Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(98/99:) Hva angår slekten 'Bratt från Brattfors' (nederst til høyre i Bratt-tavlen) så ser den ut til å være noenlunde korrekt i leddene nedover fom. den 'Anders Bratt' (c1555-1619) (ikke 'til Höglunda', såvidt jeg vet) som er plassert under skjoldet med de tre stjernene og til høyre for 'Jøns Bratt til Höglunda'.For alt jeg vet kan det være en forbindelse opp til f.eks. væpner Nils (Steinar/Steen-son?) Bratt [til Höglunda] ('Niclis Bratthasson') (adlet av Karl Knutsson VIII Bonde den 28 Des 1456), men dette er såvidt jeg vet ikke verifisert. (Godset Höglunda i Nors socken skal ha vært i 'Bratt af Höglunda'-slektens eie i 250 år fra Nils' giftermål i 1440-årene og fram til 1718, da godset ble solgt av løytnant Johan Johansson Bratt (1691-1753) til brukspatronen Christian von Nackreij).'Bratt från Brattfors'-linjen på tavlen ser grei ut ned tom. Lars Bratt (1646-1690) fra Göteborg, rådmann og handelsmann i Filipstad, dennes sønn Jonas Bratt (1683-1737) til Roteneros og dennes sønn igjen (i 2. ekteskap), lagmann og godseier (på Rotneros) Lars Gustaf Bratt (1731-1791), som med sin hustru Anna Lisa Wennerstierna bl.a. hadde sønnene Lars, Göran og Christian, som alle står oppført i tavlen.Derimot hører såvidt jeg vet Reinhold Bratt (f.1775) ikke hjemme her, da hans hans far visstnok heter Lars og tilhører en annnen, parallell Bratt-gren, som riktignok også stammer fra Anders Bratt på Brattfors (død 1677) som er vist i tavlen. Imildertid skal Reinhold ha vært gift med en søster Louisa til de tre nevnte brødrene. Ekteparets etterkommere havnet bl.a. i Trondheim.Jeg ser videre at det er endel feil vedr. de oppførte etterkommerne etter disse fire (Lars, Göran, Christian og Reinhold), men disse går jeg ikke inn på her.Nevnte Reinhold Bratt (1775-1821) drepte i februar 1805 fenrik C.T. Arén i pistol-duell ved Karlstad, og rømte til Norge. Han kom til Sanderud (ved Minnesund), som han kjøpte i 1808 av enken Maximilliane Olzen for 2900 daler. Han solgte gården igjen i 1809, og kjøpte Langseth på østsiden av Vorma's utløp av Jens Andersen for 2000 daler. Han solgte Langseth i 1812 til Even Hansen for 14000 daler krigsmynt. Etter krigsutbruddet (april 1808) sverget han (som svenske) troskap til den dansk/norske kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Min ane, rittmester Fredrik Alexander Bratt (1768-1847) (af Höglunda) (står i tavlen) kom til Norge under nokså like omstendigheter (som nevnt iinnlegg #102):Grunnen til at han bosatte seg i Norge skal ha vært en strid med den 12 år eldre bror og overordnede major Niels Gabriel Bratt, som han skal ha gitt en ørefik under en parade i Stockhom i 1802. Han ble arrestert, men flyktet til Norge, der han kjøpte gården Pramhus i Eidskog i 1805. (Under krigsforhøret på Pramhus 17. juni 1808 (se under) skal F. A. Bratt ha sagt at han fikk en bot på 1000 riksdaler banco for en duell han hadde med broren, men at saken deretter var bilagt).Da svenske styrker under krigen (1807-14) under ledelse av kaptein Belfrage rykket inn på Pramhus den 17/4-1808 skal F.A. Bratt ha latt seg true/overtale til å vise veien til de norske stillinger ved Lier/Kongsvinger. For dette ble han arrestert i juni 1808 og av en regjeringskommisjon nedatt den 4/7-1808 internert på Akershus Festning. Saken ble pådømt den 10/11-1809, og F. A. Bratt ble frikjent på alle punkter, hovedsaklig pga. den vanskelige situasjon har var i som svenske (sic!).Den 14/4-1808 hadde F. A. Bratt (i likhet med de fleste andre svensker i Norge på den tiden) sverget troskapsed til den norske kongen, hos foged Høegh på Vinger.Mens Bratt satt på Akershus ble Nordre Pramhus 'sterkt forringet ved at husmennene saboterte sin arbeidsplikt og tjenestefolkene var uvillige'. Bratt's hustru Eva Marie Heltberg skrev et brev til Kongen og ba om at mannen bl.a. av denne grunn måtte settes fri fra arresten.En tid etter løslatelsen i november 1809 ble F. A. Bratt overfalt av en flokk bønder like ved Søndre Pramhus og slått helseløs, slik at han nærmest ble krøpling resten av livet. Det dårlige forholdet mellom Bratt-familien og den øvrige befolkning kan ha vært en medvirkende årsak til at familien senere (i 1865) solgte Nordre Pramhus.Under krigshandlingene i 1814, under oberst Krebs' kommando i kampene ved Matrand og Skotterud gjorde de norske miltære styrker stor skade på Nordre Pramhus, hovedsaklig på bygningene, men også på skigarder (som ble brukt til ved) og åker og eng.F. A. Bratt ble sersjant i flåten i 1788, 'styckjunkare' 1788, fenrik 1790, sekondløytnant ved den vervede bataljonen av livregimentsbrigadens lette infanteri i 1793, rittmester ved adelsfanen 1796 og fikk avskjed 1802.Så langt de hit-rømte svenske Bratt'er. Litt av noen aner å ha ! ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

