Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

(698) - Rolf Rustad er ein yngre person. Desse to, Hall og Rustad, må ligge lenger tilbake. Og eg anar ikkje om det var NRK eller om det var Bislett eller kva det var, men eg tykte ordspelet var så artig at eg har lagra det i toppen i mangfoldige år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Leif 'Rundtomkring' Rustad, må ha vært en meget dyktig person, jeg husker godt hans blide oppsyn, men i 'Sporten' var han vel aldri ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

705 og 706, det er nok noe der ja? Oddbjørn lurer i 686 på når Bjørnsen/Jorsett gikk over til TV`n, men det er ikke godt å si, skal vi tippe ca. 1965-1966? Tror i hvertfall det var de som kommenterte kulde-EM i Lahti i 1967 og ganske sikkert EM i Deventer i 1966 også? Men er på gyngende grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har gjort et hopp fram til 1992, og ser at NM for 1992 har gått på Savalen 27-29/12-1991, var det på grunn av OL i Albertville at det har blitt framskyndet til romjula 1991? På grunn av håpløse værforhold har 10000-meteren også her blitt erstattet med 3000-meter. Mestere menn: Johann Olav Koss, SK-94, kvinner: Elsi-Ragni Yttredal, Asker. Det er snart 20 år siden dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

686,705 og 706: Når Bjørnsen/Jorset byrja med gjekk over til TV, hugsar eg ikkje. Far min kjøpte TV-en hausten 1965, og deretter vart det nesten berre TV ang skøyteløp. Ser på NRK at det er 2 klipp av Knut Bjørnsen (KB) Eit frå 1963 og eit frå OL 1968. Det siste kan tyda på at Knut Bj. var åleine om skøyeløpa i OL ?? Eller kva ? Per Jorset (PJ) var aldri ansatt i NRK. Og i OL var det poengsummen som skulle reknast ut. KB hadde vel kun bruk for PJ ang rundetider, men KB som var født i 1932, hadde sikkert hove-rekning som 'fag' på folkeskulen.Eit mesterskap blei blokert av TV (var det Låftmann ?) VM 71. Og EM i 1991 blei berre sendt på radio pga kong Olav V døydde. Det Arne Porsum gjorde på laurdag, resulterte i ein nedgang av sportsinntr frå mi side. Og dagen etter boikotta eg eit skøyteløp for fyrste gang !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

VM i 1971 ser ut som har gått i Gøteborg så det kan godt hende du husker riktig Jon i 709? Syns kanskje å huske Per Jorsett fra TV-sendingene også men det kan godt være 'hull i hukommelsen'. Husker i hvertfall såpestykke-mesterskapet i Deventer i 1966 (EM), men husker ikke hvem som kommenterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er et klipp der Knut Bjørnsen refererer Fred Anton Maiers gull-løp i Grenoble 1968 - og det må jo være fra radioen (selv om det står Nett-TV i lenken)?http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/113316Etter å ha 'googlet' litt rundt har jeg sett at EM 1961 er framholdt som Knut Bjørnsens/Per Jorsetts debut som skøytekommentatorer i NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Under OL på Lillehammer i 1994 var det vel en løper fra Stord som gjorde det utmerket med sølv på både 5`og 10000 meter, og det er Kjell Storelid, han har kanskje ikke vært så mye omtalt før i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er mulig det kan diskuteres Lars Ove i 713, men vedkommende er vel omtalt i mange media og fora fra før, og det er vel ikke noe negativ omtale nevnt i dette forum, men vet ikke hva andre mener? Det er vel faktisk enda yngre personer nevnt i andre debatter? Men det er sikkert ingenting i veien for å sette ei aldersgrense, hva vil du foreslå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Får prøve å 'blidgjøre' Hamar litt nå da med å gå tilbake til Hamar i 1953 og Europamesterskapet. Nederland sto vel som den egentlige arrangøren men pga. dårlige forhold (og litt laber interesse) i hjemlandet ble vel EM dette året lagt til Hamar, og gull-og sølv-vinnere ved hhv. Kees Broekman og Wim van der Voort bodde vel mer og mindre fast i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Yttri

