Gå til innhold
Arkivverket

[#77392] Bergen 1700-tallet: Kjøpmannen Friederich Stennichen og kona Gertrud Dahl?

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Takk og takk, Anne! Men jeg tror nok Maren Sørensdatter Røst er født i Trondhjem som datter av Søren Jonsen Røst.I 1720-årene i Trondhjem omtales Bastian Røst som Selgen Dals svoger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Jeg er mottagelig for korreksjoner. Det hender jo at ting har blitt feil. Kan du spesifisere hvor denne omtalen fra 1720-årene stammer fra?Litt vanskelig for meg å sjekke opp ting akkurat nå, jeg er på jobb :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Har kikket litt i arkivet her. Henviser til tidligere debatt nr. 38481.Sakser et av innleggene hit:Randi Broli, Trondheim, 24.3.2008 13:36 (13)Anne (12). For sikkerhets skyld ville jeg bare gjøre deg oppmerksom på at det faktisk fantes en Søren Røst i Trondheim og som døde i 1723.Han er sannsynligvis den Søren Johnsen Røst som i 1687 er oppført med hustru og 3 barn (Trondhjems borgerskap 1680-1730. Utvalgte kilder).Søren Røst var tollbetjent for Ila og Sand 1691-92 og for Nordmørsleden 1694-98. (Ola Teige i en artikkel i NST XXXIX s 391). Dette er nok samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

(38, 41, 42):“Fredrik” med BS i 1619 het Diderich iflg. “Borgerskap i Bergen 1600-1751”. Far til “stadsmedicusen” og hans brødre Henrich og Johannes - må da hete Diderich siden Johannes med BS 1660 het Jan Dirichssen Echoff.Henrich Hermansen E. kan være født før 1600 siden han får BS i 1624? (“Normalalder” 25-30 ved BS?) Henrich var født i Hamburg, men må vel ha flyttet til Bremen (før han kom til Bergen) siden barna Giert , Frederich og Diderich står oppført med Bremen som fødested ?Kan det ha vært flere Eckhof-slekter i Bergen? Muligens kan Mathias Eckhof f. ca 1702 ha vært av en annen familie. Han var fra Lübeck og tok BS i Bergen i 1729, men det ble oppsagt i 1737. Johan Mathiesen Eckhof født i Lübeck ca 1703, dreng i Bergen 15 år gammel i 1728 kan ha vært broren? Kjenner ikke til noen etterslekt her.Andre slekter? Hvor skal en plassere drengene Casper Diederichsen E f. ca 1691 i Bremen , Casper Henrichsen E. f. ca 1695 i Bremen og Johan Diderich Johansen E. f. ca 1714 i Bremen? Vet ikke om de slo seg ned her eller flyttet tilbake til Tyskland.“For spesielt interesserte”: Navnet Eckhof skrives på forskjellig vis - Echoff, Echov, Aekof, Eckof, Eckov osv. Navnet er vel en sammensetting av det tyske ECKE (hjørne) og HOF (gårdsplass, plass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.