Gå til innhold
Arkivverket

[#77392] Bergen 1700-tallet: Kjøpmannen Friederich Stennichen og kona Gertrud Dahl?

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Anderson

Hei ,Jeg lurer på om min 3 x tipp oldemor Birgitte Kristine Dahl ,også fra Skjervøy er etterkommer av Gertrud,har sett på Gamst/stabrun,men jeg er usikker på sammenhengen her .så derfor håper jeg at dere ikke tar det ille opp at jeg spør dere som er vel inne i sakene.På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Vedrörende DAHL;- för jeg forsöker å svare på Per NERMO's innlegg # 17 og 18 om GAMSTs, kommer jeg tibake til slekten(e) DAHL.Som nevnt i innlegg # 16 er det fortsatt minst et åpent spörsmål vedrörende DAHL i omtalte område. Dette også etter at Margarethe Elisabeth M:dtr. GJESSING/JESSING's 1718-1795 tre ekteskap er klarlagt, hvorav et DAHL, ca. 1750, de to andre DANNEFAER og GAMST.I flere tråder har den Danske ODERUP-slekten vaert omtalt, bl.a. i DANNEFAER-tråden ¤ 64.325. Lensmann og handelsmann Knud Clementssen ODERUP tok opphold på Rotsund Söndre rundt 1712. I 1740-årene overlot han bygselen til sin svigersön, jekteskipper Anders RASCH, som var gift med hans datter Grethe Cathrine som döde i 1796.I 1760-årene er RASCH borte og en DAHL-familie overtar eiendommen, nemlig Johannes Josephssen DAHL 1717-1782. Han har med sin hustru Dorthe Michelsdatter i allefall to sönner, Ole og Michel.Rundt 1780 overtar sönnen Ole driften, men har dör kort tid deretter og broren Michel er enearving. Boet viser betydelig velstand. Sannsynlig dör også Michel innen kort tid og da kommer proprietaer Johan A:sön HYSING inn i bildet. Dette ca. 1784, - da han gifter seg med prestedatteren fra Bjarköy, Fröken Ovedie F. (HEGGELUND) KILDAL, den senere Mor LYNG.Mitt spörsmål er hvorvidt 'brödrene' DAHL pa Rotsund Söndre kan ha noen forbindelse med de DAHLs som omtales i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Anderson

Uff ,det var en ren forglemmelse.Birgitte skal være født ca 1796.Og i sin tur fikk hun to døtre,Kristianne -Elisabeth (1821)og Karoline i (1823 ) Hun gifet seg med barnas far Carl Johannes Ki(j)empe den 22-6 1824 Skjervøy. Som sagt ,jeg er usikker ,og tar i mot alle innspill med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Jeg følte meg litt usikker i (24)-svaret. Fant ut at jeg hadde et litt for spinkelt grunnlag å bygge på. Har nå brukt gårsdagen for å få bedre oversikt over slekten Rafnsberg (som ikke er min) og det viser seg at de 2 Saraer må være kusiner, døtre til brødrene Nils og Peder (begge f. ca 1660-70) med patronymet Hans. Nils og Peder hadde 3 søsken. De hadde også 6 halvsøsken som og kaller seg Rafnsberg selv om moren fortsatt het Finde , men nå var gm Henrik Urdahl. mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Som Per Nermo sier (#23) var Sara (Pedersdatter Finde, b1641) eldste datter av sognerprest i Førde fra 1637, Peder Jørgensen Finde (1610-1691) og hans 2. kone Barbara Henriksdatter Nitter (1618-1648). Men jeg har Peder's første barn, Maren Pedersdatter Finde (b1637, d1728), alså født 3 år tidligere enn ekteskapet med Barbara Henriksdatter Nitter... Hvem var Peder's første kone, mor til Maren?Ole Taraldset (#30) nevner at de 2 Saraer (b1713 og 1720)må være kusiner, døtre til brødrene Nils og Peder Rafnsberg. Peder Rafnsberg (d1749, Bergen) var først gift med Bertrane Dinisdatter Bossinoth (b1688, d1712) og senere med Anna Catharina Fridrichsdatter Echoff (b1694, d1760 i Bergen), og hun var da Sara Pedersdatter Rafnsberg's mor. Fridrich (Henrichsen) Echoff (d1698) var gift med Johanne Christine Lauritzdatter Brøgger (d1702), datter av (Borgermester i Bergen) Lauritz Sinding Sørensen Brøgger (b1638, d1696) og Christine Jon(a)sdatter (Jonas Pedersen, sogneprest i Korskirken) Mechlenburg (b1630, d1711).Informasjon i dette inlegget er for det meste basert på analyse av Sollied's Skifteavskrifter for Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(31:) Hvem er foreldrene til denne Fridrich (Henrichsen) Echoff (d1698) som var gift med Johanne Christine Lauritzdatter Brøgger (d1702) ?En Fridrich Echoff (død før 1702) skal muligens ha vært gift med Marie Elisabeth Jørgensdatter thor Møhlen, før hun ble g. (ca. 1702) m. Lauritz Hanssøn Weiner og senere (1713/1715) m. Georg Friedrich von Krogh.Dette må da tydeligvis være en annen Fridrich Echoff ? Hvem kan han være sønn av ?Ble Johanne Christine Brøgger som enke g.m. Lauritz Hanssøn Weiner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32:) Innlegg #31 er første gang jeg ser dette. Jeg legger merke til at 'Henrichsen' er plassert i parentes ....Kjenner du til om det stemmer at en en Fridrich Echoff var første ektemann til Marie Elisabeth Jørgensdatter thor Møhlen ?Enn dette med Johanne Christine Brøgger og Lauritz Hanssøn Weiner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kan begynde med at Fridrich er bror til Gierdt Echof for de som har interesse.(har ikke sett at han var en Fredrichsen)Marie Elisabeth Thormøhlen ble 10/8-1699 g m Laurits Weiner. Hun ble 1715 g m von Krogh.Laurits Weiner hadde da vært g m Johanne Christine Brøgger som døde (skifte 3/7-1702).Jeg har notert at han før det skal ha vert g m Ida Christensdatter Haue d.1698.Johanne Christine Brøgger skal ha vert g 1 med Fridrich Echof d 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

