Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Lars Ove: Kunne du kanskje også lage en link fra 'Reinhold Bratt f. 1775' til Reinhold Bratt på min web, så fikk vi med disse etterkommerne også (de er 'tross alt' etterkommere etter de 3 brødrenes søster Lovisa ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg iler til med å understreke at de fleste registreringene i min slektsdatabase er basert på annehånds opplysninger, og at det dessverrre bare i begrenset omfang er henvist til kilder. Jeg hevder således ikke å sitte på den 'absolutte sannhet', og oppfordrer hver enkelt til å kontrollere opplysningene mot primærkilder i den grad dette er mulig før de eventuelt benyttes videre. Spesielt usikre eller uverifiserte ledd er mange steder anmerket som sådanne i form av noter tilknyttet 'barnet'. Kommentarer og korreksjoner er meget kjærkomne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det blir jo bare tull og tøys med disse slektstavlene, - at dere gidder holde på slikog så spør dere etterpå om noen har kommentarer !Hva med å gjøre ting riktig fra starten av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg synes det er veldig positiv at av Lars Ove å ta opp dette temaet og det viser seg at det også skal mot til å gjøre det. Uten å være forsker så sitter jeg med et inntrykk av at det er svært få om enn ingen idag som kan noe særlig om Bratt-Ætta i fra Gulbrandsdalen. Isåfall så får de som er kristiske komme frem med fakta om hva de går gode for og ikke bare kritisere!!!Dersom man ser på personene som har deltatt i dette temaet så er det ikke så veldig mange heller. Det er mulig at andre som kan mye om denne ætta om det er noen ikke følger med på debattforum og hvem kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Kunne det ikke være en ide å legge frem Bratt tavla, som ble laget etter det siste møtet om Bratt ætta fra ifjor her på nettet? Var det også usikkerhetsfaktorer i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensjonen med denne debatten er for min del todelt:A) Å visualisere og svart på hvitt vise at en slektstavle som vi vet er spredt i stort antall bare er oppspinn. For noen har denne slektstavlen vært kjent som et falskneri, men ikke for alle. Så kunne jeg ha stoppet med det, men jeg ville gå videre.B) Jeg kan overhode ikke noe om Bratt-ætten, og har ingen forutsetninger for å lage en korrekt slektstavle alene. Underveis kom jeg på ideen om å linke opp en del personer i slekstavlen som vi vet har eksistert opp mot debattinnlegg og private hjemmesider. Dette er selvfølgelig nesten uten unntak primærkilder, og ville selvfølgelig ikke bli stående som 'sannheten' i framtiden, men jeg håpet da at de som kjente ætten kunne komme med korrigeringer og yte litt hjelp. Min plan var da etterhvert å lete fram primærkildematerialet til disse personene og linke opp til det. Resultatet hadde da blitt en korrekt slektstavle med kildehenvisninger. Denne løsningen virket for meg hensiktsmessig fordi jeg da hadde hatt noen navn å starte med.Denne slektstavlen er heller ikke å finne markedsført på min hjemmeside. Det vi holder på med bare et 'arbeidsdokument'Men ikke alle synes at det blir riktig forstår jeg, og roter jeg jeg det til, eller holder på med noe som ikke får verdi, da er det jo bare å slutte med dette arbeidet. Værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(154:) Det får vel nesten bli opp til hver enkelt hva man 'gidder' eller ikke gidder i denne sammenheng. De som mener de sitter på fasiten står også fritt, såvidt jeg kan se, til å vurdere hva de vil gjøre med den, fortsette å sitte på den (fasiten) , eller bidra til å 'opplyse dilettantene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(158:) I 2. avsnitt antar jeg at du mente å si noe sånt som at ''Dette er selvfølgelig nesten uten unntak _uten henvisning til_ primærkilder''. Sånn som det står lyder det motsatt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerDu har selvfølgelig rett. Majoriteten av de kildene jeg har lenket til er sekundærkilder, men det er bare i en kort periode.Målet er å sjekke disse sekundærkildene opp mot primærkildene, for deretter å lenke til de. Hvis det ikke finnes primærkilder hadde jeg tenkt å henvise til fagartikler skrevet om Bratt-ætten. Jeg har tilgang på mesteparten av