Gå til innhold
Arkivverket

[#76706] Hans Colbensen Bakholmen/Birkeland/Haukanes i Austevoll ca 1743 - 1801?


Gjest Jostein Børnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Børnes

HeiJeg søker opplysninger om hvor Hans Kolbensen er født.Hans Colbensen (ca 1743 - 1801) ble i gift i 1772(Sund Prestegjeld) med Agate Olsdtr Bakke.I 1772 bodde Hans på Bakholmen,Austevoll I 1774 var Hans og Agate flyttet til Birkeland,Austevoll I 1792 var de flyttet til Haukanes.Jeg har registert at de har følgende barn:Ole f 1772 Halver f 1774 Kolben f 1776 Hans f 1781 Johannes f 1783 Paul Christian f 1784 Guri med oppgitt alder 13 år i 1801 Agothe f 1793Jeg har sjekket 4 av barna sine faddere uten å ha fått noen stor aha -opplevelse.I militærrullene oppgis Hans Colbensen å være født i landlegd, dvs at Sartor Skr/Våg Skr bla er utelukket som opphav sted.Voss er også sjekket ut ved at det ikke er noen aktuelle 'Hanser' i kombinasjon med KOlbein der.Ved undersøkelse av vigde i Fana/Os/Stord/Tysnes/Finnås/Kvinnhera så finner eg ingen aktuelle som er gift omkring eller før Hans Kolbeinsen sitt fødselsår.Er det noen som har tips om hvor han kan komme fra? Jeg har heller ikke funne opphavet til Agate Olsdtr.!mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ikkje at det nødvendigvis at det hjelp deg så mykje, men Hans Colbensen ser ut til å være i live i 1801, og det er vel han som dør i 1830. Det står eit eller anna bak namnet hans, som eg har litt vanskar med å tyde, men det kan sjå ut som Falkefon eller noko sånt. Det gir dessverre ikkje noko meining for meg. (nr. 63) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 12 (1825-1835), Døde og begravede 1830, side 283. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11693&idx_id=11693&uid=ny&idx_side=-240>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ser også ut til at han blei gift to ganger, andre gang i 1811, (27. okt). Dessverre kjem det ikkje fram noko som kan tilkjennegje kor han kom frå. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 8 (1788-1815), Ekteviede 1812, side 71. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Egil, Jeg var ikke klar over at Hans Colbensen levde helt til 1830, ei heller at han er gift 2 gang. Så takk for det. Skånevik området er et aktuelt område å leite i så der vil eg prøve meg i løpet av de neste dager.Eller er det som du sier - en lengre leiteprosess i de områder der det bur 'Colbensdtr eller sønner' i indre strøk.mvh,Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegg (2):Vedkomande innførsla i kyrkjeboka. Ordet etter Huusmand Hans Colbensen er 'Fatiglem'. Hans var med andre ord ingen rik mann då han døydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jostein Børnes

Hei, Først ville eg takke Terje for oppklaringen i kyrkjeboka.Under så lister jeg opp noen av fadrene i håp om at noen vet noe ikke eg vet:Ole f 1772 (failien bodde da på Bakke i Austevoll) Fadrer: Mikkel NIlsen, Halvor Arnesen,Thor Larsen,Kari Arnesdtr og Gunilde OlsdtrHalver f 1774 (familien bodde da på Birkeland) Fadrer: Nils Larsen Birkeland,Jørgen Olsen Bøe(Storebø),Marthe Salamonsdtr Birkeland,Lisbeth Larsdt HauglandKolben f 1776 (familien bodde da på Birkeland) Fadrer: Lars Andersen Haugland, JØrgen Olsen Ibid.(Bodde på Storebø), Ingebrigt Andersen Bøe,Kari Pedersdtr Birkeland,Guri Olsdtr BirkelandLars f 1779 (familien bodde på Birkeland) Fadrer: Lars Andersen Haugland,Jørgen Olsen Bøe, Knud Andersen Birkeland,Eli Caspersdtr Birkeland,Peder HauglandHans f 1781 (Familien bodde på Birkeland) Fadrer: Lars Andersen Haugland,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiEr det noen som vet noe mer om den Colben Hansen som er nevnt i tgb for Sunnhordland:1708 fol 95b Etne Skr Publicerit Johanes Skiellevigens udstede bøxsel seddel till Colben Hansen paa 1 ½ Løber Sm: og 1 Hud udj Nore Berge dat: 12 Januarj 1708 mvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.