PerTakk skal du ha. Jeg skal endre dette i kveld, men hvis du nå ser på tavlen og rittmesteren Frederik så ser du at det er en blå strek rundt.Klikk inni den og du vil bli linket videre til et eget dokument jeg har laget og som inneholder ordrett det du skrev i siste innlegg.Dette var bare en test, men det kunne jo vært interessant å gjøre dette på mange andre også?Da kunne man utdype litt om dokumentasjon og øvrig historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg synes at 'Bratt från Brattfors' også burde forbli stående på s. 2 av tavla, på samme vis som 'Bratt af Höglunda'. (Gjerne med blå-link og og omtale av enkeltindivider !).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Merkelig med denne Jon Jacob ? som kalte seg Otnes. Vigerust har jo sett på den egentlig slekta hans og mener den kommer fra Otnes i Aure, Møre og Romsdal. Den ene der Lars Olsen f. 1849 finner ieg i 1865 og muligens rett person i 1875 men jeg finner'n ikke i 1900...Har tittet litt etter Jon (John) Jacobs fødsel i Kristiania men finner han ikke...foreløpig..faren het i alle fall ikke Otnes....Er det rett med Aure eller kanskje fra Rendalen hvor det også heter Otnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg vil framleis vise til den debatten eg linka til i innlegg (3) (44785). Der vert både fars- og morsætta til Jon (Bratt) Otnes ganske grundig drøfta, i tillegg til at nokre fleire anetavler vert presentert.Eg ser at eg der konkluderer med at operasangaren har sitt opphav på garden Semundset i Foldfjorden i Aure (som elles er same garden som morsætta til dei to fotballspelande Risebrørne stammar frå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da har jeg begynt å linke fra personer på slektstavlen til eksterne kilder og-eller debattinnlegg.Alle personer med en blå ramme rundt er det bare å klikke.Så hvis det er noen som vil finne fram kildehenvisninger så ville jeg satt stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ingen av de svenske Bratt-slektene har noe med gudbrandsdalsslekter å gjøre. Ikke i det hele tatt. Alt er bare rot med de svenske slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har lest det Lars Ove, prøvde bare å finn skurken døpt.Når en ser på tavla så sen en jo at han søren ikke vet (eller vil) skrive navnet på far sin, han het ikke Ole men August...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Har du en Bratt slektstavle som du antar er riktig ? Eller har noen tenkt å tegne en ? Til og med jeg ser at den aktuelle Otnes-tavlen ikke henger på greip i noen ender. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeNei jeg har ingen sleksttavle som er riktig.Jeg er ikke etterkommer av Bratt, men jeg er interessert i slekten. Problemet har vært at det har vært vanskelig å finne fram i de utallige debattene og artiklene som har vært skrevet om slekten, så derfor ville jeg forsøke å visualisere problematikken ved å publisere denne tavlen.Og hvis vi i felleskap kunne bearbeide den jeg har publisert, så kunne den kanskje ha blitt en grunnmur for en riktig slektstavle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det vesle som jeg har direkte kjennskap til: Helt nede i venstre hjørne, Ragnhild Tofte. Hun heter Ragnhild Holstad ( og lever enda i Heidal). Hun hadde to brødre i tillegg til Tor Tofte jr.: Ivar og Johan. Hvorfor er ikke de med ? Bare i den familien (fra Bjølstad) er det 50 % feil- Bratthovedsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Hans (112)Limer inn dette fra debatt (44785), innlegg nr. (21): 'John Otnes har i alle fall sine ord i behold når han kaller faren for Ole. Faren ble nemlig døpt Ole Augustinus Otnes og var født 9. august 1876. Foreldrene het; Lars Olssen Otnes og kone Marie Andersdatter f. Odden (Hemne). Lars var født 17.09.1849 av foreldre Ole Olssen Otnes og Berit Olsdatter.'Dette viser at døpenavnet til Jons far var Ole Augustinus, dvs. det er riktig oppført i tavla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Lars Ove, Jeg får ikke med meg det I den nederste versjon til venstre for innrammingen som er merket med: Garantert ikke Bratt, står det fortsatt her hos meg Ragnhild Tofte. Og ikke Ivar og Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeDet er tavle nr 2.Altså den på side 3 i pdf-filen (der hvor jeg har satt inn en haug med hvite felt med rød ramme)Og jeg har ikke supplert med noen ekstra navn, kun tatt med din opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

På 3/4 er navnet Ragnhild Tofte rammet inn i blått dit jeg kommer. Diagrammet kan forøvrig misforstås til at hun er Tor's hustru. (JEG kunne misforstå det). Det er forsøk på mannslinjer på tavlen, kun 4-5 kvinner, men det er 4-5 for mange når det skal være mannslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tror og håper vel at mange etter dette oppdaterer og retter sine databaser og web-sider, slik at dette tema (om alle feilen) kan legges død og man fokuserer på de riktig opplysningene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Finn (109) Jeg er usikker på slektsforbindelsen til Semundset.Hvis vi ser på FT 1801 i Aure finner vi Ole Thoresen, 43 år som bonde og gårdbruker på Semundset og Ole Thoresen, 44 år som husmann på Otnes.Den sistenevnte fikk sønnen Ole i 1801: ”Ole Thoresen Otnesbugtens (plads) sønn Ole”. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-186>Lenke Denne Ole er JBOs oldefar. Hvordan mener du slektsforbindelsen til Semundset er? Var navnebrødrene i slekt?FT 1801 Semundset: LenkeFT 1801 Otnes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.