disse artiklene på SAH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Jeg vil starte med å si at jeg er enig med Tore Vigerust. Debattens overskrift er: ”En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes”. Da syns jeg at vi i første omgang kunne forholde oss til å prøve å jobbe videre med det.Jeg blandet selv inn Bjørnson (innlegg 20), men har i ettertid forsøkt å rette opp inntrykket :-)Her har Tore Vigerust selv vært den som har gått hardest ut mot Otnes i alle media og motbevist hans ”Stamtavle” til Bratt – Bjølstad.Min tanke var å undersøke litt videre ut fra hva Tore Vigerust selv har kommet fram til om Jon Otnes sine fofedre, samt hva som er fremkommet ellers i debattene; [url="http://74.125.77.132/search?q=cache:YyVJMNdKpg4J:www.vigerust.net/adel/bratt_otnesbukta.html>Lenke Kunne det ikke vært en ide å gjøre ferdig det en kan finne vedrørende slektstavla til Jon Bratt Otnes, som et supplement til det Tore Vigerust har?- Så kan en senere ta for seg/diskutere andre personer på Tavla.Her er for øvrig John Jacob (Jon Bratt Otnes) i Fødselsregisteret for Vestre Aker. Foreldre Snekkermester August Larsen Otness og Anna Katrine f. Nielsen. Bosted Ullevaal Alle 12. Foreldrene viet 1900 Vestre Aker, Fødselsregister nr. 1 (1916-1922), s. 90, nr.70 Permanent sidelenke: LenkeJohn Jacob døpes 7.september 1919 i Vestre Aker. Foreldre Snekkermester August Larsen Otness og Anna Katrine f. Nielsen. Bosted Ullevaal Alle 12. Far f. 1876, mor f. 1879Under Anmerkninger: Utmeldt av kirken 24.06.96. Meld. fra s.pr. i Uranienborg. Vestre Aker, Ministerialbok nr. 14 (1903-1921), s. 264, nr. 65 Permanent sidelenke: LenkePå Jon Otnes mor nr. 3 Anne Katrine Johansdatter bør det vel ut fra opplysningene ved dåpen til John Jacob, stå Anne Katrine Nielsen f. 15.juli 1879, d. 6.juni 1957.På Jon Otnes far nr.2 Ole Augustinus Otnes bør det stå: Ole Augustinus Larsen Otnes f. 9. august 1876, d. 1923Iflg. DIS-Gravminner, hviler Anna Otnes f. 15.juli 1879, d. 6.juni 1957, grl. 4.september 1957 og mannen Ole Aug. Larsen Otnes f. 1877, d. 1923, grl. 29.juni 1923 i Otnes Familiegrav på Østre Gravlund, Oslo.Skulle vært artig å vite hva som står på korset som ligger over graven. Jeg klarer ikke tyde det:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det jeg reagerte på denne gangen, var de nye Snerle- og Slette-tavlene. Mere feil enn rett. Så ingen grunn til å jobbe med å slette feilene. Bedre at den som vil finen det som er rett, lærer seg slektsforskning og starter fra helt nytt.Og der er helt dødfødt å trekke inn Tjerne-ætten (som det er gjordt ovenfor) - hvorfor ikke i steden lese alle trådene i Brukerforumet om slekten Tjerne ? Kanskje det er for mye forlangt - det dreier seg om en en allerede uoverskuelig mengde debattråder og debattinnlegg.Dalføret Heidal er nå blitt en ''plass''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Personlig er jeg møkka lei av Otnes! Hvorfor skal man bruke mer tid på Otnes dersom han ikke har noe med Bratt ætta å gjøre? Det virker nesten som om Otnes er viktigere enn Bratt og det var kanskje i det sporet han selv ønsket å komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Tore(163)Jeg har inntrykk av at du fyker opp i et sinne istedenfor på en saklig måte informere om hva, som er rett å galt i tavlene, som jeg har scannet inn i 149 og 148. I tavla, som Lars Ove har utlagt fremkommer jo nevtne slekter. Slik jeg har forstått det så var Snerle også en eiendom som tilhørte Sundbu godset og personene som var knyttet til Snerle, med odel på tidlig 1600 tallet, som blant annet Thorger Enangen, hadde en nær slektstilhørighet til persoene med tilknytting til Sundbu godset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det ser ut som folk snakkar forbi kvarandre her.Rundt om i store deler av verda sit det folk som har kopiert deler av denne tavla i den tru at dette er ekte saker.Dei færraste av dei kjem nokon gong til å lære seg slektsgransking og ta dette frå botnen av, som Tore uttrykkjer seg. Dei skriv av og nikkar fornøgd.Det kjem stadig nye som går på dette toget, og eg skal vedde mykje på at denne tråden er blitt lesen av minst EIN nybegynnar som for fyrste gong blir gjort merksam på at denne tavla ikkje held vatn.DERFOR er det viktig at Lars Ove har teke opp dette temaet igjen, og