Gå til innhold
Arkivverket

[#76912] HE Skytterud, Syver Ingvaldsen Skjelve Lille


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Jeg har noen aner; Syver Ingvaldsen f.1772 på Skjelve Lille i Stange g.m. Kari Amundsdatter f.1773 på Hauknes, Brøttum, Ringsaker.Den 02/05-1818 i skifte etter faren Ingvald Andersen Skjelve Lille står det at han bor på Skytterud gård? (Hvis jeg har tydet rett). Hvor kan dette være?Jeg har ikke klart å finne dødsdatoen til hverken Syver eller kona Kari i Stange.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det jeg kjenner til er det ingen gard som heter Skytterud i Stange eller i nabokommunene. Men i Romedal, som nå er en del av Stange, er det en gard som heter Skytteren. Uttalemessig er det så nær at det kan være en feilskriving eller feillesing. Jeg ville undersøkt den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk! Jeg har kikket nærmere på gårdsnavnet i skiftet og det kan være Sønsterud også, og det er visst også i Romedal.Så Romedal kan nok være riktig å kikke nærmere på. Et par av barna til Syver reiste til Christiania så de kan jo ha blitt med dit også.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Syver Ingvaldsen og Kari Amundsdatter har såvidt jeg kan se 3 barn, Ingvald 1801 og Kirstie 1804 på Schjelve lille i Stange og Erich 1806 på Saxlundeie i Stange. Finner ikke flere barn i Stange, finner ikke Syver eller Kari død til 1852.......Hva med en link til skiftet slikt en kan se hvilken gard han er på? Hvor er de gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Syver og Kari ble viet i Øyer kirke 14 mai 1799.Barna: Johanne f. 13/06/1799 i Øyer (Vet ikke mer om henne). Ingvald (min ane) f. før 25/01/1801 Stange (I 1865 er han bosatt i Christiania, i 1873 reiser familien til New Zealand). Kirsti f. før 22/01/1804 Stange. (Vet ikke mer om henne.) Erik f. før 15/06/1806 Stange (Flyttet til Aker med attest av 17 aug. 1838).Skiftet etter Ingvold Andersen (Syver sin far) er 2 mai 1818. Er så dum på lenke, men det finnes på s.182b, Sør Hedmark skifteprotokoll her på digitalarkivet.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skiftet:Lenke Der ser ut til at det står Sønsterud. er vel i Hoff/Aasnes. Kun Johanne er konfirmet i Stange, ikke Ingvald, Kirstie eller Erich...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Takk skal du ha! (Takk igjen også for at du fant ut av tippoldefaren min, tidligere. Han hadde jeg lett etter lenge!)Jeg har lett etter konfirmerte i Stange, og det kan være Kjersti/Kirsti som blir konfirmert 1 nov. 1818 i Stange kirke. Hun bor på Sønste??? Eller hva står det her? Kan dette være en husmannsplass? For jeg finner ingen gård med det navnet i Stange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk! Dette må stemme!Da ser jeg i Stange bygdebok at på Sønste Raae er det en eier: Syver Ingvoldstad, må vel kanskje være 'min' Syver Ingvaldsen, Han er eier fra 1816 og selger igjen 13 juli 1818.Men hvor ble det av han etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

I april 1820 ser det ut som de bor på Spangberg i Stange. Tror det må være Erik som blir konfirmert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.