Gå til innhold
Arkivverket

[#76622] fogd Søfren Pedersson Godtzen 1599-1665 og hans etterkommere

Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ingen opplysninger om det. Nå har jeg sett gjennom 'prestehistoria' og ikke funnet en eneste Scheen som prest noen sted i Rogaland. Jon(as) Theophilsen Schancke skal ha vært kap. i Klepp 1687-1691 og sgpr. i Gand(Høyland) 1691-1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Øystein/35:) Det var nytt for meg at den første kona til sogneprest i Skjold (Ryfylke), Søfren Frantzen Hegelund Brunsteen (c1620-1683), nemlig Mette Matsdatter (som på epitaphiet skal være oppført med initialene 'M.M.D.T.'), skal ha vært en 'Trane'. jeg har sette henne ført som en 'Tausan' (mulig datter av kjøpmann i København, Mads Poulsen, og i så fall søster av Stavanger-biskop Christen Madsen Tausan (c1610-1680)).Hvilke Mads/Mats/Matz/Mathias/Mattias Trane/Thrane kan ev. være Mette's far ?Søfren og Mette var altså svigerforeldre til Jens Søfrensen Godtzen (1637-1713), hvis mor var Elisabeth Christensdatter Thrane (1613-1684) fra Stavanger. Kan sistnevnte ha hatt en farbror 'Mads Trane' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(51:) Peder Andersen Scheen (1683-1734) skal vært pers.kap. i Høyland fra 1709 (senere s.pr. i Avaldsnes fra 1732).Han var 1.g. g. ca. 1718 m. Anna Jonasdatter Schancke f. 1697 (sønnedatter av Maren Christensdatter Thrane), og 2.g. g. i 1719 m. Anna Margrethe Godtzen f. 1695, med hvem han fikk en rekke barn i perioden 1716-1735.Det kan imidlertid ikke være denne Peder Scheen som var g. (en 3. gang) med Elisabeth Cecilie Schive (1667-1706), for denne Elisabeth var Peder's svigermor fra 1. ekteskap (g.m. Jonas Theophilson Schancke, sognepr. i Høyland fra 1691). Dette er jo også omtalt i innlegg #37.Jeg har forresten notert at Peder's 2. kone Anna Margrethe Godtzen (f. 1695) i tillegg skal ha vært g.m. Thomas Wegner (1695-1758) fra Stavanger, men det kan jeg ikke få til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Peder Andersen Scheen døde på Avaldsnes prestegård 1734. Han var gift 1. med Anna Jonasdtr. Schanche, f. 2 des. 1697, Høyland prestegård, død 20 des. 1716. begr 29 des., 19 år 18 dager (kb) Gift 2. med Anne Margrethe Søfrensdtr. Godtzen, f 18 apr. 1695 i Klepp. Fandt 2 barn født i Høyland, Anna Schanke Pedersdtr. Scheen, født 25 juli 1723, og Andreas Pedersen Scheen, født 15 des 1726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Gaute/37:) Når ble Elisabeth Cecilie Søfrensdatter Schive (1667-1706) fra Bjelland gift med hjelpeprest i Klepp, Gabriel Lauritsson Hilman, og når levde han ?Jeg ser ingen barn med Jonas Theophilson Schancke (1646-1728) før i 1694 (Gabriel). Stemmer det at hun ble gift med ham allerede i 1687 ?Gabriel Lauritsson Hilman hadde såvidt jeg vet brødrene Lauritz (kjøpmann i Stavanger) og Christen (prest). Det fantes også en Christian Friedrich Helleman (fra München ?), som 7 Apr 1704 tok borgerskap i Bergen. Er han også en bror ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(37): Gaute skriver at Peder Anderssen Scheen og Anna Jonasdatter Schancke ble gift 6.feb.1712. Dette er også nevnt av Berit i (28). Per bruker ca 1718 i (53). Men det siste kan ikke være riktig når Anna Jonasdatter Schancke dør 20.des.1716 og begr. 29. