Gå til innhold
Arkivverket

[#76591] Hvem var Andreas HOLCH ? (1700-tallet)

Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(17:) Jeg har notert at Jens Aagesen Finn/Find (c1685?-1727) i Bud var g.m. Sophie Hansdatter Juul (1664-1730). Var han i tillegg gift med Sophie's brordatter (NN Jensdatter) etter han hun var blitt enke etter 'Peder Hansson' på Skipnes i Aure ?Sophie skal før JAF ha vært g.m. Ole (Iversen?) Helt (c1645-1705), også handelsmann i Bud. (Hvem var Ole's foreldre ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Knut/18:) Fødselsårene på de tre sønnene Hans, Jockum og Daniel (bare sistn. som het 'Herdal' ?) er åpenbart feil, i alle fall de to først nevnte. Deres far var altså f. ca. 1657 og Elisabet ca. 1660 eller ca. 1670. Sønnene må snarere alle være f. rundt 1695/1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (26)Du har rett med omsyn til Sophie Hansdotter Juul f. 1663. Ho var først gift med Ole Iversson Hjeldt og etterpå med Jens Ågesson Finn. Eg hadde misforstått mine eigne notatar.Enka etter Peder Hansson Skipnes vart gift med ein Rasmus Henriksson Smith. Skiftet etter Jensdotra på Skipnes vart visst halde i 1740. Skipnes høyrde den gongen til Hemne tinglag, Fosen fogderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Finn/22:) Dette at 'Jens Hansson på Lauvøya var son til dotterdotter til stiftsskrivar Erik Audunsson på Kvalvåg' kan vel ikkje være rett.Og var det Marit (Margrethe ?) Hansdotter eller Tyrri Torrisdotter som var mor til Hans og Else Jens. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(30:) Skal tru om denne 'Jensdotra på Skipenes' (altså g. 1. Peder Hansson (Garten ?) og 2. Rasmus Henriksson Smith) er den samme som Else Jensdatter (innl. #20) ?Eller var det én NN Jensdatter (g.m. 'Joen'), Else Jensdatter (g.m. Peder Arntsen Løvøen) (#20) og én NN Jensdatter (g.m. Peder Hansson og Rasmus Hneriksen) ?Og, altså, hvem var disses mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Det ser ut for meg som vi egentlig ikke har kommet noe videre i retning av å finne ut hvem han er, Andreas Hansen Holch (g. 1752 i Kristiansund, med Marie Clausdtr. Meldahl). Stemmer ?For 'sporet' i innlegg #4 baserer seg vel på en sammenblanding av Løvøen i Åfjord (ST) og Løvøen på Averøy (MR). Bortsett fra dette er det vel ikke avdekket noen ting som tyder på en knytning mot Holch i Åfjord ?Kan det finnes 'passende' Hans i Holck-slekta i Kristiansund-området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (31)Nei,det er nok ikkje så lett å få alt på rett plass ein sein nattetime. Jens Hansson Løvøen i Kvernes var altså son til Hans Eriksson Sogn (Juul) og gift med Margrethe Hansdotter (Trygge?). Det var altså kona til Jens som nedstamma frå stiftsskrivaren på Kvalvåg, ikke Jens sjølv. Margrethe var dotter til dotterson til Erik, dvs. oldebarn. Det var nok på vegne av kona at Jens Hansson fremja odelskrav på Hjertvika overfor slekningane hennar i Molde. Det er likevel ymse eg ikkje forstår her, bl.a. rolla til denne Tyrri Toresdotter og skiftet frå 1699. Det er jo ingen skifteprotokoll for Nordmøre som dekkjer den perioden, så da må det vel være panteprotokollen som Marianne har funne opplysningen i? Eg går ut frå at denne ikkje er kome på nett endå?Når det gjeld spørsmålet ditt i (32), så trur eg ikkje det var Else som også var gift til Skipnes i Aure. Det må heldst vera ei anna dotter, - kanskje og truleg av første ekteskapet til Jens? For å få meir klårleik i dette trur eg det er naudsynt å studera panteprotokollen litt grundigare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Marianne, det trengs sårt kommentarer fra deg til flere av innleggene som har kommet etter den 13/3. Har du tid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Her er 'begjæringa' om giftermål fra Andreas Holck i 1751: 'Die 21.oct: Welagtbare Andreas Hanson Holck fra Christiansund, snidkier af Profesion, begierende at maatte troloves i Christiansund dj. 1. Nov. med ærdydige Maria Clausdatter Meldal, og intet dette ægteskab i mod Loven kand være hinderligt' Claus Meldahl. Hans Schreuder.M.v.h. