Gå til innhold
Arkivverket

[#76131] Skøytehistorie

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Har vært stille ei stund i dette temaet nå, men med den tilbakelagte 'varme' årstid er vel ikke det så rart, selv om det har vært en kald november etterpå. Så ei gammel filmavis fra 1960 i kveld, og fra NM på skøyter på Hønefoss samme år. Lurer på hvor alle tiskuerne kom fra? Måtte være en utrolig popularitet i sporten for 50 år siden, og rart å sjå Kong Olav stå å notere rundetider, så han måtte være engasjert. Men så lurer jeg på hvor den flotte skøytebana lå på Hønefoss, var det plass til den på Vesterntangen? Kanskje noen her i forumet var til stede på det mesterskapet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albert Gåskjenn

Artig at dette temaet dukket opp igjen, for her er mye som vekker mange gode minner. Etter å ha 'finlest' et stykke bakover, har jeg en kommentar til Oddbjørns nr. 100: I EM i Sverige 1947 ble Henry Andreassen ifølge wikipedia nr. 12 sammenlagt. Han var så vidt jeg husker fra Tvedestrand. Kåre Arntsen var en annen tvedestrandsgutt som var blant de beste i Norge som juniorløper. Han kjente forøvrig godt Knut Bjørnsen som hadde hytte i Tvedestrand. De hadde konkurrert på skøytebanen og ble senere gode kamerater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Flott Side Reidar,Ser på skøyter om vinteren jeg også og veldig interessant både det som foregår nå og også før i tida.Fant ut at det er hyggelig på denne temasida sammenlignet med endel andre sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Bra at det kommer flere gode historier fra en svunnen tid, for nå er det vel ikke lenge før denne sporten nesten er ute av media, litt av et paradoks når en vet hvordan interessen var før. Må bare beklage mimringen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Fikk interesse for skøyteløp på den tida Stensen, Sjøbrend, Storholt og Stenshjemmet gikk og så, Frode Rønning, Rolf Falch Larsen, Turid Lillehagen, Minna Nystedt og alle de andre. Var vel i 1974, 75 og 76 jeg begynte å se på det og fortsette med det som alle andre som synes den idretten er veldig bra. Idretten tar seg vel opp igjen om det er mange Nordmenn som er flinke, me kan håpe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for hyggelig tilbakemelding fra Svein Tislevoll i 755, og ja, jeg tror tonen har vært til å leve med i denne debatten:-) Ettersom jeg ser at du er fra Stord så har jeg lyst til å nevne at jeg hadde en tlf. henvendelse fra, muligens din nabokommune Fitjar om tillatelse til å få lov til bruke bildet av skøytene i innlegg 596 i en sammenheng, og det vil jeg si var veldig hyggelig, husker ikke hva de skulle bruke bildet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har helt rett, Albert (754). Henry Andreassen representerte riktignok OI - men var fra Tvedestrand. Du kjenner sikkert Gunnar Bjørn Solfjelds artikkel om idrettslivet i Tvedestrand i det jubileumsheftet for byen som kom ut i 1986. Der er det også noen avsnitt om Tvedestrand Skøiteklub. Både Henry Andreassen og Kåre Arentsen er nevnt - i tillegg til bl.a. Johan Bjørnlund, Arnor Wroldsen og Arnfinn Eskild ('Sørlandets første skøytekonge').Ellers inneholder artikkelen et artig utklipp fra 'Skøite-Posten', 1938 - med overskriften 'Tv.strandsgutten som slo verdensmesteren'. Den omtalte er Leonard Madsen, som en gang skulle ha slått verdensmester Axel Paulsen! Han er avbildet i 'skøitedrakt', og vi kan lese følgende morsomme avsnitt: 'Nogen ord med herr Madsen skulde ha vært en selvfølge i denne avis, men dessverre er overrettssakføreren så optatt av å skrive selvangivelser at det ingen anledning har vært å slå av en prat med ham'.Spørsmål: Er det noen som har nærmere kunnskap om Leonard Madsen? Den siterte artikkelen avsluttes for øvrig slik: 'Men ved neste jubileumsavis skal vi love et intervju med Madsen og vi garanterer det skal bli høist interessant'. Er det noen som kjenner nærmere til om dette intervjuet fant sted (eller som vet noe mer om 'Skøite-Posten'?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ja, jeg skriver jo Stord, men holder jo til i Fitjar. Stord er navnet på øya her og flere folk kjenner til det navnet kanskje på grunn av Aker Stord og at mange oljeplattformer og annet er bygget opp der. Ja det er fint bilde (596), har ikke hørt om hvor det skulle brukes, i en bok kanskje ?V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på et av mine egne spørsmål i (759). 'Skøite-Posten' var en lokal jubileumsavis for Tvedestrand Skøiteklub. Den omtalte utgivelsen fra 1938 ble publisert ved klubbens 60-årsjubileum. Med et stiftelsesår så tidlig som 1878, var Tvedestrand Skøiteklub en av landets eldste. Jeg vet ikke om det kom ut noen flere numre av 'Skøite-Posten', så det er vel høyst usikkert om det ble noe av det varslede intervjuet med Leonard Madsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(764) Ja, det kan det ikke være noen tvil om. Jeg tar med bildet av Leonard Madsen i 'skøitedrakt' (han som altså skal ha slått Axel Paulsen):

