Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg har ingen grunn til ikke også å stole på Vigerust i denne sammenheng, og skal selvsagt lese hans artikkel i Genealogen 1/99 (s. 48). Så skal vi se om det ikke kan bli orden på denne linjen ... som også ('selvsagt') er feil på operettesangerens 'Bratt-tavle' ... ('Ellend' fins ikke der).Hvem var forresten Bjørnstjerne's svigerforeldre (Nordraak) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(24:) Wikipedia om 'Sisyfosarbeid' :'... eit tungt og endeslaust arbeid som tilsynelatande ikkje fører nokon veg fram''... eit absurd strev utan mål ...'(Kan dette være hentet fra en slektsgranskers erindringer ... ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg måtte bare innom en tur, og det gleder meg at dette engasjerer.Jeg har mange muligheter til å korrigere tavlen på. Jeg kan:1. Stryke åpenbare og veldokumenterte feil.2. Jeg kan markere og sette et 'spørsmålstegn' ved usikre oppføringer.3. Jeg kan legge inn et 'tekstfelt' eller 'snakkeboble' utenfor oppføringen hvor tekst kan tilføyes, og så videre.Men er det mulig å begynne øverst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Per :o)Jeg har ikke navnet på Bjørnstjerne Bjørnsons svigerforeldre, men hans besteforeldre på morssiden var Kjøpmann/Handelsbetjent Mads Michelsen Nordraach f. på Nordraacheie, Søndre Land, døpt i Fluberg kirke 25.november 1776 - d. 11.juli 1840 Kragerø, Telemark og Elisabeth Cathrine Gødesdatter Bang f. 4.november 1784 Kragerø, Telemark – d. 1821 samme sted.Mads var sønn av Michel Madsen Nordraach (Husmann med jord og skomaker) f. 1746 på Flatlien, Søndre Land, Oppland – d. 4.januar 1818 på Nordraacheie, Søndre Land, og Marit Michelsdatter f. omkr.1756. De ble gift 24.oktober 1775 i Søndre Land.Elisabeth Cathrines foreldre var Coffardie captein/Skipper Gøde Jørgensen Bang dpt. 17.oktober 1753 Kragerø, Telemark, grl. der 25..februar 1806,og Inger Jørgensdatter Boyesen f. 1764 Kragerø, Telemark. Død der 22.oktober 1806. De ble gift i Kragerø 6.februar 1783.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Per (26) Karoline Reimers, født 1. desember 1835, fødested Bergen, død 27. juni 1934, dødssted Aulestad i Gausdal, Oppland. Dikterhustru. Foreldre: Bakermester Rasmus Helt Reimers (1801–84) og Marie Jahn (1806–41). Gift 11.9.1858 med dikteren Bjørnstjerne Martinius Bjørnson (1832–1910).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32/33:) Unnskyld, jeg surrer (igjen), Nordraak var selvsagt hans mors foreldre og Reimers hans kones ! Takk for bidragene, Rigmor og Gaute !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Per - Bjørnstjerne Bjørnson og Richard Nordraak var søskenbarn, så det er riktig det som Rigmor skriver (29). Besteforeldre deres var Mads Michelsen Nordraach og Elisabeth Cathrine Gødesdatter Bang. Mads er forresten av finneslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnsons foreldre var Peder Bjørnson Ske og Inger Elise NordraachBjørnsons besteforeldre på farssiden var Bjørn Pedersen Ske og Maria Christiansdatter Vestrum. Bjørnsons besteforeldre på morssiden var Mads Michelsen Nordraach og Elisabeth Cathrine Gødesdatter Bang.Bjørnsons mor Inger Elise Nordraach var søster til Georg Marcus Nordraach som i sitt 1.ekteskap med Fredrikke Carine Wilhelmsdatter Tang, var foreldre til komponisten Rikard Nordraak.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå krysset visst svarene hverandre her og er vel nå å betrakte som oppklart :-)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nå påstår jo tavlen at Jon Otnes f. 1919 nedstammer fra Bratt også på morsiden. Er det noen som kan si noe om hvorvidt denne koblingen holder vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