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Per (33:Jeg er enig med deg; Det er skjedd en sammenblanding mellom Løvøen i MR og Løvøen ST. Det ser ikke ut til at vi er noe nærmere å finne opphavet til Andreas Hansen Holch; jeg har gått igjennom det jeg har om Kristiansund-slekten Holch uten å finne noen aktuelle kandidater. Han tilhører nok en gren som ikke har vært mye undersøkt tidligere.Finn (34): De skiftene jeg referere til, har jeg ikke funnet noe sted. De er referert til i panteprotokollene, slik du antar. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Kanskje noen kan finne ut mer via fadderne til barna til Nadreas og Maria? Her er det jeg har funnet:Barna til Andreas Hansen Holch og Maria Clausdatter Meldall: 14. juni 1752 døpes deres sønn Hans Mathias; faddere er: Hans Schreuder, Johan Daniel Fürstenberg, Mathias Fridrich Wüberg, Madame Guri Güfer (?) og Madselle Berret Sophia Stuberg. I februar 1755 (Dom:Invocavet) døpes deres sønn Claus Meldahl. Tests: Hans Schreuder, Iver Stensen(?) Ruberg, Arent Harder Meldahl, Halver Joensen kippers kone paa Indlandet Johanna Ekkaas og Rachel Hansdatter hos Hans Schreuder. 7.mai 1756 døpes Berthe Kirstina født 26. april. Tests: Hans Hansen Bech, Johan Clausen Meldahl, Olaus Meldahls kone Anne Pedersdatter, Mogen Pedersen Dreyers fæste qvinde Ingebor Malene Koht og Maren Lisbeth Mumme. Dom:XXII PostTrinit 1759 døpes Johanne Elisabeth født 3die Novbr., Tests. Joen Lund, Ole Olsen Löche, Hans Christensen Ugelstads qvde paa Kierkelandet Inger Joensdatter Mango (?), Ole Ottesen Falches qvdeMildri Audensdatter og Karen Olsdatter hos Peder Kaasbøl.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Er i Oslo idag, og på Riksarkivets lesesal plukket jeg fram Åfjord og Jøssund gårdshistorie, Bind 1 fra 1956, Løvøya fra side 402 og utover. Forfatter: Hans K. Hansen.Som nevnt har det kanskje foregått en sammenblanding mellom de 2 Løvøyene, men kan det også være en forbindelse ? Har ikke funnet Andreas Hansen Holch nevnt, men for å gi noe mer bakrunnsstoff ( kanskje noen finner noe interessant eller noen sammenhenger her også ) tar jeg med en del fra kapitlet om Løvøya. Har da plukket ganske subjektivt fra stoffet.Innledning: Gårdens skyld var 5 spann, gården tilhørte 1479 - 1705 Reinsklosteret. 'Meget tidlig hadde en familie Holc ( eller Holck ) Løvøya. Den antas å tilhøre den norske lavadel. Foruten i Fosen nevnes også grener av familien i Sogn og Fjordane'Ogmund Andersen Hollich er den første som er nevnt på Løvøya. 'I 1479 skjenket han denne gården til Reinsklosteret, dog på den betingelse at hans ætt skulle beholde gården til bruk mot å betale den årlige leding og landskyld.' ( Et brev fra abbedissen på Reinsklosteret i Rissa som bekrefter denne gaven er bevart, datert 16.4.1479 )I 1520 - 1521 nevnes Anders pa Loffueøen, og i 1557 - 59 nevnes Oluff og Anne paa Loffønn, begge som 'fullgårdsmenn'Peder Tøgersen har sannsynligvis hatt Løvøya adskillige år før 1600. Han levde ennå i 1619, men er vel utgått som oppsitter før 1624 og er da rimeligvis snart død.Peder Pedersen, sannsynligvis sønn av forannevnte, var nok født før 1600, og hadde gården. delvis sammen med faren, til 1655. Han var 2 ganger gift, først med Barbro Hansdatter, som levde ennå i 1645. Med henne 4 barn: Henrik, f. før 1630 Hans, f. før 1630, død ca 1684 Christen, f. før 1630, død ca 1700, som eide og bodde på Selnes. Maren, f. før 1630, g. først med Knud, så med Jens Rasmussen Them, som døde 1695 i Hunsfjord i Bjørnør. Neste gang var Peder gift med Margrete Knudsdatter, og hadde sitt femte barn Sara med