(25) JC Fredriksd. Eckhov sin far Fredrik Echov står vel n. som f. i Bremen? Da kan en vel utelukke som farfar den Johanis Echoff , Kypper, f. hvor?, grl 20.8.1676 KK, Bergen. (Hans far igjen kan være den Diderik Echov, kjøpmann, f. i Hamburg, BS 1619 i Bergen).Er Johanne Chr. Larsdatter Brøgger(gm Fredrik Echov) datter? til Lars Sørensen Brøgger, borgermester i Bergen ?Du nevner Laurits Weiner gm ME Thormøhlen 10.8.1699, men da var han vel gm JC Brøgger som han fikk barn med i 1700 og 1702. JC døde vel i barsel. Laurits, død i 1704, må ha giftet seg med ME Thormøhlen mellom 1702 og 1704 ?? Datoen 10.8.1699 er vel da giftermålet mellom Laurits og JC ?Har notert at JC var eneste arving etter en Johan Weiner i 1758. Kalles hans halvsøster. (har ikke notert hvor jeg har dette fra).Registrerer at det i 1704 står STERVBOE (dødsbo), avledet av det tyske sterben(å dø).? Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(35:) Det virker rart (mildt sagt) at Laurits Weiner skal ha blitt gift med Marie Elisabeth Thormøhlen 10/8-1699, tre år før det ble avholdt skifte (3/7-1702) etter hans forrige hustru Johanne Christine Brøgger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg har ikke notert at Fridrich (Henrichsen) Echoff (d1698) var gift med Marie Elisabeth Thormøhlen, men denne Fridrich var bror til Giert Echoff (d1708) og Diderik Echoff (b1635 og gm Cathrine Hoffman). Faren var Henrich Hermannsen Echoff (b1604 i Hamburg, Borger i Bergen 1624), og Henrik's bror var Fridrich Echoff (b1594 i Hamburg, Borger i Bergen 1619). Denne Fridrich hadde barnene Didrich (b1629, d1675, Stadsmedicus), Hendrich (født i Bergen, d1659, Regimentsfeltskjaer), og Johanis (født i Bergen, d1676 i Bergen, Borger i Bergen 1660)...Dette er det jeg er kommet fram til. Alle personene er documenterte, men slekstforholdene er det nok noe usikkerhet ved. Var det kun en Echoff 'familie' i Bergen? Min hypothese er at det var på den måten, for de gjentatte navnene indikerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ad 35-36-37. Sorry. Det må være vielsesdatoen som forvirrer og er feil. Men i KK 19/8-1708 står det: sal Lars Hansen Weiners etterl Maria Tormøhlen - som fadder. Så hun må da være hans siste hustru.Ad 38.Disse Echof ene har jeg og prøvet å få på plass. Fra Dr Dirich Echof som døde 1675 har jeg nogenlunde styr på endel av etterslekten. Men dette andre 'skurrer' litt. At Henrich (Hermansen) Echof f ca 1604 i Hamburg og Fridrich Echof f ca 1594 Hamburg er søsken kan så være. Men det er og en Didrich Echof f ca 1595 i Hamburg i Bergen på samme tid. Han og hustruen Anne Christensdatter kjøper grunner i Bergen iflg Sollieds kartotek. Da blir det vel tre 'brødre' i Bergen på samme tid ? Jeg har tre barn etter denne Dirich men vet ikke hvem som er mor til barnene. Kan ikke uten videre si at Anne Christensdatter er deres mor. Men de barnene jeg har knytt opp her er: Dirich d.1675 g 1.Anne Katrine Johansdatter Garman, 2:Wein Andersdatter Buus., Johannes g m Anne Sørensdatter, Anne g 1.m ukjent Rye og 2.Philip Lambertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Glemte vel den Dirich Echof (b 1635) g m Cathrine Hoffmann. Forstår ikke hvor han hører til. Trur ikke Dr Dirich Echof har vert g tre ganger.Da ville vel Cathrine navnet ett eller annet sted dukke opp igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg tror det er dokumentert at Stadsmedicus Didrich Echoff var født i eller rundt år 1629 (d1675 i Trondheim). Jeg har barnene Peter (b1660, d1704), Alhed (b1665, d1717), Margarita, Anne Cathrine (d1733), Friderich, Benoni (d1728), og Andreas (d1718).Men jeg har Didrich's far som Fridrich og ikke som Didrich, så dette forholdet skulle jeg gjerne se bedre belyst...Den andre Didrich (gm Cathrine Hoffmann) har jeg født i Bergen i 1635, og han var trolig sønn av Henrich som var Fridrich's bror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