I Fron-Slekter av Even og Peter Sveipe og J. Haraldseid utgitt i 1949 er det satt opp en anerekke fra Eirik Bjørnson på Bjølstad, nevnt i 1426, til Bratt slekta via Endre Eirikson Bratt, ca. 1390-1460.Er dette oppsettet blant de kvalitetssikrede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

John Otness f 1919 (senere Jon Otnes, fra c1969 Jon Bratt Otnes) stammer på morsiden fra en husmannsplass i Gausdal. Om det er Bratt-aner her har jeg ikke sjekket (men jeg tviler på det, for slekten Bratt har generelt færre etterkommere i Gausdal enn i andre Gudbrandsdalsbygder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tore: Jeg har selv Bratt-forfedre gjennom husmannsforfedre i Gausdal, så der er det nok fortsatt en mulighet for Jon Otnes også.Jeg har en sikker linje fra Trond Eiriksson Valbjør, Vågå og Eline Mikkelsdtr. Munk, via Dalsegg i Fron til Lium/Kalstad i Gausdal.En annen mulig linje går fra Live Eiriksdotter Bjølstad, dersom hun var gift med Ola S. Skiåker i Skjåk, og dersom de var foreldre til Ola Øverøy i Vågå. Denne linjen går via Bolstad i Vågå til Søndre Forset i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

(43) Jeg tror Ola Skiåker var en Simonsson, mens Ola Øverøy muligens har patronym som starter med I. Jordegodset peker ikke i retning av at disse er far og sønn.Dine opplysninger om at husmannsfolk i Gausdal kan ha Bratt-aner er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(43:) Jeg har tidligere notert at Live Eiriksdotter Bjølstad (c1560?-c1620?) var gift med sitt søskenbarn Ola/Oulf Skiåker (Nedre), som var sønn av Cecilie Eysteinsdatter Bratt og en mann som muligens het Knut/Knud. Cecilie skal ha arvet Nedre Skiåker engang mellom 1570 og 1573.Jeg jar sett antydet at Cecilie også (eller istedet ?) kan ha vært gift med Sevald Dyresen på Hovin (Stor-Hove ?) i Fåberg, og/el. Nils Andersen Busvold i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Per: Her er noe stoff om personene du nevner i innl. 45:Hougen: 'Ættesoga for Gudbrandsdal' ein beskrivelse av Bratt-slekten under avsnittet om Sidsel Øysteinsdotter Bratt(145):'Sidsel Øysteinsdotter Bratt fødd mellom 1510 og 1520 var truleg eit av dei eldre borna, men yngre enn Tora. Ho har gjennom tida fått fleire ektemenn, Trond (Bårdsson eller Petersson) Valbjørg, Sevald Dyresson på Hovin og Nils Andersson Busvold, Romedal (Ivar Kleiven: 'I gamle Dågå', s. 317, H. Sollied, NST IX, s. 298, overlærar Per Berg, NST XI, s. 330f, jfr. HST II, s. 57 og C. Spangen NST XII, s. 402). ....I hovuddraga har overlærar Per Berg klårlagt ættetilhøva hennar, men heilt slik som han har sagt, kan det ikkje ha vore. Ho kan ikkje ha vore gift med Nils Busvold, for då måtte ho vera fødd pålag 1540, helst nokre år seinare, og det er heilt umogeleg. Vi veit at Tord Tordson Bjølstad levde enno i 1666, 91 år gamal, fødd 1575, kan vera eit år meir eller mindre. Far hans, Tord Eiriksson Bjølstad døyde i 1620 og må vera fødd ikr. 1540, far hans, Eirk Trondsson Bjølstad frå Tynnøl må vera fødd ikr. 1500, seinast eit av dei fyrste