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15793&idx_id=15793&uid=ny&idx_side=-137>LenkeJeg tror dette er datteren deres Margareta født 8.des.1716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Nr. 11 (se (1)): Hulleborg Søfrensdatter Godtzen og lagmann Niels Christensen Sandborg hadde bl.a. sønnen Søfren 1675-1735 gift med Margarethe Andersdtter Schonevig 1684-1762 se (29).Søfren Nielsen Sandborg oppholdt seg tydeligvis i Høyland 16.mar.1713 når han får en datter Judith (?). Lenke Jeg klarer ikke å tyde navnet. Var han prest ? Broren Christen ble kjøpmann og jeg har notert at han ble født i Høyland i 1677, mens søsteren Hulleborg var f. 1684 i Stavanger. Ble Søfren Nielsen Sandborg også født i Høyland ?Bodde altså lagmannen i Høyland før han kom til Stavanger, eller har jeg brukt en uriktig kilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg går tilbake til innlegg 18.Du nevner en sønn Anders Theophilusen Schancke (1649-1702)Jeg har registrert 3 av barna til Karen Søfrensdatter Godtzen og Theophilus Jonsen Schancke:1) Elisabeth (1656-1729) gift med Hans Pettersen Bowitz 2) Anders (1657-1736) gift med Ammeline Assersdatter Hiorth 3) Anna (1657-1711) gift med Hendrich Olufsen SylviusFortsetter med nr. 2) Anders: Ammeline Hiorth (1666-1739) er datter av Asser Anderssen Hiorth og Kristine Jørgensdatter Trane (oldebarn av biskop Jørgen Erisken til Stavanger og Adriane Jensdatter Schielderup). Anders og Ammeline ble gift i 1683. 3 barn som jeg vet om:1) Theophilus Anderssen Schancke (1685-?) 2) Asser Anderssen Schancke (1687-?) 3) Jonas Anderssen Schancke (1691-?)Her har vi altså nevnt en Anders Theophilussen Schancke, født forskjellig år, død forskjellig år og med to forskjellige mødre, og begge får en sønn Theophilius i 1685.Spørsmålet blir da, denne Anders med sønnen Theophilius, er dette samme person som er forvekslet, eller er det to forskjellige personer med samme navn som begge får en sønn Theophilius i samme år?Min kilde for opplysningene er: Hiorth, Petro - Stamtavle over slekten Hiorth, Stavanger 1969.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(59): Jeg er veldig glad for at uklarheter påpekes. Når det gjelder forskjellig årstall for Anders Theophilusen Schancke 1649-1702 eller 1657-1736, så lurer jeg på om sistnevnte datoer gjelder en annen Anders Schancke, nemlig Anders Zachariassen Schancke som ble døpt 29.nov.1657 i Seljord, se Lenke omtrent midt på høyre side.Hvor skulle begr. i 1736 ha funnet sted ? Beklageligvis er også kb for døde i Egersund i 1702 borte.Theophilus Jonssen Schancke hadde foruten den omdiskuterte Anders, barna Maren 1644-1727, Christen 1645-1695 og Jonas 1646-1728 med sin første hustru Maren Christensdatter Trane ca1617-1650. Med sin 2. hustru Karen Søfrensdatter Godtzen 1638-1721 har jeg i likhet med Remi Elisabeth og Anna, men også Søren 1658-1736 gift 1685 med Amalie Gundersdatter 1663-1739, Dorthea 1661-1735 gift 1680 med Peder Jørgensen og Theophilus 1663-1716.Anders Theophilusen Schancke og Ammeline Assersdatter Hiorth hadde ihvertfall 6 barn: Theophilus døpt 2.sep.1685, Asser f.8.jan.1688, Christen f. 1691, Jonas f. 1692, Anna Christina f. 1696 og Anna Christina døpt 15.apr.1700 - alle i Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Takk for oppkalringer, Leif. Har sett igjennom begravede i 1736 i Egersund og finner ingen Anders Schancke begravet der. Finner derimot en Søfren Theophilussøn Schanke begravet den 30. juni 1736. LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(59/60:) Det KAN vel ha vært to (halv-)brødre med samme navn 'Anders Theophilusen Schancke' (f. hhv. 1649 og 1657) ...(62:) Søfren Theophilussøn Schanke begravet den 30. juni 1736 må vel være sønn av Theophilus Theophilusen Schancke (1663-1716).