Gå til innhold
Arkivverket

[#76891] BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Helge/196:) Døde Johan det samme året han kom tilbake fra hvalfangst (1957) ? Lever Aase Gunnerus (g. Tofte) ennå (i Hinna ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Til (192): Det fulle navnet til herredsskogmesteren i Heidal var Johan Fredrik Eckersberg Gunnerus. Sønn til ingeniør Ole Andreas Arøe Gunnerus og kona Maria Anna f. Eckersberg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Finn (197) Siterer: Høgåsen er en stor bidragsyter i slekter og historier i Årbøkene for Gudbrandsdalen. Sitat slutt. Det er synd å si det om et menneske som er død, men han var en stor venstrehånds slektsarbeider. Livsfarlig. Hv sier du, Tore ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Aud/202:) Mange takk, Aud !(Helge/196:) Anne-Gunn Slette som er gift på Nermo i Øyer er som du sier datterdatter av Johan Tofte. Hennes svigerfar Johannes Nermo (som også drev Nermo Fjellstue) var fetter av min far Johan Nermo, som kom fra småbruket Enge nord for Nermo. Og Per og Johan(nes) heter vi nær sagt alle i denne slekta ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Per, Ja, Johan Tofte døde i 1957 etter hva jeg husker, kort tids sykdom. Aase Tofte lever enda. Jeg hilste på henne i høst, da vi skulle ta hvert vårt tog her på Otta. Besøkte henne forøvrig i 1995. Hun hadde da hundekennel, samt en ridehall med hester. Den Tor som bor hos henne, kan forsåvidt også være sønn av Tor (1942) Det heter Hindal gård, 4018 Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/198-199:) Jeg har dessverre ikke notert kilden til min informasjon om de to (?) barna til Ola Tordsson (Bratt) Aalstad (c1633-1692) i Vardal i hans 1. ekteskap med Marte Prestgard. Sønnen Tord (f. ca. 1655 ?) skal ha flyttet til Askim. Kan Michel Christoffersen Aandalen ha vært gift med både Marit fra Ola's 1. ekteskap og halvsøstsren Anne fra det 2. (med Marte Mustad) ? (Også på web'en har jeg notert denne tvilen i tilknytning til disse to halvsøstrene. http://nermo.org/slekt/d0001/g0000024.html#I7450).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/198:) Jeg er (også) redd det er nyttesløst å spørre om hva som er kilden til f.eks. eksistsensen av 'Guthorm (Olsen) Bratt 1658-1719' på Otnes' Bratt-tavle, da dette, sett i lys av det som er framkommet om resten av tavla, like gjerne kan være en 'oppfunnet' forbindelse og/eller person.Hva vites forøvrig om nevnte 'Tord Haugland' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Helge 194 og Johan Arthur 195Takk for kommentarer og forslag. Jeg synes det har vært merkelig selv med plassen og har ikke hatt nok kjennskap til hvordan jeg skal forholde meg til systemet. En sitter jo hjemme for seg selv og forsøker så godt en kan. Det blir nok en del oppretting på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans: Mange av årstallene for fødsel og død i dine eksempler i innlegg 149, 150 og 188 ser ut til å være nokså løselige anslag, og dette burde vel strengt tatt anmerkes ved f.eks. å sette 'ca.' foran, ellers kan de fort misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Hans Petter / 173:) Du må huske på at Tore Vigerust er en mann med lang utdannelse innen historie og med en anselig og imponerende merittliste som seriøs slektsforsker, basert på grundige vitenskapelige arbeidsmetoder. Derfor må det innses at hans angrepsvinkel og forhold til slektshistorikk nødvendigvis vil være nokså ulik den mange av 'oss andre' har, og det er ikke annet å vente enn at han ser med en viss motvilje på en metodikk som ofte består i å 'skumme fløten' av det arbeid andre møysommelig har gjort med å avdekke og publisere slektshistorisk materiale, gjennom nitide studier av kildeskrifter og dypdykk i tildels tungt tilgjengelige arkiver. Vi bør derfor prøve å venne oss til kritiske kommentarer fra 'slikt hold', men samtidig minne om at 'vi alle' er i vår fulle rett til å streve som best vi kan for å etablere våre slektsoversikter, med den tid og den kunnskap og kompetanse vi besitter, så lenge vi ikke tråkker alvorlig over grensene når det gjelder opphavsrett/copyright til publikasjoner, etc. Nærværende forum er som du antyder åpent for alle, og altså på ingen måte (såvidt jeg vet) ment å skulle være forbeholdt de 'seriøse'. Så får disse heller selv avgjøre om de orker å 'kaste sine perler for svin' i Brukarforumet på DA, der 'slike som oss' vanker ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Per 209 og 210Det vierker som det nesten ikke er mulig å skille riktig og antatte fødsel og