Gå til innhold
Arkivverket

[#77264] Cathrine Marie Beichman


Gjest Morten Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Fjeldsaunet

I Olai Ovenstad`s Militærbiografier, finner jeg Nicolai Bernard Thomsen (Thombsen), som gift med: 'Cathrine Marie Beichman. 2. gang etter søknad av 06.02.1762 med Cathrine Maria Beichmann, død 15.11.1773. Hun er datter av oberstløitnant Ulrich Friederich Beichmann f. ca 1700 i Kjøbenhavn. Død 05.04.1774 i Tønsberg. Ulrich Beichmann var gift med Barthe Sophia Fremming. De hadde 12 barn, hvorav minst 4 blev officerer. 20.08.1761 søkte han om fritagelse fra kirkens disiplin tillike med sin husholderske som han i sin enkemannsstand hadde besvangret.' Er det noen som har kjennskap til holdbarheten i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Morten Fjeldsaunet

Jeg løfter temaet frem igjen, i håp om at noen som har vært på påsketur har opplysninger, eller meninger rundt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Morten :o)Dette er hva jeg har notert meg om Ulrich Fredrik Beichmann.Hadde i 1748 tjent i 33 år, derav ved Fynske inf.regt. i 5 år, ved Beenfeldts drag.regt. i 23 år og ved Opl.nasj.inf.regt. i 5 år.Fenr. ved Beenfeldts det 1. S.fjeldske nas.drag.regt. 7-2-1730. Lnt. ved samme regt.2 Ø.Smålenske komp. 20-8-1734. - Kapt. ved 1. Opl.nasj.inf.regt. og sjef for Y.Gudbr.dalske komp. 13-4-1744.- Forsatt til 3. S.Fjeldske nasj.drag.regt. 15-7-1750 som sjef for Fåberske komp. - Sek.maj. 2-8-1752. - Prem.maj. 11-10-1758. - Obl.s kar. 31-3-1759. - Virk. obl. 28-9-1763. Han var hele tiden sjef for Fåberske komp.- Blev satt på pensj. 300 rdl. årlig fra 1765. - Bodde i 1768 på gården Syversrud i Fåberg sogn. - Død 5-4-1774. - Bodde da i Tønsberg.- Gift med Bartha Sophia Fremming. - De hadde 12 barn, hvorav minst 4 blev officerer. - Han søkte 20-8-1761 om fritagelse for kirkens diciplin tillikemed sin husholderske (en fattig officersdatter) Hedevig Marie Brandt, som han i sin enkemannsstand hadde besvangret. - Han sitter i små omstendigheter med 10 uforsørgede barn. Han fikk ytterligere en sønn utenom ekteskap. 14.januar 1765 ble sønnen Ulrich Fredrik døpt i Fåberg. Moren var Ane Margrethe Schulzer - Schulfer?Barthe Sophie var forøvrig datter av Oberstløytnant og kommandant Hans Olai Olsen (Fremmen) Fremming og Catharina Hedvig Eilertsdatter von Hadeln.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Hjertelig takk!! Da kom endelig 6 ganger tipp på plass. Og ut fra dette så kommer mere. Skiftet burde jeg vel strengt tatt ha kommet frem til på egenhånd, men man lærer stadig noe nytt. Mvh. morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.