Gå til innhold
Arkivverket

[#77274] Skole/ søndagsskole i Onsøy/ Fredrikstad-distriktet?


Gjest Trine Barrusten Femtehjell
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Er det noen som gjenkjenner dette bildet/ bygningen? Fotografiet er tatt av P.P. Herdenberg i perioden 1904-ca 1930 da han holdt hus i Kongens gade 13,Christiania. Det er nok næremere 1904.Slekten min er fra Slevik, ispedd slekt fra Krossnes/ Åsebråten/ Borge, så hvis det ikke er fra Onsøy er det kanskje fra Fredrikstaddistriktet?Vi kan ikke se at det kan være gamle slevik skole, heller ikke tidligere Halvorsrød skole som ble avløst av gamle Slevik skole. Spørsmålet er derfor om hvilken bygning som var før Halvorsrød, og om det kan stemme.Min oldemor flyttet til Halvorsrød ca 1912/13 og kom da fra Orli/Myrvold.(Opp mot Solbrekke når du kommer fra Halvorsrød mot Onsøy Kirke) Kan det stemme med med noen skolebygninger som har vært der? -Eller kan det være søndagsskole el? Det er et barn som ligner på min oldemor, men dessverre ser ikke barnet inn i kameraet. Da hadde all tvil vært borte. Det skal også ha vært skole el på Stene, har noen sett denne bygningen og kan se om dette stemmer? Har noen noen teorier?Mvh Trine

bilete9038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Trine Det er jo ikke stort man ser av selve byggningen,det er jo bare vinduer.Men i disse speiler det seg en del vegetasjon,mener jeg også skimter en del personer der? Er det sjø/vann man skimter i nederste høyre vindusrute? Du som er kjent i disse områdene,kan det være synlig vann i noen av stedene du nevner? Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Jeg synes ikke det ser ut som sjø/vann, men jeg kan jo ta feil. Hvis det kan være gamle Stene skole er det ihvertfall ikke sjø. Halvorsrød og Slevik skole ligger ikke i nærheten av sjøen, jeg vet ikke hvordan kulturen med å legge skoler i nærheten av dette var før. Det kan jo være noen som kan kjenne igjen bygget utifra vinduer og evt. personer. Det er ikke mange bygninger her ute som har hatt denne typen store vinduer, og ihvertfall ikke så mange ved siden av hverandre. På denne tiden var de fleste bygninger små. Jeg har sammenlignet med bygningen 'Enigheten' som er stor og gammel, men vinduene stemmer ikke. Jeg regner med at bildet er fra begynnelsen av 1900 tallet. Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Wahl

Hei!Når man ser i nederste vindusrute lengst til venstre synes jeg det ser ut som om det er en prekestol på innsiden. Så søndagsskole virker som et godt alternativ. Er ikke lokalkjent i området, men kanskje det er en liten trekirke eller et forsamlingshus?Mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei!Noe som slår meg ved bildet er at barna ser så jevngamle ut. De fotos jeg har sett fra landsens skoler på den tida, er bilder tatt av hele skolen med elever fra de forskjellige klassetrinnene i ulike aldre. Kanskje er det 'småklassen' i søndagsskolen eller én til to klasser på en byskole/større skole?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Takk for gode innspill! Når dere skriver det med prekestolen, ser jeg det også. Den er jo egentlig ganske tydelig! Ifølge en gammel slekning var det ihvertfall på Slevik sterk bedehuskultur, det var mer vanlig enn å dra til Kirken. Meninghetshuset 'Enigheten' ble innviet i 1895, men som sagt er det ikke dette huset. Jeg skal holde meg til teorien om at det er nærmere mossik, skal også sjekke mot et bedehus som står oppe ved kirken. Jeg syntes også det var rart at barna er så jevngamle, det er en stor gruppe noe jeg synes er rart. Jeg får undersøke videre! Takk for hjelpen så langt!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Trine - Dette er vel ikke akkurat i området (stedene) du nevner,men kan det være Skontorp menighets hus,Engelsviken veien 74? Mener dette huset hadde slike vinduer mot veien.Huset har vel blitt påbygd flere ganger.Åsen og vegetasjonen som speiler seg i vinduene,passer da også bra.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Jeg har tråla igjennom hele boka Bedehus i Østfold, men kan ikke se at vinduene er like. -men som du nevner er bygget ombygd flere ganger noe som også er nevnt i boka. Bildet av Skontorp Bedehus er også av nyere dato. Jeg har ikke funnet noe slekt så langt bort i Onsøy, nærmeste jeg har kommet er som nevnt over, samt Vikane. Det er litt merkelig hvis de har forflyttet seg så langt bare for å gå på Søndagsskolen? -spesielt med tanke på 'Enigheten' på Slevik som da lå mye nærmere? Samt andre bedehus? Jeg har sendt en mail til Kai Ørebech som har skrevet boka om bedehus, det kan jo hende han vet noe. (jeg hadde glemt at jeg hadde den boka, men jeg tenkte at jeg skulle gjerne hatt den!) Jeg fant ikke noe i boka om kirker i Borg Bispedømme. Imidlertid er det et menighetshus ved Onsøy kirke, jeg tenkte jeg skulle fått sjekket ut det huset også! -evt. tatt meg en kjøretur i nabolaget. Det ligger et bedehus rett i nabolaget der, også! Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Har vært på en liten kjøretur i dag og sjekket ut mossik bedehus, samt huset som Kolberg 4H holder til. Det var ingen av disse husene. Jeg har imidlertid fått tak i boka 'Onsøy og Glemmen Brannkasse 100 år, og et gammelt bilde av Rød barneskole kunne vise at vinduene er riktige. Det er jo imidlertid en skole og ikke et bedehus. Kanskje bildet kommer fra Krossnes slekta? Jeg får prøve å få tak i noen som kan litt om bebyggelsen på Gressvik, så kanskje jeg får napp på det!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Trodde et øyeblikk at du mente Rød skole på Kråkerøy, men den er det nok heller ikke. Det er nesten like vinduer, men de på bildet er det litt mindre avstand i mellom enn de som er på Rød. Likeledes er det litt høyere opp til vinduene på Rød skole, tror jeg.Det er en kraftig grunnmur iflg. bildene i boka til Svein Skahjem om Rød skole. Da er den i alle fall sjekket ut. Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Kathe!Jeg mente Rød skole på Gressvik, det er den jeg har et bilde av hvor bygningen er delvis skjult. ; ) Det er derfor jeg lurer på om jeg kan knytte bildet til Krossnes slekta! ; ) Kråkerøy har jeg foreløpig ikke funnet noen aner fra, men man skal aldri si aldri!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai Ørebech

Hei Trine! Det var hyggelig at du bruker boken Bedehus i Østfold for om mulig å gjenkjenne noe på dette bilde. Jeg har også sett etter, men kan ikke finne noe sikkert svar. Det er jo flere interessante innspill. Jeg har levert bilde til noen som er interessert i slike ting, og jeg har sendt mailen din til noen andre som kanskje også kan bidra med noen synspunkt. Vi får håpe noen gjenkjenner noe eller noen. Kanskje Gunni og Egil Paulsen som kjenner til Skontorp bedehus kunne formidle spørsmålet til noen eldre mennesker som kjenner historien. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.