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nei, Per, jeg tror ikke at den Søften T. Schancke gravlagt i 1736 er sønn av en Theophilus født i 1663.Søfren er 70 år gammel da han dør. Det vil si født ca. 1756, Søfren er nok identisk med den Søren Theophilusen Schancke (1658-1736) som Leif nevner i innlegg 18. Kan også nevne at kirkeboken nevner at Søfren etterlater seg en enke som er i sitt 51. år.Og til ditt første spørsmål, Per. Klart det KAN, det er mye som er MULIG, men vi skal vel ikke finne det som KAN være, men det som ER! Ergo må vi finne ut av om det har eksistert 1 eller 2 Anders Theophilusen Schancke født med 8 års mellomrom og som begge levde i Egersund, eller om det bare har eksistert 1. Første steg på veien var å se om der var en Anders Schancke død i Egersund i 1736, hvilket der ikke var. Jobben må gå videre for å finne ut av hva som er rett. F.eks se etter om det finnes skifte etter faren Theophilus Schancke som døde i 1663. Det er mye viktigere enn å postulere hva som KAN være. Foreslår at du prøver å finne ut av om det KAN ha vært to (halv-)brødre eller om det er en og samme mann. Finner du svaret, så kan du jo legge det ut her. :-)Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(64): Jeg legger til begr. til Søren Theophilusen Schanckes hustru Amalie Gundersdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8756&idx_id=8756&uid=ny&idx_side=-58>Lenke 29.apr.1739. Der står det at hun ble 76 år. Jeg tror at notatet i kb om hennes alder i kb når Søren begraves, er feil. Kanskje hun så ung ut ...Apropos skifte; skifteprotokoller for 1702 mangler i liknet med kb, og jeg kan ikke se at Anders hustru Ammeline Assersdatter Hiorth sitt skifte er i registret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Remi/64:) Jeg har ikke noen ønskedrøm el.l. om at dette skal være to (halv-)brødre med samme navn, jeg registrer kun at det i denne debatten (ikke av meg) er lansert to halvbrødre med identisk navn og ulik levetid. Jeg føler således ikke at det hviler noen spesiell bevisbyrde på mine skuldre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

(Per/55:) Opplysningene i (37) er hentet fra Høyland g. og æ. soge side 209.Kirkebøkene i Høyland begynner etter at Jonas Schanche ble ansatt som sokneprest 7 mars 1691. Fra 1687 til 1691 var Jonas hjelpeprest i Klepp. Når det gjelder kirkebøkene og arkiv i Klepp, brant de opp i 1793, så det er vanskelig å finne primærkilder fra desse prestegjeldene for 1687.Når det gjeld Anders Theophilusen Schancke finn vi han i Manntallet 1701 for Stavanger amt: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det Gaute. Da er det mere sikkert at Anders Theophilusen Schancke faktisk ble født i 1649 idet han er 52 år i manntallet i 1701 og bor i Egersund og vi må gå ut fra at de usikre kildene har rett når det brukes 1702 som dødsår. Kb mangler jo for døde 1696-1704 for Egersund.Det er vanskelig å finne kb for begr. for hans hustru Ammeline Assersdatter Hiorth som skal ha dødd i 1739. Hun ble enke med 4 sønner (hvor ihvertfall 2 levde) og når det står i manntallet om skredderen 'en skredder av ringe wilckor' så var hun fattig og 37 år gammel i 1702. Ble hun gift igjen ? Jeg finner ikke noe ekteskap i kb for Egersund. Kanskje mest trolig at hun flyttet til en av sine mange brødre som også bodde i Egersund (Anders, Jørgen, Laurits, Cort, Carl eller Jens), mest trolig til en av de første for de siste var forholdsvis unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Remi/64:) Iflg