Gå til innhold
Arkivverket

[#76537] Tydehjelp i forbindelse med dødsfall


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken
LenkeKjære forum , min tipp tipp oldefar ble forsvant fra sitt hjem Struperudsvven i Romedal i des. 1863 han ble funnet død i Løten juli 1864 , jeg har funnet hans begravelse 28 juli 1864 i kirkeboken for Romedal , han står som nr. 57 , men jeg trenger tydehjelp til det presten har skrevet om dødsfallet , det står noe muligens om bading / drukning i en elv , det står ute i margen på høyre side etter Struperudsveen . håper linken virker Vennlig hilsen Bjørn Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Lenka di virkar ikkje, så eg legg ut på nytt. LenkeDet som er skrive så tett greier ikkje eg tyde, men så står det vel 'druknede under Bading i en Elv i Nærheden af ...moen paa Almendingen (?)Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Nesten så eg trur at det med drukning er merknad til nr 59, den 12 1/2 år gamle guten Andreas Larsen. Det høyres også meir 'fornuftig' ut å drukne under bading i juli og ikkje i desember? Rett nok står det nr 57 over denne merknaden, men så er det også antydning til eit strek både frå nr 57 og frå nr 59 opp mot prestens notat. Kva meiner andre om denne teorien?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Marianne Ja det er nok ikke normalt å bade i desember . Lurer på om badingen kan gjelde gutten Andreas Larsen og det som står over med litt annen skrifttype og vanskeligere å lese , om det kan gjelde dødsårsaken til min tipp tipp oldefar , som nevnt , han forsvant i des. fra sitt hjem i Romedal og han ble funnet død ved gården Ånestad i Løten 24 juli 1864 Skulle gjerne visst hva som står der , antar det kan være dødsårsak og noe mer Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken
LenkeHei igjen , har prøvd og lagt ut en lenke igjen men i tilfelle den ikke virker denne gangen og så er det følgende kirkebok : Har vært i klokkerboken for Vallset ( Tomter ) Romedal 1860 - 1895 og der står det noe mer tydelig på side 159 og han er nr. 22 , kunne godt tenke meg en bekreftelse på det som står der og også en definisjon av hans tittel over navnet : bortleiet fattiglem , hva ligger egentelig i det . VEnnlig hilsen Bjørn Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

'Bortleiet fattiglem' betyr at han er satt bort i privat forpleing. Den som var billigst fikk han. Privatisering av omsorg er ikke noe nytt,men en gammel styggedom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det som står i lenken Marianne la ut i (2), leser jeg slik:'No. 57, sindsvag, forlod i Decbr. f. A. Hoelsbakken og gjenfandtes død ved Aanestadeie. Han er udentvivl ihjelfrossen.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Lenka di virka ikkje no heller, Bjørn Andreas, så eg legg ut den frå Vallset (Tomter) i Romedal: LenkeHer er det ikkje problem å lese.... Det er omtrent som Else skrive.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei og tusen takk til god hjelp og spesielt til tipset om temaet nr. 17972 det ga meg en del informasjon jeg var på jakt etter , jeg har skrevet litt der . Jeg trodde jeg visste mye om gamle dager , men der tok jeg litt feil , jeg anser dette som viktige temaer i dette forum , slik at man har muligheten for å kunne gå litt i dypden på hvordan enkelte hadde det på denne tiden . Skulle noen finne mere av tilsvarende gamle annonser og dokumenter er jeg meget takknemlig for at disse blir lagt ut , gjerne i dette innlegget her , da disse vil være glimrende illustrasjoner til min bok om familie og gardshistorienMed vennlig hilsen Bjørn LØkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.