Til 564 ( Jon Sværen).(ref. 512) Lars. E. Øyane skriv om 'topp skøyteløparar' frå Luster i bygdebøkene derifrå. Han er litt beskjeden den gode Lars, men han har skrive mange av desse bygdebøkene og er 'nesten' 100% !!! påliteleg. Bomma med eit år på bryllupsdagen vår!( Dette er verst for kona) Så er det spørsmål kva som ligg i ordet 'toppløpar'. Eg veit om ein i farten og det er Oskar Hilleren frå Veitastrand. Han gikk bl.a. for BUL og er bl. a. nemnd i oversikten over løparar som har teke distanesmerket i sølv( 1958)Den andre har eg ikkje greid å spora opp enda, men kan ha vore Ivar Kvam; også frå Veitastrand, men dette siste er høgst usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Takk for at du tok opp 512/564 , Jan !Lars E. vil trulig svara kva 2 topp-løpare han har i sne mange bøker han har gitt ut under 'Bygdebøker for Luster'. Han er nok inne i ein ny sluttspurt for å bli ferdig til 'deadline', som trulig er i aug / sept.Mogelig at Lars E. meinte at Oskar Hilleren var ein av dei 2. Men det får vi venta på til hausten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er mange minner som dukker opp fra dengang jeg fikk leie meg en Tanberg-opptaker for å ta opp Skøyteløpene. Men beklagelig nok er de opptakene blitt borte. Da Hjallis (Hjalmar Andersen) var på topp var jeg næt på å bli slått ned av en Trønder. Grunnen var at jeg kommenterte at Hjallis var ikke en trønder, men en norlenning.Men da jeg fortalte at min far bodde hos familien hans i Rødøy når han var på kommunestyremøte i Rødøy og at han hadde sittet med HJalmar på fanget gikk en av gutta og ringte på til min far og spurte han om ikke Hjalmar Andersen var Trønder. Nei, sa min far, han var født i Rødøy,Nordland, men vokste opp i Trøndelag. Da ble det stille hos gutta. Jeg tillot meg å ta dette med, fordi det forteller meg hvor engasjert man kunne bli i idrettssportden. Jeg satt klistret selv til Radioen i den tiden, Akk ja, det var en spennende tid.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg må tilstå det er ikkje so ofte eg blar opp dette tema, og eg har langt ifrå lese alle innleggi. Men eg la nett merke til Jon Sværen sitt namn, og so tenkte eg, eg ville sjå kva han hadde å seia...Dei to toppskøyteløparane som vert omskrivne i band X under garden Hillestad er ikkje fødde i Sogn, men mor deira er ei vaskekte lustrajente! Dei to er forresten søsken...Elles er garden Yttri i Fortun sokn heimen til forfedrane til ein OL-meister frå eit par årtier attende...Eg er glad ingen har spurt meg om kva for ein nederlendar som hadde fast ''eskorte''...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Dette var kompliserte spyrsmål så seint på kvelden, Lars !OL-meister for eit par årtiar attende ... det er 30 år sidan 1980, og OL-Gull sidan 1980 frå Norge er det 4 stk som har teke: Bjørg Eva Jensen på (3.000 m i 80). Geir Karlstad (5.000 m) og Johan Olav Koss (1500 m i 92). Ådne Søndrål (1500m i 98) Johan 3 gull i 94.84 og 88 2002-10: Ikkje noko som Gull.Frå Yttri i Fortun til Hol i Hallingdal; kan svaret væra Ådne ?Og kan mor til Håvard og Hege koma frå garden Hillestad ?Nei, Lars, kven av skøyteløparane frå NL som hadde fast 'eskorte' skal eg ikkje spyrja om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Uttrykket 'fast eskorte' kan vel tolkes i flere retninger, men er det det jeg tror, så passer beskrivelsen godt på 1890-årenes store navn, Jaap Eden. Det var en lunefull herremann som ikke alltid ville løpe når det passet ham, men arrangørene på Hamar visste råd for dette. En av de lokale damene hadde et særdeles godt forhold til mesteren (om vi her kan bruke uttrykket fast eskorte), og klarte som regel å overtale ham til å sette på seg skruskøytene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Stein (722): Hvorvidt hun var fast (eskorte), kan jo gjerne diskuteres. Men det gode Eden døde som gift mann i Nederland. – Og enka var neppe stuepiken på Victoria hotell, som holdt ham borte fra Mjøsisen mens 500 meteren under EM 1892 pågikk rett utenfor.Men dagen etter satte han verdensrekord på 5000 meter 8.37,6. – En rekord som sto i 17 år.Nei Lars (720), - Ikke røp noe vedr. nålevende med fast eskorte. Jeg tror jeg kan garantere at vedkommende du sikter til ikke er aktiv nå. Jeg er nabo til Bellevue Bed and Breakfast, et sted som i sommer/høst-halvåret etter 1993 ofte er bebodd av den nedelandske skøyteeliten (de få dagene det er is i Vikingskipet). – Og her er det itt`no tull.Misstanken om vedkommendes identitet kan gjerne rettes mot en avdød løtensokning. - Kees Broeckman. Men så vidt jeg vet var han tro mot kona hele livet. – Men det er vel kanskje det du mener med: ”FAST ESKORTE”?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No er det vel på tide å legge armane på ryggen og unngå feilskjer på vekslingssida her, før det blir for mange pikante detaljar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Et utdrag herfra: http://wangensteen.net/diverse/shistham.pdf'I Europamesterskapet i 1894 satte Jaap Eden sin fenomenale verdensrekord på 5000 meter med 8.37.6, en rekord som sto i 20 år. Hollenderen startet merkelig nok ikke i stevnets to Øvrige løp, 500 og 1500 meter'Eden måtte hatt to gode pauser på Victoria hotell. En kort under 500 meteren, og en lengre under 1500 meteren.For øvrig lå Eden i mange uker og trente på Hamar om vinteren, så han var jo den tiden proff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.