Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

eldtste sønn. Jeg skjønner imidlertid at det vil bli vanskelig å riste barneflokker ut av ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Innlegget skulle starte med Far til eldste sønn. Jeg lagde ei pil ved hjelp av bindestrek og større-enn-tegnet, så ble det kuttet ut. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I og med at jeg har forsøkt meg på noen tydeligvis forfalskede tavler omkring Snerle, Storvig og Slette her i temaet, så håper jeg på at det kommer noen på banen, som også kan si noe om den venstre siden i Bratt tavla. Jeg tenker da fra Tjøstolv på Sundbu og hans sønn Arne på Snerle og nedover. Er det korrekt?Jeg er spent på å se om det kommer noe her for jeg tror fokuset dreier seg hovedsakelig om den midtre delen av tavla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Petter (178)Jeg mener det er viktig å i første omgang sette fokus og konsentrere seg om en gren, og da er det naturlig at vi begynner med 'den første Bratt'. Hvis vi begynner å arbeide med flere grener samtidig er jeg redd det kan bli litt uoversiktlig og kanskje 'halvveis'.Jeg vil i alle fall konsentrere meg om Guttorm Eindrideson Bratts etterkommere først, men vil andre begynne med noe annet så er det jo bare fint det. Det viktige er uansett at arbeidet blir grundig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvordan kunne Otnes kalle seg pater familias når han ikke nedstammet fra en som han selv satte på kartet som det ? ( Thor Thordsen 1775-|843). Slik sett bør KANSKJE nålevende Tor Tofte f 1942 være det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Var det meg du siktet til ? Ja, Tor Tofte (Bratt) f 1942 vil jo havne nesten i bunnen av etterslektstreet. Men egentlig ble det mange greiner på toppen av treet, HVIS vi som nevnt får tak i alle barna utover i diagrammet. Jeg mener altså at det egentlig tidlig ble mange likverdige greiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Lars Ove(179)Jeg forstår det og er enig. Det er jo mannen til Ingrid Olsdatter Slette, Tord Tordsson Bratt og deres etterkommere som direkte vedkommer Bratt ætta.Jeg ble bare litt ivrig omkring forfedrene til Ingrid Olsdatter Slette, da jeg i en del tid har forsøkt å se forbindelser mellom Snerle, Biørnstad, Einangen, Sogjem med flere gårder i Vågå, Sel, Heidal og utenfor.I tavla i mitt innlegg nr. 150 har jeg uten spesiell dekning skrevet Birgitta Kjellsdatter Tjerne som ektefelle til Eirik Lodvinsson Slette og det er nok feil. Det beklager jeg. Koblingen fant jeg på nettsiden til Ringebuslekter.Det meste av det jeg har benyttet for å komme frem til de øvrige navn er Engebret Hougen, NST år 1927, hettsiden til Tore Vigerust og noe kan jeg ha funnet via distreff og google. Med andre ord flere kilder hvor noen er sekundære.Skiftet av 3.6.1602 etter Lodvar Eiriksson Slette har også gitt med info om hans arvinger og mye tyder på at han var gift med en kvinne ifra gården Guttu i Ringebu. Jeg føler meg vel på trygg grunn at jeg har det meste riktig etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Etter å ha lest forskjellige lenker om operasangeren Bratt, sitter jeg igjen med noen spørsmål.Først til Tore; Hvor lenge må en slekt/person bo i Oslo for å bli kalt Osloenser?Hvordan kunne Jon (Bratt) Otnes bli utnevnt som 'pater familias' i 1936 om det var han selv som hadde produsert dette misfostret av en anetavle. Han var jo etter sigende bare 17 år da han ble tildelt denne 'ærefulle tittelen' av sin far. (Ikke så rart om gutten fikk griller egentlig). Kan det være faren som står bak det hele og at Jon bare var en godtroende gallionsfigur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

For å vise at alt i mine tavler ikke er forfalskninger så ble følgende personer den 12. mai i 1665 innstevnet av oluf Storrust(Staurust) til tinget på Vågå for 1/2 hud i Gutu på Ringebu, som var utlagt på skiftet etter salige Lodvar Slette i 1602.salige:Gudbrand Einangen(Senere Snerle), f. 1600 Sønn av Thorger Einangen Disse var leilendinger på Einangen, men eiere av odesljord i Snerle.Amund Slette ( Senere Einangen), f. 1602 Sønn av Erik Lodvarsson Slette(fetter av Ingrid Olsd. slette)Tord Bjølstad, f. på vegne av sin kone Ingrid Olsd. Slette, f. 1605 Datter av Ola Lodvarsson Slette

