Gå til innhold
Arkivverket

[#77330] Tørrfjorden - hvor er det? og hvem var Ane Johanna Olsdatter, Tørrfjorden?


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

I ett skifte i Buksnes, Vestvågøy så dukker Ane Johanna Olsdatter, Tørrfjorden opp. Ikke noe navn på ektemann. Ole Danielsen som dette skiftet gjaldt er født på Nesna, Helgeland. Ane Johanna Olsdatter er født der 1751 på Elsfjordstrand, men hvor ble det av henne?Hun lever etter 1801, så hun burde finnes der, men jeg finner ikke noen gård Tørrfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det kan være den i Sørfold, men jeg finner fortsatt ikke noen gård i 1801. Hvilket prestegjeld og sokn er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Da kom jeg ett skritt frem - og ett tilbake.Lenke1801 i Foldenes og på gården Torfiordskiær. Det må være riktig gård. Beklageligvis så er det ingen Ana Johanna Olsdatter der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Finner ei Anna Johanna Olsdatter,48 år,gift for andre gang, på Hysbuviig .Men alderen stemmer ikke helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hmmm, hvis hun er født i 1751 så stemmer faktisk alderen veldig godt.Godt gjort! Jeg tror jeg må finne en bygdebok for området også gå ut fra den. Tipper vi har funnet riktig dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hans Egil! Du får se hva bygdeboken sier. Nøstet litt videre på den Anna Johanna Olsdatter jeg fantHysbuviig i 1801.Jens Poulsen og Anna Johanna Olsdatter.3 felles barn,og en datter som Anna Johanna hadde fra før. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f18011845&gardpostnr=79#nedre>LenkeJens Poulsen og Anna Johanna Olsdatter giftet seg 27 des 1793: (FS) LenkeKirkeboken,venstre side: Lenke Anna Johanna Hansdatter ,48 år ved tellingen 1801, har en datter,Bergitte Maria Ingebrigtsdatter.11 år.Fant dåpen hennes på FS.Hun ble født 27 jan 1791,av foreldre Ingebrigt Enoksen og Anna Johanna Olsdatter: FS: LenkeForeldrene giftet seg 25 okt 1789(venstre side,nesten øverst):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

HeiNå ble jeg usikker. Denne Anna Johanna kommer i begge giftmålene fra Heisburvigen, det er der vi finner henne i 1801. Jeg tenker at det virker litt rart at presten skriver det hvis hun egentlig kommer fra Helgeland.Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1801-tellingen med familien her: Lenke Håper du finner de opplysninger du leter etter i lokale bygdebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så ikke i farten at 1801-tellingen var lagt inn før av Ann-Mary :-)Anna Johanna kan jo likevel komme fra Helgeland og ha flyttet før begge ekteskapen?Mvh, Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tørfjordskjær. Omtale finnes i:Slektsbok for Sørfold (1982). Omhandler slektene på gården fra 1600-tallet til 1963. Side 525 - 528.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser ut til at Tørrfjord er fjordarmen innenfor Røsvik, dvs sørover mot Straumen i Sørfold. Dvs at til og med Kvarv er med i dette begrepet. (du har jo Ursinslekt der) Tørfjordskjær er en liten plass litt nord for fjordarmen inn til nasjonalparken.Den Anne Johanne som er nevnt her gift 2 ganger har sikert bodd i området så lenge at presten trodde hun var derfra. Kanskje Ole Danielsen har slekt der i området, hans far Daniel Pedersen er trolig ikke fra Rana i hvertfall er det lite å finne om han tidlig på 1700 tallet i Rana.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei SteinarJeg sendte en mail til ham du nevnte. Håper jeg kan få ett oppklarende svar.Jeg er egentlig enig med deg i det siste innlegget.Daniel hadde 14 barn(tar det på husken) I skifte etter sin første kone står det at tre av barna bor utenfor hjemmet (det også er på husken). Kanskje han satte Anne Johanne bort til slektninger i Tørrfjorden? Det er jo logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.