nemne i beste sendetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil ikke helt slippe Bollerud. Hans (muligens) beste mesterskapsresultat var vel 10 000 meter i NM 1973. Der tok han sølv med tiden 16,17,49 - bak Sten Stensen (16,10,76) og foran Per Willy Guttormsen (16,23,72).Mesterskapet gikk på Notodden, og tidene tyder vel på at forholdene ikke var altfor gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I (614) nevner Oddbjørn Ivar Eriksen som satte verdensrekord på 3.000 meter i 1963, det var den siste verdensrekorden jeg så 'live' (rekorden ble slått av Jonny Nilsson på Tolga som er omtalt tidligere). Mener dette var på 'fyrverkeristevnet' som var sesongavslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bollerud nok en gang :-)Kanskje var hans beste prestasjon 10 000 i VM på Bislett i 1967. Da tok han 5. plassen - slått med kun 2,1 sekund i parløpet med Ard Schenk (Bollerud nr. 12 sammenlagt).Han tok for øvrig også en 2. plass på mila i NM 1967 (etter Maier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Enkelte skøyteløpere husker du mer for et særegent navn enn for prestasjonene på isen. Slike som Arnfinn Marsteinstredet. Og bare for noen år siden, Lars Stomperudhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er nemnt lenger oppe at det var langdistanseløparane som 'var noko'. Eit døme på det er vel at her no har vore 637 innlegg om skøyteløparar til langt ut på 1970-talet utan at denne karen er nemnt http://www.snl.no/Per_BjørangHan kom vel kanskje så seint på bana at dei fleste av dei som skriv her var begynt å miste interessa. 'Sprint-VM, kva er no det slags tøys? Heiter det ikkje lengdeløpsskøyter?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

638, Virket visst ikke lenken men du har rett i at Per Bjørang kanskje ikke er omtalt enda, men han hadde gode meritter han.635, Ingar Bollerud er ikke helt ulik Johann Olav Koss, hadde det ikke stått hvem der tror jeg at det hadde vært sjanse for at i hvertfall jeg kunne forvekslet.http://www.nfos.info/veteraner.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Uten sprintmesterskap fikk vel sprinterne aldri den anerkjennelse de fortjente tidligere. Utenom OL hvert fjerde år gjaldt det bare å vinne 500 meter i EM og VM. Og 1000 meter var en bastarddistanse som sjelden ble gått.OL-sølvvinneren Alv Gjestvang var veldig populær rundt 1960. Men hadde distansen vært 50 meter, var han nok blitt slått av Kai Johansson fra Rakkestad. Det var en skikkelig strikkmotorløper som sovnet fullstendig på oppløpssiden, og karret seg inn i underkant av 43 sekunder. Men under 43,0 var det ikke mange som kom på denne tiden, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser en Simon Heiden fra Nederland har satt verdensrekord på 5000 meter i Davos i 1933 på 8.19.2, kan Eric Heiden være av hans slekt tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Noen som husker Francois Brueren fra Belgia? Brukt 10.24.0 på 5000-meteren i EM 1966 i Deventer, Per Ivar Moe har falt 2 ganger på distansen og brukt 8.48.9 så dette er visst de to siste på den resultatlista (5000 M),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vedr. helgens skøyte-VM: Artig at det kommer opp noen nye navn, som Shane Dobbin fra New Zealand og Jonathan Kuck fra USA, og at det er løpere som er i 'nærheten av pallen'. Med all respekt for Sven Kramer og hans fjerde strake VM-gull sammenlagt, men det er kanskje snart på tide med litt 'nye koster' for å si det slik. Bra med litt konkurranse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Apropos amerikanere - hva er skjedd med Trevor Marsicano? I fjor trodde alle at han skulle bli den nye Eric Heiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tilbake til dei gode gamle tider - har nokon eit bilde av ein ekte gammaldags termos å legge ut? Og hadde de med dokke niste, de som hadde gleda av å vere til stades in persona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

646, tja ikke godt å si! Og 647, du mener en slik metalltermos (glass inni selvsagt) med vanlig kork og et forholdsvis lite beger på toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sikkert. Eg spør fordi eg driv ein del som underholdar med mimring om 50-60-70-talet som spesialitet, og då er det slike små detaljar som kan setje fantasien i sving hos folk. Korleis såg t.d. nisteboksen ut, viss ein hadde niste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Utover de obligatoriske pølsene, som ble kjøpt på stedet, gikk det vel mest i flytende medbragt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.