Gå til innhold
Arkivverket

[#77182] Tyske bergverksfolk fra Harz til Norge 1635 og senere


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Tyske grubefolk fra Harz til Norge, omkring 1635 og senere:-----------------------------------------------------------Dette tema synes å ha betydelig interesse i DA, men lite 'Erfolg'.Litt av hvert finnes under DA ref. nr.: 77160 - 76466 -76623 - 74107 -71399 - 67720 - 66536 - 16014.Under 77160 (nr.4) har jeg idag innsendt fölgende:Dette er på kanten av Rita Holes spm, (dvs. ca. 1761, og er en senere periode enn 1635 som jeg har interessert meg for.) - Men jeg setter det inn her som kommentar til Vigerusts innlegg om Wernigerode-arkivet.Til innlegg 3 i 77160: Dette er nok ikke så lett som man kunne tro: Jeg har tidligere omtalt saken på flere steder i DA, men gjentar kort:1) Jeg var hos dr. Luardi i lands-arkivet for Sachsen-Anhalt sommeren 2005, i Magdeburg. Han 'forsikret' meg den gang at 'alle' personal-informasjoner omkring 1635 og senere, er overfört til lokalarkivet i Wernigerode, som dessverre var under ombygging i 2005 og derfor stengt på den tiden. Jeg ble syk og måtte reise hjem.2) Oktober 2009 reiste jeg til Wernigerode-arkivet sammen med min meget erfarne tyske historiker-venn Klaus Hoeller.Arkiv-sjefen, Dr. Büchner, hadde lovet å hjelpe oss med å finne de rette arkivaliene, men var selv sykmeldt og personalet på stedet var vennlig, men ikke hjelpsomt.3) Mars 2010 har Klaus Hoeller på nytt besökt Wernigerode-arkivet, for meg, men en forelöpig rapport forteller at det dessverre er lite personal-historikk å finne omkring 1630-40.4) Pga. vanskelige leve-forhold der nede under 30-års-krigen (1618 - 1648 ?) hadde det tilsynelatende vært mye arbeider-uroligheter i Harz hvilket forklarer at det var nokså lett å hverve mannskaper til de nye bergverkene i Norge.5) Hoeller lover meg noen utskrifter som han f.t. oversetter fra gotisk tysk til leselig 'norsk'. Jeg skal rapportere hvis jeg senere har noe viktig å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant tema. Også DA-trådene nr. 30126 og 21996 kan det kanskje være relevant å nevne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.