bilete8976.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Lars Ove!Her kommer forfedrene til min 4xtippoldemor Marit Pedersdatter Horgen, f. 1724 i Heidal Det er kansje noe du kan bruke til å bygge på i Bratt Ætta

bilete8977.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Per, Det vet jeg ikke. Han har bodd i Tyskland, men det ser ut som det er han nå som bor i nærheten av moren, Åse (Hinna, Stavanger). Søster er Bjørg. Broren Steinar bor i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Helge, kjenner du det fulle navnet til Tord Tordsen Tofte f.1942 sin morfar 'J. F. E. Gunnerus' (død i Strinda)?Og hvilken 'Johan Tofte' kan det ha vært som var på hvalfangst i Sørishavet i 1957 ? (Svigerfar traff ham på Østbanen i Oslo på vei hjem, med en diger gul teddybjørn ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn (185), jeg vet ikke hvorfor du spør meg om botid før man kan kalle seg Osloenser. Jeg visste ikke at det var noen bestemt tid. Ikke er jeg dus med navnet osloenser heller. Derimot er uttrykket osloborger vanlig. Du får heller spørre andre, f eks via Aftenposten Aften (de tar imot slike spørsmål).Når det gjelder tidspunktet for når Jon Otnes valgte mellomnavnet Bratt og valgte seg selv tittelen Pater familias Bratt, så har jeg to ganger påpekt at det dreier seg om ca 1969, eventuelt i 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hans Petter, Det er noe smårusk med geografien i diagrammene dine. Inkonsekvens. Jeg blir nesten fornærmet når du flere steder skriver Plassen Heidal. Det er vel ca 1600 innbyggere der. (Dalenes dal). Nå er det midnatt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det har blitt 'plassen' p.g.a av at du har brukt Embla's forslag til stedsnavnsfeltet. Dette kan du fravike ved å velge det vekk eller bruke feltet for 'gården' i stedet. Synes heller ikke det passer med 'kommune' på 1500-1600 tallet. Du kan velge vekk alle frasene hvis du ønsker det. Du kan også automatisk velge vekk 'Norge' i utskriftene slik at de ikke blir altfor lange. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Per, Jeg vet ikke navnene til herredsskogmester Gunnerus (Jeg overnattet hos dem en gang). Johan var bror til Tor Tofte jr (far til 1942). Johan var bestefar til din navnebror i Øyer. - far til Anne-Gunn på Nermo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (191)Eg ser at du i eit intervju med Adresseavisen omtaler Jon Otnes som Nordmøring (var han nokon gong på Nordmøre), difor spurde eg. Elles når det gjeld kva folk som bur i Oslo helst vil kalla seg, så skal eg ikkje blanda meg opp i det, men held det for lite truleg at alle der høyrer til borgarskapet. Det må vel endå finnes ein og annan proletar også der, - difor osloenser.I eit innlegg i den andre debatten om Jon 'Bratt' Otnes så vert følgjande hevda av Kai M Kveum (42); Det var Jons bestefar som valgte sin sønnesønn (da 14 år gammel) til pater familias etter seg selv. Ref: Familien 1973, nr.11. Mener å huske at M.Høgåsen var delaktig i utarbeidelsen av slektstreet. Høgåsen er en stor bidragsyder vedr slekter og historier i Årbøkene for Gudbrandsdalen'.Dette må i tilfelle bety at også dette er ein bløff, eller eventuelt at Tore tek feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

På tavla finnes en Ole Bratt 1633-1692. Han kalte seg vel sannsynligvis Ole Aalstad eller Ole Tordsen (Aalstad i Vardal ved Gjøvik).Ved å klikke på ham kommer jeg til Per Nermos side, der Ole oppgis å ha en sønn Tord. Hva er kilden for dette? Mulig at dette er en som i noen sammenhenger er kalt Tord Haugland, men det gjenstår vel å bevise at han (hvem det nå en er) var sønn av Ole på Aalstad.På Otnes tavla finnes også en sønn Guthorm (Olsen) Bratt 1658-1719. Hva er kilden for dette? Han kan jeg heller ikke huske å ha sett andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dessuten, på Pers side, hvem er Oles datter Marit? Datteren som var g. m. Michel Christophersen Aandalen het vel Anne og var datter av Oles andre kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne minne dere om de tidligere Bratt-debattene som har vært: [url="http://tilsett.hivolda.no/ak/Bratt.htm>http://tilsett.hivolda.no/ak/Bratt.htm, og samtidig opplyse om at jeg rett over påske setter i gang arbeidet med å utarbeide en forhåpentligvis riktig slektstavle basert på dagens kjente opplysninger.Jeg vil som tidligere nevnt starte med den første som kalte seg Bratt, Guttorm Eindrideson (eller hans far), som dere finner ca midt på slektstavlen (side 3) her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.