åra etter. Det går fram av dei opplysningar vi har om alderen for dei mange yngre syskena hans. Kona hans Eirik, Tora Eirksdotter, må då vera f. ikr. 1510, seinast, far hennar, Øystein Guttormsen Bratt, 1470/75 og mora Tora Tordsdotter Tjerne ikr. 1490, heller eit femår tidligare i det seinaste. Dersom Sidsel var yngste dotter og fødd ikr. 1540, ville mor hennar då ha vore minst 50 år gamal, og faren minst 68 år. I den alderen fekk ho nok ikkje barn. Grunnen til det skulle vera kjent nok: Ei kvinne som får minst 9 born, som i dette høve, må ha vorte gift svært ung og få borna svært tett. Ho sluttar av tidlegare enn kvinner som vert seinare gift og får få born. På dette grunnlag må ein derfor gå ut ifrå at ho knapt har fått born etter 1520 pålag.I samband med dette skal eg nemne nokre ord frå skiftet i 1575: 'Same thid hørde wi Och saa at Førne thore Østensdatter gaffue och wnte sin szøster Sidzell en hud I wiste paa wage som waar hendis Mørne (møderne) gosz for en hud I heille paa doffre.'Dette kan sjå ut som Sidsel og Tore berre har vore halvsystre, og då ville det i og for seg ikkje vera noko i vegen for at Sidsel er fødd så seint som i 1540, sjølv om det ikkje er det vanlege at ein mann i 65-årsalderen gifter seg att, etter å ha vore enkjemann i mange år. Men no kjenner ein ikkje frå andre kjelder til noko som tyder på at Øystein Bratt har vore to gonger gift, og då meiner eg det ikkje er grunnlag for å tru det, så mykje meire som eigedomstilhøva òg viser at Sidsel ikkje kan ha vore gift med Nils Busvold, men høyrde til eit eldre slektsled.Ho arva i 1575 ved skiftet med einaste syster si som då levde, Tora, 5 huder i Skiåker, 3 huder i Kjæstad, ½ hud i Storund, 2 huder i Viste, Vågå og 4 huder i Hjelle, Dovre. Dessutan fekk ho 1 hud i Viste i byte mot 1 hud i Hjelle og landskylda av 3 skinn (i Bjølstad).Ein må rekne med at andre kona til Laurits Skiåker (son åt Mikkel Lauritsson Munk på Blakar) har vore etter måten ung då ho vart gift pålag 1620. Ho er knapt fødd føre ikr. 1590. Far hennar, Oluf Skiåker, laut vera fødd pålag 1560, knapt føre 1550 og ikkje etter 1570, og når han, som eg har vist ovanfor, har fått hovudbølet og åsætet etter Sidsel Eysteinsdotter, vert den einaste løysing, men den fyller òg all dei vilkår som ein må setja, at Oluf Skiåker har vore son åt Sidsel Eysteinsdotter og har hatt ei syster, som vart gift med Nils Busvold i Romedal (Sjå HST II, s. 73ff).Kven Sidsel var gift med, veit vi framleis ikkje. Han har truleg levd på Skiåker, men garden var nok alt i den tida to bruk, øvre og nedre, og ein 'Knuudt Schieager' som var brukar i 1560, kan like godt ha hatt øvre som nedre, garden hennar Sidsel.Det er sagt (Per Berg, NST XI, s. 330ff) at Oluf Skiåker kan ha vore gift med Live Eiriksdotter Bjølstad - systerdotter åt Sidsel - for ho fekk ved skiftet etter Eirik Trondsson i 1606 m.a. 1 hud i Einangen, og i 1611 åtte Oluf 2 huder i denne garden. Likeeins er det sagt at Live som enkje kunne tenkjast å ha gifta seg oppatt med Laurits Munk. Det siste er heilt umogleg, for då ville Live ha vore minst 60 år gamal då sonen i andre giftet, Ola Lauritsson Skiåker vart fødd i 1624.Men likefullt som ein freister å løyse spørsmålet ved å tenkje seg at Oluf Skiåker har fått jorda i Skiåker med makeskifte, kan ein - òg med større grunn - rekne med at Oluf har fått Einangen ved makeskifte. At denne garden gjekk