Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#76789] Svenske Marthe Pedersdatter f. 1854

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Marthe Pedersdatter er gift med Peder Iversen. Hun er oppgitt født 1853Her er giftemålet deres:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vågan, Klokkerbok nr. 874C04 (1876-1883), Ekteviede 1877, side 204. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2634&idx_id=2634&uid=ny&idx_side=-186>Lenke Permanent bildelenke: 

Gjest Randi Haugros

I folketellingen for Jemtland 1860 finnes en Märtha Dorothea, f. 1854-05-04 i Åre, Jämtlands län.Her er familien hennes: Personer i hushållet: Fam. nr 1Lena Olofsdotter, f. 1827-07-15 i Åre Jämtlands län, Inhysesänka FattigPehr, f. 1848-11-27 i Åre Jämtlands län Märtha Dorothea, f. 1854-05-04 i Åre Jämtlands länMårten, f. 1856-05-31 i Åre Jämtlands länChristina, f. 1859-06-16 i Åre Jämtlands län Som du ser, er moren Lena, enke. Jeg skal se om jeg finner dåpen til Märtha Dorothea for å se hva farens navn er og se om jeg finner noen utflytting fra Åre. Mvh Randi Haugros

Gjest Karl Göran Eriksson

Märta Doroteas mor var Lena Olofsdotter, född 1827 15/7 i Åre av Olof Olofsson och hans hustru Dordi/Dorotea Eriksdotter. I bouppteckningen (skiftet) efter Dordi 1861 uppges dottern Lena vara änka. I senare husförhörslängder tillförs hon även namnet Anna, och denna Anna Lena Olofsdr anges utflyttad 1877 till 'Hemmingsved' i Lofoten (torde väl avse Henningsvær). Även sonen Per flyttade till Norge (1874).Beträffande maken Per Persson synes det besvärligare. Han är inte upptagen i dödboken och inte heller finns det någon bouppteckning efter honom. Av barnen påträffas endast äldste sonen Per i födelseböckerna samt Christina, men hon var hans hustrus/änkas oäkta barn. Per torde alltså ha avlidit omkring 1856-1858.I folkräkningen 1860 uppges visserligen barnen Märta Dorotea och Mårten vara födda i Åre. Det kan förhålla sig så, men emedan de inte kan påträffas i födelseboken ligger det nära till hands att tro att familjen flyttat och de blivit födda någon annanstans. I synnerhet som fadern tycks vara spårlöst försvunnen från Åre. Kan de ha begett sig över kölen till Norge ?

Gjest Hans Egil Hansen

Da er jeg helt sikker på at det er riktig person vi har funnet.Jeg har prøvd å finne Lena Olofsdotter igjen i Norge, men finner henne ikke. Jeg så på innflyttede til Henningsvær (Vågan), men fant henne ikke der.Dett hadde jo vært morsomt om vi klarte å finne resten av familien igjen i Norge også da.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.