Gå til innhold
Arkivverket

[#76988] Hvem var Lars Nilsen gift 1781 med Gunild Thomasdatter Retvedt?


Gjest Anette Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Jacobsen

I følge Trygve Vik (Skislekt) ble Lars født 1756 på Østbyplass og var sønn av Nils Akselsen og Kari Ibsdatter, men i følge Kr. Aug. Nøkleby (artikkelserie i Østlandets blad 1935/36) var Lars sønn av Niels Nielsen og Anne Nielsdatter.Nøkleby har ikke funnet ”sin” Lars døpt, heller ikke faren Niels Nielsen verken døpt eller død. Da Lars og Gunild gifter seg i Kråkstad kirke 1781 står det at Lars kom fra Berger, og jeg lurer på om dette er årsaken til at Nøkleby mener han er sønn av Niels Nielsen som bodde på Berger og Alvimplass om hverandre (men bodde ikke der i 1781).Jeg har kikket i Nøklebys papirer på Riksarkivet uten å finne noen kildehenvisninger som svarer på dette spørsmålet. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øystein Retvedt

Trygve Viks belegg for å oppgi Nils Axelsen som Lars Nilsens far er trolig atNils Axelsens og Kari Ibsdatters sønn Lars i 1756 ble døpt fra Østbyplassen i Kråkstad [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=dp02131736&gardpostnr=1045&personpostnr=8325&merk=8325#ovre>Lenkeog at Nils Axelsen fra Soelbergpl. i Aas Sogn 77 aar ble gravlagt fra Retvedtpladsen i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Ved folketellingen i 1801 bodde Niels som enkemann hos sin datter på Børrebråten under Solberg i Frogn. Hans alder er riktignok oppgitt som 6 år, men få 6-åringer har hatt døtre. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Jacobsen

Takk skal du ha!Det ser ut som om alle kjente kilder støtter Trygve Viks versjon; at Lars var sønn av Nils Axelsen og Kari Ibsdatter. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Alle kan ta feil, men etter å ha etterprøvd Viks og Nøklebys opplysninger om mine aner, har jeg oftere funnet feil hos farfars fetter fra Nøkleby enn hos Trygve Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.