Leif i #60 er Søren Theophilson Schancke (1658-1736) sin kone Amalie Gundersdatter født i 1663 (og død i 1739). Hun skulle dermed være rundt 73 år da hun ble enke. Du sier at de nyblevne enke (i 1736) levde i sitt 51. år. Kan det være en annen Søfren Theophilussøn Schanke som ble begravet i Egersund den 30. juni 1736 ?Regnestykket ditt i #64 er ikke 'helt patent'. Hvis Søfren var 70 år gammel da han død i 1736 burde han være født ca. 1666, ikke 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Manntallet i 1701, (Lenken i (67)) var veldig nyttig. Jeg fant også Søren Theophilusøn Schancke der, se Lenke med alder 45. Det indikerer fødselsår 1656 og at han må ha vært 80, ikke 70 når han dør. Jeg har ofte sett tildels grove avvik på de aldre som oppgis ved begr. og bruker det kun som hjelp til å finne dåp i kb.Jeg fikk nettopp tydet hans begr. i kb av Else B. Rustad i DIS og det lyder som følger: 'E.K. d. 30 Jun. begravet Søfren Theophilussøn Scanke, æt. anno 78. Hafde levet med sin efterladte Gudelige encke paa det 51. Aar.'Hans alder var altså 78, ikke 70 og ekteskapet hadde vart i 51 år.NB. Det finnes kun en Søren Theophilusøn Schancke i Egersund i nevnte manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(58): Jeg kommer tilbake til lagmann i Stavanger, Niels Christensen Sandborg 1634-1708. Manntallet for Stavanger len i 1701 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=570&filnamn=1701stav&gardpostnr=5270&merk=5270#ovre>Lenke viser at han faktisk bodde i Høyland i 1701. Det er nærliggende å tro at barna hans, Søfren f. 1675, Christen f. 1677 og Hulleborg f. 1684 alle er født i Høyland. I alle fall Søfren fortsetter å bo der også etter at han ble gift og fikk også døtrene Hulleborg Søfrensdatter Sandborg i 1710 og Ide Søfrensdatter Sandborg i 1713 begge døpt i Høyland. I 1701 var han midlertidig i Stavanger og studerte.Søfren ble klokker, trolig først i Høyland, senere i Stavanger - en gang etter 1715 når hans navn ikke lenger sees i kb for Høyland. Broren Christen ble jo som kjent kjøpmann i Stavanger, men var i Høyland i 1701 og Hulleborg begr. i Egersund 19.jun.1747, men var ganske sikkert i Sokndal frem til 1732 når hennes mann sogneprest Søren Jørgensen Bruun dør der.Lagmannens hustru, Hulleborg Søfrensdatter Godtzen 1645-1698 begr. som kjent i Stavanger Domkirke dokumentert ved gravsten, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Sistnevnte lenke virker ikke direkte. En må først klikke på 'lenke' og deretter kopiere og legge til det resterende. Obs. ta med mellomrom før siste del (1960- osv.) Lenke 1960-1969/1969 Gravminner fra Stavanger domkirke.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Per (69), svaret gir Leif i (70) og lenke til tydingen er her: LenkeOg det er fremdeles ingenting som tyder på at det er annen Søfren T. Schancke som levde i Egersund tidlig på 1700-tallet og som dør den 30. juni 1736.Tydingsfeil og skrivefeil fra min side. Kan fort skje, spesielt når en er på vei til å legge seg etter å ha vært på jobb hele natten.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Begravelsen til Amalia Gundersdatter står her den 29. april 1739: Lenke Tydet til: 'E. K. d. 29. April begravet Sl. Søfren Theophili-Søn Schankis efterladte Enke Amalia Gundersdaatter æt. 76 aar.'Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(71/Leif:) Het Søfren Nielsen Sandborg's 2. datter f.1713 Ide ? Tidligere omtaler du en samtidig født datter ved navn Judith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.