Gå til innhold
Arkivverket

[#77413] Ingrid Justin - død november 1985 - opplysninger om dødfall / skife og etterkom.


Gjest Inge Magne Bruvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Magne Bruvik

Hei,Jeg leter etter informasjon om Ingrid Justin født Takvam. Ingrid ble født 20.01.1903 på Dale i gamle Bruik Kommune i Hordaland. Foreldrene var Knut Olsen Takvam f. 24.12.1875 og Hilda Caspara Andreasdotter f. 1881 (Hilda Takvam)Ingrid utvandret til USA og da faren døde i 1949 bodde hun i Brooklyn i New York.I følge U.S. Social Security Death Index så døde hun i November 1985 og bostedet skal da ha vært Norge.Er det mulig å finne flere opplysninger om hvor i Norge hun bodde da hun døde og om skifte viser eventuelle etterkommere?På forhånd takk for hjelpen.mvhInge M. Bruvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Magne Bruvik

Kan opplyse videre at hun skal ha vært gift med Oliver Justin f. 28.02.1902. Han skal ha vært født i Sverige. Og i følge US death index døde han i Norge i februar 1986. Det er interessant også med opplysninger om hans død og skifte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Inge,Ingerid Takvam reiser med Stavangerfjord fra Kristiania til NY, der hun ankommer 2. nov 1923. Hun skal til venninnen Constanse Syvertsen, 75 New St, Port Richmond i New York.I 1930 bor Ingrid og Oliver Justin i NY.De dør i Norway i staten NY hhv i 1985 og 1986.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Magne Bruvik

Hei Anfrid,Takk for bidraget ditt, men jeg er ikke helt enig i din tolking av opplysningene rundt Ingrid og Oliver Justin sin død.Så vidt jeg vet finnes det ikke noe sted i staten New York som heter Norway. Og jeg tolker fortsatt opplysningene fra Amerikanske myndigheter slik at ekteparet var bosatt i Norge da de døde og lurer fortsatt på om Statsarkivet kan sitte på noen opplysninger.mvh Inge M. Bruvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser at foreldrene døde i Fjære Grimstad. I 1930 bor Ingrid, Oliver og Hilda på samme adresse i NY. se bilde.Det som står ved dødsfallene til Ingrid og Oliver er vel da å forstå slik at de var flyttet hjem til Norge før 1951, men at de var amerikanske statsborgere, siden dødsfallene ble innberettet til amerikanske myndigheter. Social Security Death Index: Name: Ingrid Justin SSN: 051-10-8819 Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway Born: 20 Jan 1903 Last Benefit: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway Died: Nov 1985 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951) *** Social Security Death Index:Name: Oliver Justin SSN: 100-07-4557 Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway Born: 28 May 1902 Died: Feb 1986 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)Der er imidlertid et sted i NY som heter Norway. Det ligger nord i staten. Du finner det ved å søke på Norway, New York.

bilete9105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Statsarkivet i Kristiansand har trolig skifte etterHilda Takvam f 1707 1881 d 2005 1965Ellers vet vi nå at Ingrid og Oliver flyttet til Norge mellom 1949 og 1951. Vet du hvilken gård Knut og Hilda bodde på i Fjære? Der kan evt være opplysninger i pantebøkene her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Det er mogeleg eg er heilt på jordet, men 'før 1951' betyr vel at personane fekk helseforsikring før 1951, ikkje at dei flytta til Norge før 1951?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Magne Bruvik

Da er vi i så fall på samme jordet, for jeg støtter din tolkning om at vi ikke kan tolke opplysningene slik at de flyttet til Norge før 1951. Det eneste jeg kan lese ut av det er at de sannsynligvis bodde i Norge da de døde i henholdsvis 85 og 86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

som nevnt i 7 så vil trolig skifte etter Hilda i 1965 avklare spørsmålet om hvor de bodde da de døde. man kan også bestille utskrift fra Social Security Death for de to. Det kan gjøres hos Ancestry eller Family Search, mener jeg.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.