ikkje så lite på handel, ser ein av at det i odelsmanntalet for 1615 står: 'Oluf Øverøe m. sine søstre 2 huder i enang som han nyligen har bekommet'. Det er i og for seg ikkje noko i vegen for at Live Eiriksdotter Bjølstad, som må vera fødd pålag 1560/70 kan ha vore gift med Oluf Skiåker. Dei var syskenborn, og sjølv om ein lenge etter trusbytet heldt fast ved dei gamle føresegner for skyldskapsgiftermål, hende det ender og då at det vart gjeve ekteskapsløyve for syskenborn. Men Live kan i alle høve ikkje ha vorte gift med Laurits Munk, men må ha vore vermor hans.Er det slik, må Oluf Skiåker òg ha vore eigar av 2 huder i Rudi, Fron, som fall på Live i 1606, men dette må han alt føre 1610 ha makeskifta mot anna gods med systerdottera Guri Nilsdotter Prestgard, for ho åtte då 3 huder i denne garden. I 1611 åtte ho 2 huder. Det kan vera feil skrive 1 hud for mykje i 1610. Det har ikkje så lite for seg dette, for Live er eit namn som vart nytta i etterslekta hans Laurits Munk, Skiåker. Sjølsagt kan ein ikkje berre byggje på det, for òg i den tida hende det at ei 'arvetante' vart oppkalla. Sidsel Eysteinsdotter skulle då ha vore gift med ein mann som truleg levde på Skiåker. Det kan ha vore Knut, men han må vera avliden føre 1575, venteleg alt føre 1573. Nils Stub [24. jan. 1573]: 'Tore Østensdother paa Biølstad och hindis søster, skall vige til Arnegard, och betale theris broderbarn igen hues pendinge som Per Bratt theris fader vdlagde att løse samme gard medt, och beuisis att hans egne frelse pendinge ther fore var vdlagt, Knudt Bagge stodt i rette paa sin steffbarns vegne'. - Hadde ikkje Sidsel vore enkje då, ville tvillaust mannen ha vore nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(45,46) Sissel Eysteinsdtr. Bratt var gift 1) med Sevald Dyresen på Søndre Hove (Hovin) i Fåberg, gift 2) med Nils Andersen Busvol i Romedal. I fogderegnskapene 1631/32 finnes et vitneopptak der det går frem at Nils Busvol var landherre på Hove 1563-70. Sevald var altså død før 1563.Opplysningene fra fogderegnskapene fremkom på et Bratt-seminar avholdt i Otta senhøstes 2008. Etter seminaret ble et par av innleggene trykket i 'Gudbrand', og disse er sterkt anbefalelsesverdige å lese, hvis man ønsker den nyeste informasjonen om Bratt.(44) Hvor har du funnet Ola Øverøys patronym (initial?) Ola Øverøy eide i 1615 bl.a. 2 huder i Einangen som han 'Nyligen haffuer bekommet'. Ola S. Skiåker satt med 2 huder i Einangen i 1611, men ikke i 1615. Han eide også 1 hud i Øverøy, også i 1615.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Man kan nok også sette et kryss over Ingeborg Bratt Myhre (J.B.O morsslekt). Hun het egentlig Ingeborg Olsdatter Myrhaugen og ble gift med Abraham Nielsen 24. april 1837 i Oslo Domkirke. Hun er oppgitt å være 34 år, født i Gausdal, far husmann Ole Larsen Myrhougen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=661&idx_id=661&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-218>LenkeIngeborg Olsdatter Myrhaugen var først gift med enkemann John Hansen i 1834:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Innlegg 47 bekrefter at Nils Andersen Busvold var landherre på Hove (øvre eller nedre ?) i 1563-1570. Men betyr det at han må ha vært gift med Sidsel Eysteinsdtr. Bratt ?Kan han ikke like godt ha vært gift med Sidsels datter (se innlegg 46) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.