henne, født etter 1645. Margrete Knudsdatter ble 2. gang gift med presten Iver Estensen i Skjerstad, som døde i 1669. Med ham må hun ha hatt 2 sønner: 1.Christen 2.Elias Holck, født 1667 - 1670.Tilbake til Sara Pedersdatter, hun ble gift med presten Niels Slangerup i Folden.I 1645 hadde Peder Pedersen 3 drenger og 7 tjenestepiker, så han førte et stort hus. Da sønnen Hans overtok, hadde han 4 hester, 60 naut og andre husdyr, så det var en stor gård. Hans Pedersen hadde gården fra 1656 til ca 1684, da enken nevnes i 1685. Fra ca 1662 var han lensmann og altså delvis skattefri. Han var gift med Maren Christensdatter, som altså levde lenger. Hun var søskenbarn av presten i Åfjord, Peder Jensen Herdall, hennes mor var søster av prestens far. Barna: Elisabeth, ca 1660 Peder, ca 1662, død ca 1736 Christen, ca 1665, var utenlands i 1687 ved skiftet etter faren. Hans, ca 1668, gift m. Inger Knudsdatter og bodde i Sogn. Fredrik, f. ca 1671 Jens, f. ca 1675 Daniel, f. ca 1679 Barbara, f. ? ( ikke den yngste ) gift med Hans Henriksen Strømmen.Det opplyses også at en del jordegods, bl.a. i Stoksund, tilhørte Løvøya. Peder Hansen Holch kjøpte Løvøya fra de som den gang eide det tidligere Reinsklosterets jordegods, dette ble antaglig tungt økonomisk. Og i 1737 var det slutt med Holchene på Løvøya.Dette var det jeg tar med fra boka, har kopi av kapitlet, kan eventuelt slå opp dersom spørsmål.Her får vi jo endel svar ( bl.a. er min ane Elisabeth Hansdatter 'spikret' til denne slekta, i og med at sønnen født 1700 ble døpt Daniel Herdal ) Men en god del spørsmål gjenstår:Hvor ble det av Holckene på Løvøya etter 1737 ? Kan de ha flyttet til Kristiansundsområdet, hvor de kanskje hadde slekt ? Den Løvøen/Løføen som forekommer i (4) og (5), kan det være Løvøya på Averøya ? De andre gårds/stedsnavnen i (4) og (5) tyder på det. Men er Løvøya der et større sted, eller bare en liten plass ?Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Marianne, har du noen kommentarer til mine innlegg #23, #24 og #29 ?Ellers: Var altså Hans Jensen Giertsvigen's søster Else Jensdatter g.m. Peder Arntsen Løvøen, og var denne Peder en bror av Lars Arntsen Aae, g.m. Tyrri Joensdatter ?Jeg lurer også fælt på hvilken av Jens Hansen Løvøen's koner Marit (eller het hun Margrethe, som Finn skriver ?) Hansdotter og Tyrri Torrisdotter som var mor til Johan, NN Jensd. (g.m. Peder Hansson på Skipnes), NN Jensd. (g.m. 'Joen'), Hans Jensen Giertvigen og Else. (Kjennes fornavnet på disse 'NN'-jentene ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(38:) To av Marie Clausdatter Meldahl's antatte brødre er faddere i Kr.sund for hennes barn i hhv. 1755 og 1756, og man må vel da kunne anta som nokså sikkert at hun er d. av Claus Andersen Meldahl fra Grue og Anna Pedersdatter Lessøe (Lossøe ?), selv om hun (Marie) ikke finnes født i Kr.sund (ca. 1730 ?). (Hva slags yrke hadde Claus ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(39:) Jeg tror, som jeg skriver i #29, med refeanse til innlegg #4, at 17 år (ikke 27) må være riktig alder på Elisabeth Hansd. Holch i 1687, mao. f. ca. 1670, ikke ca. 1660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kommentar til (39) midtre avsnitt:Presten Iver 'Estensen' i Skjerstad er identisk med Iver Sjursen fra Vikstrøm på Hitra. Han er sønn av Guri Audensd. Aspa og bror av bl.a. kapellan Isak Sjursen på Ørlandet og Adelus Sjursd. Honnes på Hitra.Kilder: S.T. Dahl: 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700' s. 295, samt diverse innlegg om dette i andre DA-temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Etter oppfordring fra Per Nermo skal jeg blande meg litt inn i denne debatten.Lauvøya i Averøy kommune består av 2 øyer Store- og Litle-Lauvøya. Disse øyene ble bosatt rundt 1605 - 10 og første beboerene som vi vet om, var Gunder Larsen, sønn av Lars