Gå til innhold
Arkivverket

[#76871] Veverieier / ullvarefabrikant i Årstad i FT1900


Gjest Gry Onarheim Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei, Jeg prøver å nøste opp litt mer rundt broren til min oldemor fra Lofoten, Statius Ingbarin Jakobsen Arentz (Arentsen). Han er å finne i FT1900 på Møllendal nedre på Årstad ved Bergen - LenkeStatius emigrerte til USA i 1905 og hans familie kom etter i 1906.Jeg har nå fått papirer fra USA-etterkommere som sier at han hadde en stor 'ullmølle' der og at det kanskje var økonomiske nedgangstider som gjorde at familien måtte emigrere. Videre, som en kuriositet, nevnes det at han hadde sommerhus som nabo til Edv. Grieg, og at han var i koret der Grieg var dirigent samt at han tok med seg 2 malerier til USA, signert C.Michelsen, datert 1899.Så nå lurer jeg på om det finnes dokumenter om denne mannen og hans bedrift ? Og hvem var denne maleren ?På forhånd takk, og blir dette for vidtgående å lete etter, så gi meg gjerne tips :)Legger ved bilde av familien ved en dåp i 1902 om noen skulle kjenne igjen disse personene.

bilete8913.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Løfter denne litt opp...Finnes det ikke noe i Statsarkivet Bergen om ullvarefabrikanter i Bergen fra denne tiden ?Som nevnt, ønsker jeg også tips om hvor jeg kan lete etter informasjon.Har bl a søkt i kataloger og via Bergen Bymuseum men uten resultat.På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gangdal

Statius Arentz var ordfører i Årstad fra 1899-1902. Han står nevnt i Bergen byleksikon.Sender ved en kopi fra firmaregisteret i Midhordland: Firma: Komanditselskabet Aarstad Væveri Statius I. Arentz & Co:Hvem maleren var kan vi dessverre ikke svare på. Du kan også ta kontakt med Bergen Byarkiv for å høre om de har noen opplysninger om Statius og hans bedrift.

bilete8981.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hjertelig takk for nye opplysninger. Jeg skal ta kontakt med Bergen Byarkiv. Vi får besøk av etterkommere fra USA til sommeren så vært moro å kunne få litt mer informasjon om mannen og hans liv før emigrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.