Gå til innhold
Arkivverket

[#76622] fogd Søfren Pedersson Godtzen 1599-1665 og hans etterkommere

Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

(75): Jeg skrev at datteren het Judith med spørsmåltegn etter i (57). Fordi jeg var usikker ba jeg om hjelp til tyding og svaret av entydig 'Ide'. Jeg beklager at jeg ikke har forklart endringen fra Judith til Ide. Lenken er her (hvis noen har lyst til å se) Lenke se nederst til venstre 16. mars 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(77): Jeg gikk litt dypere inn i Avaldsnes og fant utdrag av bygdebokens gårdsliste [url="http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gardsliste.html>Lenke og ved å søke på de enkelte gårder kom jeg til Kopervik (siste post) Lenke hvor jeg søkte på Godtzen. Dette ga fulltreff!Elisabeth Maria Godtzen 1690-1743 var først gift ca 1721 med Ola Hellesen Hjort -1722. De fikk to barn. Etter at han døde giftet hun seg 1.nov.1724 med Tolleiv Tollaksen ca1691-1751. De fikk ett barn Tolleiv i 1725 som dør året etter.Jeg har også etterhvert funnet hvilken Elisabeth Maria Godtzen dette er. Hun er datter av byfogd Godske Søfrensen Godtzen og Maren Nielsdatter Hviid (hans 2. hustru). Elisabeth Maria Godskesdtr. Godtzens dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Spanande debatt med mykje stoff om paralelle ane-rekkjer til ei av mine. Eg klarar ikkje å få med meg alle detaljane og lurar på om Leif (1) har du fått svar på spørsmålet om det er eit eller to born med namnet Karen?Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(77-78): For oversiktens skyld nevner jeg at det nok var flere Elisabeth Godtzen som levde i 1724 enn de som listes opp i (77). Jeg manglet Elisabeth Hansdatter Godtzen døpt 28.apr.1689 i Stavanger datter av nr.18 i (1) gift med Lars Pedersen Leganger 1679-1719.Jeg manglet også Elisabeth (Lisbeth) Henrichsdatter Godtzen døpt 8.feb.1691 i Stavanger død 1737. Hun fikk en uekte datter i 1.jul.1721 døpt i Stavanger med organist i Høyland, Christian Lund. Denne datteren ble gift 7.feb.1748 i Kvinesdal med Ole Olsen. Jeg kan ikke finne om Elisabeth Henrichsdatter Godtzen ble gift.(79): Jeg har kommet til at det bare var en Karen og hun var født 7.feb.1638.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hulleborg Nielsdatter Sandborg 1684-1747 (datter av lagmann Niels Christensen Sandborg 1634-1708 og Hulleborg Søfrensdatter Godtzen 1645-1698 - nr.11 i (1)) ble gift 16.mai.1702 med sogneprest Søren Jørgensen Bruun 1666-1732. Hans far Jørgen Brun ble begr. 8.jul.1718 i Stavanger Domkirke.Kjenner noen til hans ektefelle, Sørens mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg ser også 'Fogden Bruun' begr. 16.apr.1717 Lenke - hvor for øvrig Jørgen Brun finnes på høyre side. Er det samme familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 81) og 82): Fogden Brun som dør i 1717 het Ole Johansen Brun og var fogd i Jærens fogderi. Jeg kjenner ikke til ham eller hans slekt.Presten Søren Jørgensen Brun i Sokndal var danskfødt. Så vidt jeg vet er ikke hans foreldre sikkert identifisert. D. Thrap nevner i boken 'Christiansands Stifts Prester i det syttende Aarhundre' på s. 19 Lenke at Søren Brun i en klage over krigsstyrskatt i 1720 skildrer seg på følgende måte: 'Jeg har som et fattigt fader- og moderløst Barn, der aldrig efter dem har arvet en Hvids Værdi, stræbet mig næst Guds Hjelp gjennem til Brødets Erlangelse af min allernaadigste Arvekonge'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det Jan.Der røk min teori om at Jørgen Brun død 1717 var far til sognepresten. Takk også for lenken til boken, den må jeg studere nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Jane Karin Nessa

La inn noe om denne familien (80260) forleden dag, med informasjon om Anne Margrethe Sandborg Krass' bror.Søren Sandberg Kras døbt i Stavanger 6 Juli 1742 begraven i Domkirkens søndre smale Gang – død 9de April - 25 Apr 1782 gift den 6 December 1771 med Anna Margrethe Halvorsen Søster af Cornelius Halvorsen Megeland, Han var søn af Bager Isak Petersen Kras og Hulleborg Sandberg.Jeg er på jakt etter Isak Pedersen Krass' slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Karin Nessa

