Gå til innhold
Arkivverket

[#76390] Hjelp til tyding av et par ord i et SKIFTE ved Røros Bergrett 1722.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Skiftet er etter afgangne Bergselle Colbent Olsen:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24717/94Det avsnittet jeg trenger hjelp til, er på høyre side, venstre spalte, nederste tredjedel.Jeg setter ? hvor det er et ord jeg ikke har klart å lese. Jeg er veldig takknemlig om noen ser på det øvrige jeg kanskje (?) har klart:Hvilcke ? Rixd som til Begravelsens Bekostning ere udl. begierede Encken Karen Andersd etter hendes Død at maatte vere (sterkt i tvil: hiemfalden) til hendis blinde Søn Ole Ivers , ? ?, og med arvingenes villie blev Consenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

her er mere om Kolbent:Kolbent Olsen, berggesell 1701–1705, gift, 41 år gammel 1701.Barn: 1. Ole Iversen, 14 år gammel 1701.2. Anders Iversen, 12 år gammel 1701.3. Ole Kolbentsen, 6 år gammel 1701.4. Rasmus Kolbentsen, 2 år gammel 1701.5. Datter 1, nevnt 1705.6. Datter 2, nevnt 1705.Tjenere: 1. Erik Ingebrektsen, dreng, 26 år gammel 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tore, dette vet jeg allerede og mye mer.Det var denne passasjen i skiftet jeg ber om hjelp til tydning av, som viser at Ole Iversen og sikkert også Anders Iversen var Karen Andersdatters sønner fra et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

I huus, gaard og grund her paa Røraas 10 - ' - ' hvilcke tje Rixd som til beravelsens bekostning er udl. begierede Encken Karen Andersd: efter hendes død at maatte være hiemfalden til hendis blinde Søn Ole Iversen, som hinde, og med arvingernis villie blev Consenteret. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.