Gå til innhold
Arkivverket

[#76405] Noen som ønsker oppslag om officerer/underofficerer?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

BrageThomas Hans Knoff, f. i Bindalen, s.Helgeland 6-5-1848, sønn av gårdbruker Nils Pedersen Reppa og Marie Cathrine Knoff. Eks. Krigsskolens øverste avd. 1870, Mil. Høiskoleeks. 1873, sekondløitnant i Infanteriet 1870, premierløitnant 1875, kaptein 1889, oberstløitnant 1899, oberst 1903, avskjed 1913, døde 6-12-1929.Generalstabseks. 1887, generalstabsstipendiat 1893-94 (et ca. 10 mndrs. studieoph., spec. i Frankrike og Spanien). Tj.gjort som avd.chef i Generalstaben 1899, militærkonsulent ved Statsrådsavd. i Stockholm 1900-02, chef for Norske Jegerkorps' landv.batj. 1902-03, chef for Tromsø stifts forsvar 1903-07, chef, senere direktør for Norges geogr. Opmåling 1907-14.Medl. av 'Den norske gradmålingskomm.', og dennes sekr., samt medl. av 'Den internat. jordmålings permanente geodætiske komm.' 1908-14. Norges repr. ved den internationale jordmålingskonferense i Hamburg 1912, ved den internationale geografiske konferense i Rom 1913, og ved efterkonferense samme år i Paris ang. verdenskartet i 1:1 000 000. Ridder av St.O.O., K.D.O., K.Stb.V.O., Pr.R.Ø.O.2.kl., R.St.A.O.2.kl., R.S.O.Gift 1) i Bjørnør, S.Fosen 25-10-1882 med Caroline Ivarna Berg, f. i Bjørnør 6-10-1861, død 1897, datter av lensm. Fredrik Berg, Bjørnør. 1 datter. Gift 2) i London 24-10-1900 med Eva Capel Haviland, f. i Bridgewater, Kent, England 10-4-1864, datter av doktor Orlando Haviland, Bridgewater. 1 sønn og 1 datter.Ingen info om Sivert Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Carsten (49):Johannes Jonsen Hove f. 31.12.1837 i Vik, d. 12.10.1901 samme stedBerge Lassesen Thune, f. 6.11.1824 i Ortnevik, d. i Vik (1910?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Broch, Henrik Sophus Boldæus. Justitiarius i Kristiania Stiftsoverrett. Født 23 november 1819 i Bragernes. Sønn av kjøpmann Christian Fredrik Broch og Henrikke Marie Henriksen. Cj 1846, kst som generalauditør 1889-1901. Ifølge statskalenderen var Broch kst som generalauditør fra Platous avgang i 1883 til Selmer tiltrådte. Broch var også lærer i kirkerett ved Universitetets praktisk teologiske seminar fra 1860. Før 1814 sto Generalauditøren direkte under øverstkommanderende for Hæren. Ved statsrådets resolusjon 22 oktober 1814 ble det bestemt at Hæren og Marinens generalauditoriaten skulle være felles. Siden den gang har Generalauditøren vært felles for hær og marine, og Generalauditøren ble fra samme tidspunkt også ansvarlig for øverstkommanderende for Marinen. Død 19 oktober 1905 i Kristiania.Broch var den siste generalauditør før Den militære rettergangslov trådte i kraft. Broch fratrådte da Rettergangsloven trådte i kraft. I stedet fikk man generalkrigsadvokat. Ved lov av 22 mai 1902 ble tittelen endret til general- advokat.Er han Leutenant i 1854/1855 i Christiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Unnskyld Carsten, men gjelder dette kun de som har hatt plikttjeneste, eller er det nok at de har gått underoffisersskolen ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Da tillater jeg meg å spørre etter et par-tre karer : Tollef Olsen Heggeriset, Engerdal, født, 02.07. 1766, ble 22. år gammel ( 1788 ) utkommandert til militærtjeneste ved artilleriet i Kristiania, for 12. år. Han tjenestegjorde også på Kongsberg og ved Kongsten Festning i Fredrikstad. På grunn av plikttrokap og god framferd, slapp han militærtjenesten etter 11. år. Fra 1808 til 1814, var han igjen ute for å verge landet. Men det er kanskje verre å få noe mere greie på ham ?Per Hansen Enaasen, Nordre Osen, født 09.07. 1859, og Martinus Tollefsen Skaveren, Nordre Osen, født 25.03. 1891, Disse to personer gikk underoffisersskolen på Fredrikshald. Er spent på om det finnes noen flere opplysninger om disse. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nei det ser dårlig ut Thorbjørn. Jeg trodde de skulle være nevnt i u.off.kal. for 1920 eller 1924, men den gang ei. Tollef Olsen fant jeg som ventet heller ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det var litt rart at det ikke var noen opplysninger om disse to karene, men du skal ha takk likevel Carsten. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det var litt rart at det ikke var noen opplysninger om disse to karene, men du skal ha takk likevel Carsten. Med beste hilsen : Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Arne Gransæther