ad 41:Dr Dirich Echofs barn: Med Anne Katrine Johansdatter Garman: Peter f ca1660 død 1704 som prest i Jylland. Med Wein hadde han: Anders, Ahlet,Anne Cathrine, Margrethe, Cathrine (Trine), Benoni og Dr Echofs barn begravet 1670 i Frue Kirke i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Om Anne Echoff i #39 har jeg mer:Anne Henrichsdatter Echoff (b1648 i Bergen, d4 jul 1695 i Bergen), datter av Hendrich Fridrichsen Echoff (b~1620, d1659) og Anne Worm Bartechen (b1622, d1696). Anne hadde brødrene Hans (b1646, d1711) og Henrich (b1652, d1691). Hun var først gift med Martinus Adamsen Rytz (b1644) og senere med Philip Lammers (b~1640, d1695).Anne's barn var Barbara (b1670, d1718), Henrich (b1672, d1721), Adam (b1674, d1695), Dirich (b1676), Johanne (b1679), og Anne Marie (b1683) med Martinus, og Margrethe (b1687) med Philip.Martinus var sønn av Adam Rytz og Elisabeth Hansdatter Heiberg (b1610).Barbara var gift med Abraham Nielsen Weinvich (b1650, d1709), Johanne var gift med Børre Willumsen, Anne Marie med Richard Hansen, og Margrethe med Johannes Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

ad 43. Litt rart hvis Anne Echof er en Henrichsdatter. Hun er fadder 28/7-1689 i KK på Henriche Abrahamsdatter Wessel, som Philip Lambertsons kone Anna Echof. Abraham Wessel var gift med Ahl Dirichsdatter Echof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Det er vel og en Anne Eckhof som fadder til Henriches søster Wenche i 1688. Hun het der Anne Cathrine Dirichsdatter og er trolig søster (uten kilde) til Ahl Eckhof. Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Gjertrud Selgensdatter Dahl f. ca 1722. Foreldre Selgen Rasmussen Dahl f. ca 1690 i Bergen og Maren Søfrensdatter Røst f. 1691 i Bergen. Selgen sønn av Rasmus Selgensen Dahl (d. 1700 i Bergen) og Gjertrud Hansdatter Cicius (d. 1719 i Bergen). Far til Rasmus Selgen Søfrensen (nevnes i 1645 i Jon Jakobsens hus i Flønderborg, 1648 som fogd i Hardanger og i 1662 i en sak fra Føyen).Interessant at Heggelundnavnet dukker opp i diskusjonen. Gjertruds søster Anne var gift med Baltzer Meisner Heggelund. Han var sønn av Rasmus Heggelund og Annichen Olsdatter Kjerboe. Kjenner ikke til hvor noen av disse var født eller deres foreldre. Annichen døde i 1724 og Rasmus i 1725 på Lilleuglen i Klæbu.Jeg har prøvd å finne opphavet til min Heggelund, men ikke klart å finne dette hverken nordover i landet til disse Heggelundene eller til Danmark.Hvis det nå viser seg å være en forbindelse mellom Dahl/Heggelund på et senere tidspunkt kan jo dette skyldes slektskap. Spennende.Opplysninger i dette innlegget er hentet fra diverse digitaliserte kilder i digitalarkivet og kopi av skifte etter Rasmus Heggelund og hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Et lite tillegg:Til innlegg 2: Det er to samtidige Gjertrud Dahl. Den ene f. 1720 og datter av Hans Dahl og Sophia Reutzer. Den andre f. ca 1722 og datter av Selgen Rasmussen Dahl og Maren Søfrensdatter Røst. Disse 2 er kusiner. Til innlegg 3: Skiftet er etter Hans Rasmussen Dahl f. ca 1690 d. 1728. Han var sønn av Rasmus Selgensen Dahl og Gjertrud Hansdatter Cicius (nevn i innlegg 46).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Gravfestelse for Maren Permanent sidelenke: LenkeVår Frues kirke, Tr.heim Røst, Maren Søfrensdr - 17/4 1733, 41 aar 2 mnd.Fant dåpen hennes i Korskirken, Bergen 25.03.1691. Døypte i Bergen 1668-1815 Døypt År Sokn/Kyrkje 2646 Mar 25 1691 KK Rolle Førenamn Etternamn 6303 Barn Maren 6304 Far Søfren Søfrensen 6305 Mor Maren Johannesdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.