Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Begynner å bli ei stund siden dette, men de beste norske sprinterne på den tiden ser ut som var Ivar Eriksen, Johan Lind, Magne Thomassen, Dag Fornæss, Ole Chr. Iversen, Arnulf Sunde, Arne Herjuaune, Per Bjørang, Jan Egil Storholt, Lasse Efskind, Dag Nordskog, Bjørn Rojahn, Anders Værang, Bård Henriksen, Svein Erik Stiansen for å nevne noen, men det er ikke sikkert vedkommende er med av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Under NM i Skien 10-11. januar 1970 har Willy Olsen fra Tynset blitt disket på 10000 meter`en på tiden 16.34.2, hvorfor diskvalifikasjon på den distansen tro?Ser ellers at Keiichi Suzuki er blitt disket på 500-meter`n under VM på Bislett 14-15. februar 1970, har ikke fått registrert tid, så det spørs om han ikke greide å stå rolig på startstreken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Reidar i 677: Suzuki fekk tida 40.38 i 4. par m/ Gøran Jonannesen, Sverge 41,86. Då han vart diska, var det TRULIG fordi han hindra svensken i vekslinga ? 40,38 ville ha vorte ein 4. plass.Willy Olsen i 4. par mot Bård Henriksen (16.18.6) har bror min (det var han som førte då eg var sjuk ) ført på tid og poeng. Og ikkje noko disk, men i 'Alt om Skøyter 1971' står det, som Reidar skriv: Willy Olsen vart diska. Men kvifor veit eg ikkje.EM 1970 i Innsbruck 24. - 25. januar. I 2. par på 5000 mtr starta Dag Fornæss som ein rakett. Etter 3000 mtr (5 rundar igjenn) 4.29.8, 0,5 sekund føre vinnaren Kees Verkerk. I mål kom Dag på 7.43.4. Kees på 7.32.9. På 5 runadar tapte Dag godt over 10 sekundar. Etter 3000 mtr hadde Dag 37,8, 38,8, 40,2, 39,1 og 39,5 på siste runde. Etter 1. dag var Dag nr 4. Ard Schenk nr 1, Roar Grønvold nr 2 og Magne Thommasen nr 3. Men 3. plass på 1500 etter Ard og nr 2 Gøran Claesson og seier til Dag på 10.000 mtr på 15.42.9, var Dag Fornæss berre nokre få sekundar for seint til ikkje vinna EM i 1970. 0,090 poeng etter Ard Schenk. HADDE det gått Hamar-gutens veg, så hadde Dag vunne 3 EM 'på rappen': 69, 70 og 1971 !!I 674 kom eg inn på eit uttak i ein landskamp som vart endra. Eg kan diverre ikkje hugsa navnet, men eg har sendt ein e-post til Magne Teigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hva jeg ikke visste, var at Sverre Farstad var aktiv så sent som 1956. Finner ham bl.a. på 3. plass på 500 meter (44,2) etter Finn Hodt og Sigmund Søfteland i et internasjonalt skøyteløp på Nesbyen 10. og 11. mars dette år. Andre navn fra samme stevne var Reidar Bettum, Knut Tangen (som vant 3000 og 5000 på hhv 4.56,7 og 8.52,0) og Per Ødegård (2 på begge de lengste). Finn Hodt vant 1500 (2.25,8).Samme år finner man i juniorløp i klasse A navn som Fred Anton Maier, Magne Hval og Odd Wilhelmsen og i junior B Tor Guttu og Thorstein Sandholt.Av utlendinger som deltok i småstevner og som jeg tror ikke er nevnt tidligere (?): Eddie Spicer, Brian Hickenbottom og Roy Tutty (Australia) Donald McDermott og Matthew McNamara (USA) Takemura, Takabayashi, Hori og Asazaka (Japan), finnen Leo Tynkkynen og tyskeren Ernst Räpple. Noen som husker noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En lovende juniorløper var NRK-kjendis Knut Bjørnsen, han ble vel Norgesmester for junior, men husker ikke når det var, eller hvilke tider han presterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var på Hamar i 1951. Tider f.eks. 45,9 og 2.29.8, som han vant. Sammenlagtsum: 151,283 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mange fine nye innlegg siden i går!Vet ikke om 'regnemaskina' Per Jorsett har vært omtalt før i debatten, men poengsummene var raskt på plass husker jeg, og her gikk det vel mye på hoderegning. Elektroniske hjelpemidler var det vel ikke så mye av på 1950- og 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager før hver distanse i OL 1956 ble det arrangert stevne i Davos med tilsvarende program (1 distanse pr. dag). 500 meter hadde flest deltakere, 70 løpere. Resultater;500 m: 1.Gratch 41,1 2.Grisjin 41,6 3.Sergejev 42,3 4.Gjestvang og Salonen 42,5 6.Søfteland 42,85000 m: 1.Gontsjarenko 7.59,4 2.Kuhnert 8.03,3 3.Sigge Ericsson 8.09,1 4.Merkulov 8.09,8 5.Broekman 8.10,0 6.Järvinen 8.11,1 (Hjallis 7. på 8.11,5, Haugli 17. på 8.26,4. Kupper'n løp bare 500 m., 44,5)1500 m: 1.Michailov 2.09,1 2.Salonen 2.10,5 3.Merkulov 2.10,9 4.Sjilkov 2.11,1 5.Järvinen 2.11,4 6.Sakunenko 2.12,3 (beste norsk Haugli 2.13,7 på 9.)10.000 m: 1.Kuhnert 16.33,2 2.Broekman 16.33,5 3.Gontsjarenko 16.36,4 4.Haugli 16.40,2 5.Hjallis 16.40,5 6.Dahlberg 16.42,5.Norske deltakere ikke nevnt over: Torstein Seiersten (som best 11. på 10.000 