HeiHåper du kan hjelpe meg med opplysninger om noen personer knyttet til det militære.Christen Amundsen Ullerud f. 14.08.1750 i Aurskog. Når han giftet seg i 1786 med Eli Larsdatter var han sersjant i Vinger. De fikk i 1788 sønnen Amund som skal ha tatt navnet von Grüner og var løytnantHenrik Otto Hansen f. 1842 i Kristiania. Ved folketellingen i 1865 var han ”Surnummerau Secondlieutenant i den Bergenske Inf. Brigade” og i 1875 var han ”Løitnant”, begge gangene bodde han i Kristiania.Hans bror Gustav Bernhardt Hansen f. ca 1846 var i 1865 Krigsskole Aspirant. Jeg finner han ikke i tellingen for 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Per ArneHar ingen opplysninger ang. Christen Ullerud. Sønnen Amund er vel han som er hos Eli's søster i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=50&filnamn=f1801&gardpostnr=10330&personpostnr=146919&merk=146919#ovre>Lenke Du kan lese om Amund C. Grøner i Ovenstad som ligger på nett.Når det gjelder brødrene Hansen så faller de mellom Ovenstad og det jeg har tilgjengelig av oppslagsverk. men her er vielsen til Henrik Otto i 1868 LenkeHer i 1875LenkeDe døper en datter Astrid i 1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg viser til tema nr. 57458 'Tord Olsen Bratt-Haugland/Hovland død 1720' med innlegg av Geir Thorud og Tore Vigerust. Personen det er snakk om skal ha vært dragonkvartermester Tord Olsen Bratt. Han skal ha bodd på Haugland i Trøgstad, kanskje på Sneltorp under Haugland, der det ofte bodde militærpersoner. Han skal iflg. Engebret Hougen være født ca. 1653 og være død på Tømt i Askim i 1720. Martha Østensvig (Gårdshistoriene for Askim, bind 1) Nevner han ikke. Heller ikke finner jeg noen datter av han som kan være gift på Tømt. Har du noe om dragonkvartermester Tord Olsen Bratt (1653-1720) ?. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Takk for hjelpen. At Amund brukte navnet Grøner/Grønner synes mer fornuftig. Hans mor var fra gården Grønnerud i Kongsvinger som også Amund eide en kort tid. Jeg eier Grønnerud nå, derfor interessen for denne familien.Brødrene Hansen var fettere til Amund. Har du noen ide om hvor jeg kan finne opplysninger om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Til Carsten. Takk for raskt svar. Jeg får se på RA om jeg kan finne noe i gamle dragonruller. Jeg har forsøkt før med en dragon som bodde på Haugland 50 år senere, uten hell. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Hei Carsten! Du fant Rudolf Robertsen i Adresseboka 1955 som Løytnant i Flyvåpnet. Kan du finne noen flere opplysninger om han. Militær karriere mv? Han er født 09/03/1917.I tillegg har jeg spørsmål om Kristian Evensen Nettum, født 09/08/1873 som var Kavalerikorporal i Generalstaben ved FT 1900.Pft. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

SteinarFlyvåpenet har jeg ingen oversikt over og Kristian er ikke nevnt i underoff.kalenderene, så han ble kanskje ikke officer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Hei Carsten, Kan du finne noe på bestefar, Johan Martin Eriksen Bakke? Han ble født 16.01.1874 i Glemmen. Han gikk etter det jeg har fått opplyst på underoffiserskolen for Kavalleriet, men det hadde vært greit å få dette verifisert. Hilsen Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

JohnnyHan er ikke nevnt i underoff.kalenderene, noe han burde vært hvis han hadde gått på u-off.skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Jeg har følgende: Fra Ovenstad militærhistorie Hegelund, Rasmus. - Uoff. ved gen.maj. Rosenovers regt. i 6 år. - Lnt. ved Vibogske batj. i 11 år. - Pr.lnt. ved oberst Lottigs regt. til 10/4 1719, da han blev forsatt til Norge som kpt. ved 3. Trondhj. nasj. inf. - regt. og chef for Klæbuske komp. - Avgikk derfra i 1725.Rasmus døde på Lilleuglen i Klæbu 15.07.1725. Jeg vet ikke når/hvor han var født eller hans foreldre.3 sønner også interessante: Olle Nicolay Heggelund f. ca 1714, Baltzer Meisner Heggelund f. ca 1721 og Fridrich Heggelund f. ca 1723. Baltzer var Second Lieuenant i 1750.Rasmus Andreas Heggelund f. 1757 d. 1792 Premier Løytnant ved 2. Trondhjemske regiment.Er interessert i alt du har som omhandler Heggelund, men kanskje spesielt den eldste her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.