bilete10671.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er vel Leonard Madsen med fam. i 1910 ?Navn F.dato F.sted Fam.st. Siv.st. Yrke BostatusEilert Leonhard Madsen 1864.08.09 Tvedestrand hf g overretssakfører bAndrea Emilie Madsen 1875.10.20 Tvedestrand hm g bLaurits Elias Madsen 1894.10.27 Tvedestrand s ug bEilert Damsgaard 1896.12.12 Tvedestrand s ug bElnore Marie Madsen 1898.08.12 Tvedestrand d ug bArne Frid Madsen 1901.04.23 Kristinaia s ug bElla Margrethe Madsen 1903.01.28 Kristinaia d ug bAndrea Schurig 1847.01.28 Holt mor til hm e huseierske f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var nok fremdeles i Tvedestrand. I hvert fall var de der i 1885:LenkeMen i 1900 må Leonard Madsen antakelig ha oppholdt seg i Kristiania med kone og barn. De er nemlig ikke å finne i Tvedestrand, og jeg ser at de fikk to barn døpt i hovedstaden i begynnelsen av århundret (1901 og 1903).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg en artikkel i Agderposten 25/8 1982, der Leonard Madsens skøytebragd er omtalt!Artikkelens tittel er '1882 - et akademisk merkeår', og det ramses der opp en del akademikere fra Sørlandet som avla eksamener i 1880-årene - deriblant 'vår' mann:'Eilert Leonard Madsen var fra Tvedestrand, født 1864, foreldre garvermester og handelsborger Elias Madsen og Elene Marie f. Evensen. Han ble dimittert fra Oslo (burde stått Kristiania) katedralskole, cand. jur. 1888, og nedsatte seg som sakfører i fødebyen. Han gikk helt opp i sin gjerning, dessuten i medarbeiderskap med lokalavisene. Sammen med 3 andre kamerater i studietiden var han på skøyteløp på Frognerkilen og var da så heldig å slå Axel Paulsens rekord på 1 eng. mil; en rekord som i seks år hadde stått som uoppnåelig, forteller han'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

772, da var nok dette en fysisk sterk kar eller så hadde han kanskje en bedre teknikk? I en filmavis for noen dager siden var det et glimt fra en treningssamling for landslaget på Røros før OL-sesongen 1960, og som antagelig fant sted i november 1959. Så nesten ut som de ryddet snøen av et tjern og lagde skøytebane, men vet ikke hvor på Røros dette skjedde? Så nesten ut som det kunne være et tjern inne på fjellet i nærheten av ei gruve, kanskje Storwartz, men alt var vel snaut på Røros på denne tiden så det kunne kanskje vel godt være i nærheten av selve Bergstaden for den del? Artig å sjå slike gamle klipp, har gått flere av dem i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (773):Jeg vet at Gjettjønna på Røros tidligere ble brukt som skøytebane - det ligger til høyre for riksveien akkurat idet man kommer inn mot Røros sentrum sørfra - men jeg tør ikke si om det var denne banen skøytelandslaget brukte så sent som i 1959/60. I nyere tid har jeg forresten sett at Gjettjønna er blitt brukt til vintergolfbane (med orange golfball). Det var også en skøytebane ute på Øra.Årets julehefte fra Røros ''Jul i Fjellheimen 2010'' inneholder bl.a. en artikkel om skøytehistorien på Røros. Dit kom både norske og utenlandske skøyteløpere på treningsopphold, og det ble også arrangert et junior-VM der. Man hadde nok et håp om at byen skulle bli et norsk Davos. - Du får kanskje kjøpt dette juleheftet i Folldal, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 774, ja det er godt mulig det kunne være på Gjettjønna denne treningen foregikk, helst trolig. 'Jul i Fjellheimen' er nok sikkert å få tak i tror jeg, så jeg skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.