Gå til innhold
Arkivverket

[#76919] Høker Lars Haaning, hvem er han?


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Enkemand Høker Lars Haaning, 39 år ble gravlagt på Vaterlands kirkeg. fra Vor Frelsers krk. 27.mai 1789. Han skal da være født rundt 1750. Han mottok borgerbrev i 1783 som høker og øltapper.Noen som vet hvem som er hans foreldre? På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje lettere å finne ham om man vet om Christian og Frantz er brødrene hans. Christian Haaning fikk borgerbrev 18/1 1782 som bødker og Frantz Honning (1801 Haaning) 7/2 1786 som mesterskredder. Det finnes også en Rasmus Hørning 18/11 1784 skredder, men Hørning er kanskje det riktige etternavnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja hadde jeg visst det, så hadde jeg skrevet det! Det er mye som indikerer at det kan være tilfelle - i allefall fødselsår og etternavn. Men jeg leter og leter (som de fleste av oss)men jeg finner ikke kroppen. Jeg mener jeg fikk en grei forklaring når det gjalt hans ev. bror Frantz også(tema 76894) - det virket som om Aker var kirken, men jeg er ikke i stand til å finne noen av dem (rent bortsett fra Christen døpt 2.10.1754 i Aker) De fleste opplysninger har jeg fra skriftet til Kjell T. Lund 'Han far' utgitt av Vang historielag 1997. Der står,sitat- Vi kan ikke påvise om andre av prestens(Lars Haaning) samtidige i Kristiania og Oslo med navnet Haaning var i slekt med ham. Enkemand Høker Lars Haaning 39 år- osv. Likeledes er det en Catharine Haaning som gifter seg med Christopher Calmejer i Oslo Hosp. 12.5.1761 hvor Christen Larsen bevidner at de ikke er beslektede. Catharine har jeg ikke funnet,men Christopher er født 1732,døpt i Oslo Domkrk.13.5. Hun er sannsynligvis på samme alder - for ung til å være søster av Christen og Frantz, men jevngammel med presten Lars som igjen er sønn av Christen Larsen. Hvis disse brikkene skal falle på plass, tror jeg at jeg må ha litt flaks og all ass.mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Kanskje greit å få med at presten Lars/Lauritz Haaning/Honning levde fra 16.7.1736 til juni 1814. Han er både døpt og begravet fra Oslo Hospital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hans foreldre er Knud Larsen Haaning og Karen Christensdatter, født 1752 på Grønland og døpt i Aker kirke 22.09.1752 (lett å forveksle med broren med samme navn døpt i Vor Frelsers Kirke 17.03.1751, men han vokste ikke opp som du skjønner).Jeg mener jeg har tipset deg om Grønland tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk igjen! Vet du tilfeldigvis om det er flere barn med samme foreldre? Jeg har vært inne på tidligere at det kan være en mulighet for at Knud Larsen og Christen Larsen var brødre. En av fadderne i dåpen til Lars Christensen Haaning (18.7.1736 Oslo Hosp) er nevnt som Lars Christensens hustru. Muligens hans farmor? Så alle navn som kan indikere slektskap er interessante. Og - jo da, du har tipset meg om Grønland. Iblandt tror jeg at jeg trenger nye briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Barn som vokste opp foruten den Lars Christian som nevnes her og Frantz som har vært oppe før; Inger Maria (1749, Vor Frelsers Kirke) og Christen (1754, Aker kirke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Se også farens skifte, tror dette er riktig kildeangivelse: Aker Skifteprotokoll 1766-1770 f.190b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Veldig bra, tusen takk! Kildeangivelsen for skiftet var riktig, men det var ikke stort jeg klarte å tyde.Det jeg kan se er at lensmannen Thor Østbye samt de tvende mend ser ut til å ha vært i Knud Larsens huus, boliggaard i Lachegade paa Grønland. Hustruen skrives som Karie/Kari Christensdatter og det er anført 3 sønner og 1 datter: Lars 14 år,Christen 12 år,Frantz 8 år og Inger Maria 11 år. Det står en dato 30.juni? 1747 som jeg ikke klarer å relatere til noe. Kan du se hva det står der? Hvis det er noe annet som du mener er av interesse hadde jeg vært veldig takknemlig om du oversatte det. Igjen tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Egentlig tror jeg du har sett det vesentligste, jeg skal se etter i kveld/imorgen hva datoen er relatert til og om det står noe av betydning utover selve skiftet - rekker ikke dette nå, er bare litt til og fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg ikke leser helt feil så står det noe om borgerskap ved datoen 30/6 1747. Selve skiftet skjedde 27/9 1766,og alderen til datteren var vel 18 år og ikke 11. Da skulle fødselsårene til barna bli ca.: Inger Maria 1748 - Lars 1752 - Christen 1754 og Frantz 1758. Så da ser det nok ut til at de var søsken, og at det var de som søkte om borgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Virker riktig dette Berit - jeg så at jeg hadde noen slengere ved alder og årstall.Takk for rettelsen! Og den gode Christen Larsen er fadder ved dåpen til Inger Maria 28.3.1749 i Vor Frelser.Skulle forundre meg mye om ikke det er noe slektskapsforhold der. Jeg leter videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Synd at de skrev så lite på den tiden, særlig siden jeg ikke har noe folketelling e.l. å holde meg til. Men jeg så også dødsantekningen i Aker krk.26.4.1766. Han ble bare 44 år står det - og da spøker det for noe brorskap med Christen Larsen Haaning som er født i 1702. Usj - og så jeg som nesten hadde begynt å glede meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg tror det kan være lurt å lete etter Karen Christensens foreldre. Men hvor Haaning-navnet kommer fra hos Knud Larsen? - Tja si det. Nei det skal ikke være lett!! Ha en finfin helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.