Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#76390] Hjelp til tyding av et par ord i et SKIFTE ved Røros Bergrett 1722.

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Skiftet er etter afgangne Bergselle Colbent Olsen:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24717/94Det avsnittet jeg trenger hjelp til, er på høyre side, venstre spalte, nederste tredjedel.Jeg setter ? hvor det er et ord jeg ikke har klart å lese. Jeg er veldig takknemlig om noen ser på det øvrige jeg kanskje (?) har klart:Hvilcke ? Rixd som til Begravelsens Bekostning ere udl. begierede Encken Karen Andersd etter hendes Død at maatte vere (sterkt i tvil: hiemfalden) til hendis blinde Søn Ole Ivers , ? ?, og med arvingenes villie blev Consenteret.

Gjest Tore H Vigerust

her er mere om Kolbent:Kolbent Olsen, berggesell 1701–1705, gift, 41 år gammel 1701.Barn: 1. Ole Iversen, 14 år gammel 1701.2. Anders Iversen, 12 år gammel 1701.3. Ole Kolbentsen, 6 år gammel 1701.4. Rasmus Kolbentsen, 2 år gammel 1701.5. Datter 1, nevnt 1705.6. Datter 2, nevnt 1705.Tjenere: 1. Erik Ingebrektsen, dreng, 26 år gammel 1701.

Gjest Astrid Ryen

Tore, dette vet jeg allerede og mye mer.Det var denne passasjen i skiftet jeg ber om hjelp til tydning av, som viser at Ole Iversen og sikkert også Anders Iversen var Karen Andersdatters sønner fra et tidligere ekteskap.

Gjest Sivert Perry Nerland

I huus, gaard og grund her paa Røraas 10 - ' - ' hvilcke tje Rixd som til beravelsens bekostning er udl. begierede Encken Karen Andersd: efter hendes død at maatte være hiemfalden til hendis blinde Søn Ole Iversen, som hinde, og med arvingernis villie blev Consenteret. -

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.