m), Knut Tangen, Jan Kristiansen, Finn Hodt og Hroar Elvenes.Andre kjente løpere som deltok bl.a. Sjilikovski, Cronshey (8 på 5.000), de Graaf, Zibin, Ken Henry(12. på 500m) og Werket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Ang. 683:Fint å se at Per Jorsett blir nevnt. I en slik mimretråd må jeg få nevne at jeg synes kommentatorparet Jorsett/Bjørnsen går langt utenpå dagens kommentatorer. Dette skyldes Jorsetts regneferdigheter og kontroll på rundetider, skjema og passeringstider, mens Bjørnsen som tidligere skøyteløper kunne skøyter og ikke minst hadde evnen til å formidle.Nitidige forberedelser var nok noe av forklaringen og så er det ikke å komme fra at å regne poengsummer var lettere før hundredelene gjorde sitt inntog.Men kanskje noen husker da selv Jorsett kom ut av det da en av skøyteløperne plutselig fant det for godt å gå rundetider på 34 på langdistansene (var det Verkerk, mon tro).Ellers skriver Bjørnsen i en av sine bøker at Jorsett knapt hadde tid til å se på skøyteløp i det hele tatt så travelt hadde han det med tallene.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, paret Jorsett/Bjørnsen må nok ta en god del av 'skylda' for min egen skøyteinteresse på 60-tallet. Etter at vi fikk TV fortsatte vi å høre på radio-lyden, mens vi så bildene på skjermen. Det gjaldt for øvrig også langrenn og hopp - siden ingen TV-kommentatorer kunne matche Bjørge Lillelien.Da Knut Bjørnsen gikk over til TV, ble han noe 'tammere' som reporter (hvilket år var forresten det?). Arne Porsum overtok som skøytereporter i radio (og 'arvet' Per Jorsett som makker) - og Porsum var slett ingen dårlig erstatter for Bjørnsen. Han hadde tidligere vært sidekommentator for Lillelien, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Under OL i Innsbruck 1964 var enda Bjørnsen/Jorsett i radioen i hvertfall, for husker utbruddet til Bjørnsen da de kjørte utpå ismaskina for prepareringen under 10000`en, husker han utbrøt: 'MEN HVA ER DET DE SKAL NÅ DA!', (hadde ikke TV i heimen enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niff (Finn Amundsen) til litt utpå 50-tallet, men tror det var minst én imellom (Hegtun var jo under sommer OL 56)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Då kan kanskje ein eller annan av dokke hjelpe meg å rekonstruere denne ord-vitsen som eg høyrde ein gong og slit med å ta att - Kvifor går det så dårleg med (....ei eller anna bygging...?) Jo, fordi de har bare to spikere, (les: speakere), og den ene er Hall og den andre er Rusta(d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var vel utsendt fra TV (det var jo bare kortere sendingere dagen etter dengang), mens Bjørn Bryhn og Sigurd Tønsberg ledet OL-sendingene fra studio (stadig TV). Dagen for 15.46,6 begynte sendingen med at d'herrer Bryhn og Tønsberg stod med tiden på et ark de holdt mellom seg. Det var dengang det... Og til OL i Roma et halvt år etter kommenterte Anders Buraas roing, mest kjent dengang for det informative 'der ror de!' etter mange sekunders stillhet i en eller annen finale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Niff'en var jo en gigant, men så var skøyteløp på hans tid både religion og opium for folket :)Hvem husker ikke hans legendariske beskrivelse fra Davos av nasjonenes flagg som vaiet i vinden ..... 'men jeg synes det norske vaier mest' ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(692 og 696) Ja, det visste jeg jo egentlig (når jeg fikk tenkt meg om) - selv om jeg var for liten den gangen til at jeg husker ham bak mikrofonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

692, Niff`en var det nok snakk om blant de foresatte når en tenker seg om ja, men jeg sjøl husker ham ikke, og til 693, også en Rustad ja, var det Rolf han het? Og i 695, Anders Buraas, er det faren eller bestefaren til alpinisten Hans Petter kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Selv om Per Jorset har/hadde et unikt matematisk 'hue' var det noe enklere i 'hine' dager:Rundetidene gikk på 39 eller 40, av og til med en 'halv'Poengsummene var enklere å regne ut når man ikke hadde 1/100-del å ta hensyn til.Når det er sagt:UnikDet som i sin tid interesserte/iriterte meg var selvfølgelig:Jeg fikk aldri med meg de siste parene på 10 000 - meteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg må innrømme at mitt minne om Niff'ens berømte flagg-kommentar skyldes redigerte opptak, de ligger nok i NRK's arkiv ennå, og sendes vel i ny og né.Niff'ens andre store uttrykk var vel 'to etter Liaklev'. Se nedenstående lenke for mer info om det begrepet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.