Pedersen Friis på Silset i Eide, se Eideboka b. 5, s. 115. Denne Gunder flytta rundt 1617 innover til garden Silneset i Eide, se Eideboka b. 5, s. 323.Ved manntalla i 1664-66 er det Hans Jensen f. ca. 1587, som bodde på Lauvøya. Han eide øya som hadde ei skyld på 1 øre.Denne Hans Jensen var i slekt med Aspafolket, men jeg har ikke satt meg skikkelig inn i hvordan han er det.Han hadde en sønn Jens Hansen f. ca. 1641 som var gift med Tyrri (Tørri) Tørrisdtr. Disse hadde barna:1. Hans Jensen i Hjertvika f. ca. 1671. Han var gift minst 2 ganger og hadde 4 barn i første ekteskap og 5 barn i andre ekteskap.2. Else Jensdtr. gift m. Peder Arntsen på Lauvøya.3. NN Jensdtr. gift m. Jon. De hadde dattera Tørri Jonsdtr. gift m. Lars Arntsen på Å, Averøya.Så har vi Jens Hansen Juul på Smedneset f. (ca.) 1649 som også var gift minst 2 ganger. I første ekteskapet vet jeg om minst 2 barn, mens i sitt andre ekteskap med Marit Hansdtr. Meckelborg (eller Kvalvåg) hadde han 3 barn. Denne Jens Hansen var sønn av Hans Eriksen Juul på Sogna i Tingvoll og Magdalena, slik som det er skrevet i et tidligere innlegg.I innlegg 17 skriver Finn: 'Det sistnemnde ekteparet hadde sonen Hans (1631 - 1680) og Hans hadde så i sin tur dotra Margrethe Hansdotter g.m. Jens Hansson 10.11.1678. Denne Jens Hansson budde då på Smeneset i Kvernes. Jens og Margrethe hadde 3 born; Johan, Jens, samt ei dotter som var gift med Peder Hansson på Skipneset i Aure. Etterpå vart ho gift med Jens Ågesson Finn.'Du mener vel Marit og ikke Margrete.Dessuten var det vel søster til Jens Hansen Juul, Sofie Hansdtr. som var først gift m. Ole Iversen Helt og så med Jens Ågesen Finne, se Misund, gard og slekt, b. 2, s. 573.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Per: Ang. #23, #24:Slik jeg tolker makeskiftene, har Jens Hansen Løføen (skifte 8. des. 1711) vært gift med Tyrri Torrisdatter (skifte 11. aug. 1699). De har ihvertfall tre barn: 1) Hans Jensen Giertvigen, 2)Else Jensdatter gift med Peder Arntsen Løføen og 3) nn Jensdatter gift med Joen. Det siste paret har datteren Tyrri Joensdatter (oppkalt etter mormoren?)gift med Lars Arntsen Aae. Om Lars Arntsen og Peder Arntsen er brødre, vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om Jens Hansen Løføen har vært gift tidligere og har flere barn, slik f.eks. Oldervik henviser til.Ang.#29: Jeg skjønner ikke hvorfor det er viktig om Elisabeth Hansdatter er 17 eller 27 år ved skiftet i 1687. I begge tilfeller kan hun utmerket godt ha vært mor til Hans, Jochum og Daniel, alle født før ca. 1700. Det er vel ingen motsetning her. Ser man i skiftet, er det litt vanskelig å tyde det første tallet på hennes oppgitte alder. Det kan se ut som et 1-tall er overstrøket med et 2-tall eller omvendt.Forøvrig er det som står i Åfjord og Jøssund gårdshistorie om Peder Pedersens to ekteskap, ikke helt riktig (jfr #39). Han var gift med Barbara Hansdatter, men det påståtte ekteskapet med Margrethe Knudsdatter skyldes nok en feil i Hornemans samlinger. Horneman identifiserer Hr. Peder Holck, prest i Rørstad, i Folda, som Peder Pedersen Løføen. Dette er feil. Hr. Peder i Rørstad het Peder Jensen Holck (jfr. Dahl)og var gift med Margrethe Knutsdatter. Hr. Peder Jensen Holck døde antagelig rundt 1660. De hadde flere barn: 1) Sara, som ble gift 10/11 1665 med kapellan Niels Hansen Slangerup til Rørstad f. ca 1618, død 1687. Sara ble begravet i Folden 22/8 1723, 82 år 1mnd og 13 dager gammel, 2)Elias Pedersøn Holck Stemland (53 år i 1701) g.m. Anne Johansdatter, 3)Christen på Støvset (i Skjerstad fjerding), nevnes ikke i 1701, og 4) Anders Pedersen, 14 år gammel ved FT 1666 hvor han nevnes sammen med 'Præsteenken'. Høyst sannsynlig hadde de også sønnen Peder Pedersen Holck, som det ble holdt skifte etter i Bergen 1696. Margrethe Knutsdatter ble gift med mannens ettermann i embedet, Hr. Hans Eriksen (ca. 1661 - 1664), og deretter med Iver Sigvortsen (feilakig Estesen i Hagerups liste; jfr. Dahl).Barna Sara, Christen og Elias som nevnes i #39, er altså ikke barn av Peder Pedersen Løvøen, men av Hr. Peder Jensen Holck i Rørstad.