dødsår på personene ifra 15oo og 1600 tallet. Jeg skal se om jeg kan skrive ca. i dato feltet, for i tekstfeltet på hver enkelt skriver jeg stort sett ca, men det fremkommer ikke i rapportene mine.Jeg har ikke noe spesielt imot Tore Vigerust, men jeg føler at det ikke skal så mye til før han går i skyttergrava når noe er galt.Det å sitte på stor kunnskap og samtidig ha en motvilje til å kunne dele dette med andre synes ikke jeg noe om. Skal vi alle sammen grave like dypt for å komme frem til samme resultat?Jeg har spurt Tore Vigerust om han kan kommentere hva som er galt og riktig i mine tavler under innlegg 149 og 150 i forhold til Otnes sin tavle, men har ennå ikke mottatt svar hverken fr han eller andre.Jeg tviler på at det er noen som kan nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre det litt lettere for mange av dere.Om en times tid publiserer jeg en søkbar E-bok på 587 sider som inneholder stort sett alle tråder som omhandler Bratt her på DA og på DIS slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til Per i 206/207:Følgende er sammendrag av 2 skifter etter Ole Tordsen på Aalstad i 1692 og 1698. De er skrevet av Fredrik Dyhren.Her finnes ingen Tord, ingen Marit og ingen Guthorm. Marit Andersdtr. Prestgard skal ha dødd 1672 og hvis det stemmer er hun ikke mor til noen av barna nevnt i skiftene.------Ole Torsen Aalstad. Vardal 03.12 1692x Martha JacobsdtrBarn:Jacob 12 årOle 10 årAmund 4 årMartha 8 årAnna 7 årSl. Ole har ingen slegt i sognet.Christopher Jacobsen Mustad enkens broder og barnas formynder tilstede.Odelsgods eier sl. Ole i Aalstad 1/2 skippund og 1 1/2 hudGjeld: Tore Bølstad i Vaage, Anna Olsdtr(lønn), Anders Jacobsen Helgerud(lønn), Ole Jacobsen(lønn), Anders Nielsen Aalstad(lønn), Niels Evensen Alm(lønn), Maren Torgrimsdtr(lønn), Østen Gulbrandsen(lønn), Ole Kold-----Olle Toresen Aalstad, Vardal 18.01 1698x Martte JacobsdtrBarn:OlleAmundMaritAnneOdelsgods i Aalstad 1 skippund og 1 1/2 hud m/b.Gjeld: Den sl. mands søster Tore Biølstad, Mogens Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr. 213. Det ble litt feil å skrive at det ikke er nevnt noen Marit, jfr skifte 2, men det er feilskrift for Marte i skifte 1 - g.m. Ole Andersen Dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirJeg har sikkert oversett mange, men det er fullt mulig å supplere temaer i boken, så dette temaet kommer med i neste versjon (i kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Harry (221)Ja og nei.Selve tavlen la jeg ut som den var, og som du ser på side 3 her http://wangensteen.net/Bibliotek/otnestavleRED.pdf, er mye blanket ut som både tøv og ikke relevant for Bratt-ætten. De med blå ramme er klikkbare, og du kommer videre til kommentarer og eller sekundærkilder.Jeg skal selv utarbeide en ny slektstavle som i utgangspunktet starter med den første Bratt, altså Guthorm Eindridssøn Bratt.Dette blir et langtidsprosjekt hvis jeg ikke får hjelp, og den nye slektstavlen skal ha kildehenvisninger på alle poster, og basere seg på hittil kjente dokumenterte opplysninger, og-/eller konklusjoner fra utført seriøs forskning av anerkjente forskere og genealoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Lars Ove(222)Slektstavla må bli ganske stor etter Guthorm Eindridssøn Bratt(født i ca. 1437?)? Hvor langt har du tenkt å gå til i nyere tid? Vil alle etterkommere bli tatt med? Jeg tilhører etterkommere etter Rønnaug Eysteinsdotter Rudi Bratt, f.ca. 1605 og har notert en god del etterkommere, som kan bli nyttig i denne sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Petter (223)Jeg har ikke fått tid til å se så mye på dette i det siste, men jeg skal som sagt begynne med Guthorm Eindridssøn Bratt, da han visstnok skal være den første i ætten som brukte navnet Bratt.Så vil jeg systematisk arbeide meg nedover, og jeg er selvfølgelig takknemlig for alt materiale som finnes om ætten. Men jeg vil ikke ta med personer jeg ikke kan gi kildehenvisning til, og en nettside som eneste kilde vil jeg ikke kunne godta.Men jeg er uansett interessert i alt relevant materiale. Primærkilder for Hedmark og Oppland har jeg lett tilgang til, og jeg er i ferd med å samle artikler fra seriøse tidskrifter om ætten, så hvis du har noe tar jeg gjerne i mot :-)Hvor langt jeg kommer til å gå tidsmessig vet jeg ikke. Det er snakk om tid og ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Lars Ove(224)Jeg vil etter hvert sende over personrapporter og oversikter og så får vi se om de holder mål til å komme med i den nye slektstavla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.