Mer slekt Godtzen..11) La inn noe om denne familien (80260) forleden dag, med informasjon om Anne Margrethe Sandborg Krass' bror.Søren Sandberg Kras døbt i Stavanger 6 Juli 1742 begraven i Domkirkens søndre smale Gang – død 9de April - 25 Apr 1782 gift den 6 December 1771 med Anna Margrethe Halvorsen Søster af Cornelius Halvorsen Megeland, Han var søn af Bager Isak Petersen Kras og Hulleborg Sandberg.Jeg er på jakt etter Isak Pedersen Krass' slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

sogneprest og prost Søren Jørgensen Bruun 1666-1732 ble gift 16.mai.1702 i Sokndal med Hulleborg Nielsdatter Sandborg 1684-1747. De hadde så vidt jeg finner, bare jentebarn, noen 'sikre' og noen usikre.Sikre:1. Johanne Munch Bruun 1703-1737 gift ca 1723 med sogneprest,prost Morten Michaelsen Leigh 1692-1760, 6 barn.2. Hulleborg Godtzen Sørensdatter Bruun 1706-1738 gift 1733 med sogneprest Christen Christensen Bloch 1693-1750, 6 barn.3. Elisabeth Maria Bruun ca 1708.Usikre:Maria Sørensdatter Bruun, Boel Bruun, Karen Bruun - alle nevnt i kb for Sokndal i riktig periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for svaret. Da lurer jeg på om ikke disse og hører med her:Maren Sørensdatter Brun f.1695 g m klokker til Kinn Bjørn Jensen Klingenberg.Ellen Sørensdatter Brun g.1. Lars Henrichsen Bloch og g.2. Hans Jensen Trane i Kinn.Trone Sørensdatter Brun g. 1. Henrich Madsen, og g.2. Anders Andersen Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til innlegg 89/90/91: Det ble skiftet etter Hulleborg Nilsdatter Sandborgs andre mann Ole Henriksen Sylvius i Egersund 28.02 1747. Før skiftet ble avsluttet hadde også Hulleborg avgått ved døden. Skiftet ble dermed i praksis holdt etter begge ektefellene. Ole og Hulleborg hadde ikke barn sammen. Ved skiftet fremkommer det at Hulleborg etterlot seg fire døtre:1) Avdøde Johanne Munch Leigh som etterlot seg barna: Søren og Kristine Leigh.2) Fru 'Maiorinde' Karen Bruun.3) Avdøde Hulleborg Bruun som etterlot seg en datter Hulleborg Christensdatter Bloch.4) Jomfru Elisabeth Maria Bruun som var ugift.Skiftet etter Ole Henriksen Sylvius finnes i skifteprotokoll 9A for Jæren og Dalane på fol. 279a: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23933/282>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23933/282Søren Jørgensen Bruun var imidlertid gift to ganger og Hulleborg Sandborg var hans andre kone. Jeg foreslår imidlertid at Søren Jørgensen Bruuns barn blir diskutert videre i et tidligere opprettet tema om ham:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Janne (85 /86)Har Anna Margretha Isachsdtr. Krass f. 1743 i mi anerekkja. Har du opplysningar om når gitf, død mm på henne og mannen hennar Anders Hanssen Schmidt (1742 - 1803)?Eg har ingen andre oppl. om Isach Pedersøn Krass enn f. 1714 død 1750Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Isach Pedersen Krass ble begr. 10.mar.1750 i Stavanger Domkirke 36 år gammel [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15875&idx_id=15875&uid=ny&idx_side=-17>Lenke.Hulleborg Søfrensdatter Sandborg, hans hustru ble begr. 6.jul.1770 i Stavanger Domkirke Lenke.Anne Margrethe Isachsdatter Krass f.6.okt.1743 var gift med gullsmed Anders Hansson Smidt f.15.apr.1742. Hans begr. i Stav.Domkirke var 22.apr.1803 Lenke.Anne Margrethe og Anders ble gift 1.mai1770 i Stav.Domkirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Terje/91:) De tre nevnte søstre (Ellen, Throne og Maren) må vel i så fall da ev. være døtre av Søren Jørgensen Bru(u)n's 1. kone Johanne Nilsdatter Munch, som døde i 1701. Maren eller Throne ser ut for meg til å være yngst av de tre, og Ellen vel eldst, for hun skal være g.m. Lars Bloch før 1710. Throne ble g.m. Henrich Madsen før 1724, og Maren m. Bjørn Jensen Klingenberg før 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

I starten på debatten, innlegg 1, nevnes barn nr. 18. Hans Søfrensen Godtzen 1654-1721 sogneprest gift 1688 med Sophie Jacobsdatter Hvatz. Er det noen som har opplysninger om deres etterkommere, aller helst barnebarn også.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.