Gå til innhold
Arkivverket

[#77040] Hvor var tippoldefar i 1801 ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

I FT 1865 bor han på Ødegaard i Hedalen i Vaage kommune hvor han har vært husmann under Faugstad Oppistuen. Han er da 80 år gammel og bor sammen med kone og datter (min oldemor): Det ser ut for meg som familien kom fra Veggum i Ottdalen og var den familien som flyktet til Heidal etter Stor-Ofsin i 1789 da garden hadde blitt tatt av skred. Han var i såfall f 13. november 1786. Men kan du finne han i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo Tore, Han er litt for ung (tross slingringsmonn) og du kan legge merke til at han er gardgutt (arving) til Svee, nær Vågåmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Her har du iallfall Syver f,1786 på Veggum.LenkeFinner du en trolovelse i Vågå før 1787 som kan passe for denne Anders Veggum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Foreldrene Anders Syversen og Marit Syversd. giftet seg 2. oktober 1768 og jeg har registrert 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Nei - han havner tydeligvis bare i rekka av de uregistrerte i 1801. Ser ham ikke som konfirmert i Vågå - men kan bomma der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det står jo Syver Andersen 14 (Det er en Syver lenger ned, som er litt tydeligere S) Hjertelig takk, Hilsen Helge H:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ja, sammelignet med andre P'er og S'er, så må det bli Syver. Synd ikke presten skrev bosted. Da er det mest sannsynlig som Jon Erik sier at han ikke har kommet med i FT 1801.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.