vi treng heilt sikkert nye Lars Ove'ar neste vår på denne tid, og våren etter det. Det er ikkje nok å seie at dette har 'vi' diskutert før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit lite poeng: talet på visningar delt på talet på innlegg gjev ein god indikasjon på kor mange som følgjer ein debatt. Denne har for tida ein 'indeks' på rundtom 40, noko som er svært høgt i forhold til andre trådar. Det er nesten berre ein viss hr HK som fører til høgare tal.Så her er mange tause tilskodarar her, heilt sikkert også mange med 'Bratt-aner' som forhåpentlegvis sit klar med viskeleret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Tore (163)Personlig tror jeg ikke du kan noe særlig om slektene, som hadde tilhold/tilknytting til Snerle og Storvik. I motsatt fall ønsker jeg at du kommer frem med det du kjenner til for da blir jeg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Hans Petter :o)Som nevnt i innlegg 162 mener jeg at debatten ”En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes”, burde handle om akkurat dette. Med det kunne vi kanskje en gang for alle slått fullstendig fast at hans anetavle ikke holder mål! Det viser seg at alt for mange fører opp dette ukritisk og uten å sjekke kildene.Du er kanskje mest interessert i resten av stamtavla med de personene du nevner ettersom du er møkka lei av Otnes? Men jeg syns det er et flott eksempel på hvor feil man kan trå om en ikke gidder å gjøre noen undersøkelser selv.Jeg liker store opprydninger før en kan ta fatt på det som er verdt å beholde.Hvor mange har ikke tråkket i baret p.g.a. denne slektstavlen? Tenk om den kan stå oppført et sted med korrektur og kilder?Hva med å lage en egen tråd om din tilknytting til Snerle og Storvik?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det tragiske i norsk slektsforskning er at forfalskerne alltid vinner. Det er bare å stå på med spredning av forfalskninger, så trøtter man ut alle eventuelle kritikere.Jeg har fått nok for lenge siden. Det er mye bedre for alle at jeg - og andre som seriøst driver med slektsforskning - viser hva som er rett. Så slipper man å bruke årsverk på årsverk i å tilbakevise alt det som er spredd av feil.Og det blir jo ikke akkurat mindre av feilene. De som allerede er tilbakevist, dukker alltid opp igjen. De fleste kritikere her i Brukerforumet, er nå borte og gidder ikke lenger engasjere seg.I steden bør alle oppfordre folk som har en slektstavle, til selv å argumentere for riktigheten av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan en gang for alle glemme Jon Otnes-delen av denne tavlen. Her er forøvrig litt om opphavsmannen til tavlen: [url="http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d169647.htm>Lenke, så la oss glemme han nåJeg kunne tenke meg at vi tar en dugnad på Bratt, og da med utgangspunkt i den personen som var den første som brukte navnet Bratt, nemlig Guttorm Eindrideson. Han finnes i en blå ramme midt på slekstavlen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Lars Ove, Det initiativet du tar er prisverdig. Å starte fra starten på den måten er det eneste riktige, men vil sikkert være tidkrevende. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Tore(170)Om jeg tolker deg riktig er jeg ikke helt sikker på, men det kjennes som om du kun ser at dette temaet er for det du kaller de seriøse forskerne og vi andre bør holde oss helt unna. Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at du har mye kunnskaper omkring forskningen, men det er ikke alt du kan alikevel. Når jeg kommer med konkrete spørsmål til deg, som jeg gjør i mine innlegg her så tåkelegger du dette med en masse kritikk. Det er en del av oss andre, som ikke har dette som et yrke, men som en hobby. Det er vel ønskelig at vi holder oss helt passive, som en del andre tydeligvis velger å gjøre.Nå er ikke jeg så hårsår og kan også være litt steil. Kan jeg ha fått noe ifra mine Bratt aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Har du tenkt anetavle eller etterslektstre ? De blir jo svært breie henholdvis i topp og bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge (174)Jeg tenker meg Guttorm Eindrideson Bratt på topp i og med han var den første som brukte navnet Bratt. Så det blir et etterslektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.