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Odd Roar/43:) Flott å få avklart hvem som var Margrete Knudsdatter's 2. ektemann, nemlig (enkemannen) kapellan i Skjerstad 1650-1669 (tidligere i Vågan), Iver Sjursen (c1607?-1669) (immatrikulert i København i 1627), som altså (feilaktig) er omtalt i 'Prestehistorien' som 'Estensen'/'Esbensen'.Jeg har tidligere notert at Margrethe Knutsdatter's forrige ektemann var res. kap. til Rørstad i Folden, 'Peder Holck', død der ca. 1664.I Knut's innlegg #39 er hennes forrige ektemann omtalt som Peder Pedersen (Holch). Jeg har ham tidligere notert som SKIPPER Per Peersen, død i 1656. Han skal altså inntil 1655 ha 'ført et stort hus på Løvøya' i Åfjord, der han fikk 4 barn med sin første kone Barbro Hansdatter og 1 datter (Sara) med Margrethe.Spørsmålet blir om 'res.kap. i Rørstad, Peder Holck, død c1664' er en annen person enn 'Peder Pe(de)rsen, skipper? på Løvøya, død i 1656'. Hvis ikke, hvem av dem var det Margrete var gift med ? (Margrethe ser for meg ut til å levd fra rundt 1625/1630 til etter 1667/1670, da hun skal ha fått sønnen Elias Holck med Iver).Når skal forresten Margrete ha giftet seg med Iver Sjursen (engang mellom 1656 og 1677) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(46:) Jeg hadde dessverre ikke lest Marianne's innlegg #45 skikkelig da jeg skrev #46, og ser at mitt problem med de to Peder'e er ser ut til å være oppklart der. Mange takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Takk til Johnny Lyngstad, som har gitt ypperlig informasjon om Løvøya i Averøy, og en del av persongalleriet der. Det må jo være dette miljøet Berit Kristine Andreasdatter (1) kom fra.Løvøya i Åfjord blir jo da et sidesprang, men jeg har fått vite adskillig mer om slekta der enn jeg visste før. Elisabeth Hansdatters fødselsår er litt uvesentlig, men forfatteren av bygdeboka (39) har tatt med dette fra skiftet etter faren 4.7.1687: --- datteren Elisabeth i 'bryllupskost' like med sin gifte søster med samtliges samtykke 53 rdl. 3 ort 18 skill., --- Jeg tolket dette slik at hun giftet seg på denne tiden, og at fødselsåre 1660 sannsynligvis derfor var det riktige, men det var kanskje feil tolkning ? Setningen kan bety at hun får like meget når hun gifter seg som den allerede gifte søsteren (Barbara) får nå ved skiftet. De kjente barnas alder kan jo tyde på at hun ble gift senere, henimot 1695.Ser at også denne bygdeboka inneholder feil, takk til dem som har korrigert opplysningene fra boka.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om vi vender litt attende til Lauvøya på Kvernes, så er det tydeleg at det har vore noko rot og samanblanding,ikkje minst av meg, men også av gamle statsarkivar Anders Todal. Når Todal plasserte Jens Hansson Juul på Lauvøya, så tok eg det for god fisk, noko som altså er feil i følgje Jonny Lyngstad.Jens Hansson Juul på Smenesset hadde også ein bror, Anders f. 1658 som var gift på Male i Fræna. Han døydde barnlaus og skiftet fortel litt om den næraste slekta. Skiftet finst i skifteprotokoll nr. 6 for Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Tusen takk til Jonny Lyngstad og Marianne Holck, som har bidratt til at vi i denne sammenheng nå har fått skilt Løvøya i Åfjord og Løvøya i Kvernes (Averøy), samt Hr. Peder Holck til Rørstad og Peder Pedersen på Løvøy, Kvernes. Uten at vi dermed såvidt jeg kan se har kommet noe nærmere opphavet til Berit Kristine Andreasdtr. Holch (g.m. Tollef Hermansen Bugge) (innlegg #1) og hennes far Andreas Hansen Holch (g. 1752 Kristiansund m. Marie Clausdtr. Meldahl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.