Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arvid Sternang

[#77490] Skanning av gamle SW bilder med 'ruglet' overflate

Recommended Posts

Gjest Arvid Sternang

HeisannNår en i gamle dager skulle få laget papir-kopier, kunne en velge papirtype avhengig av om en ønsket blanke/matte kopier. En spesial-type var papir med 'ruglete' overflate. Har forsøkt å skanne noen slike bilder, med det resultat at 'rugle-mønsteret' kommer tydelig fram og fullstendig ødelegger bildet. Antar flere enn meg har opplevd dette, spørsmålet er da: hvordan kan en unngå dette under skanningen?Jeg bruker Epson Perfection 4990 Photo skanner, bruker gjerne SW-en som fulgte med skanneren. Har også forsøkt Silverfast uten hell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Olsen

heiHar du tekt på å fotografere dem med digitalkamera, de gjør jo like bra jobb særlig om en har et speilrefleks. Det er bare å passe på å ha rett dybdeskarphet, så vil vel resultatet bli bra.Steinar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arvid Sternang

Hei Jo jeg har vært inne på tanken å bruke kamera men er ikke sikker på om det løser problemet. For årsaken er refleksjoner. Hvis en ser på et slikt bilde rett forfra, ser det helt OK ut. Holder en det derimot opp mot lyset og snur og vender på det slik at lyset kommer inn fra siden, kommer mønsteret tydelig fram. I skanneren er det ei lang lampe, denne vil sende ut lys i nærmest alle vinkler slik at en vil få noe sidelys, dermed refleksjoner. Ved bruk av kamera må en jo også bruke lys som kommer fra siden, samme problem?En av årsakene til at jeg la ut dette problem i dette forum, var at jeg regnet med at mange andre her har jobbet med skanning av gamle bilder og antagelig sett problemet? Forhåpentlig har noen ei løsning?Hvis jeg får dette til å fungere så har jeg tatt et lite utsnitt av et bilde hvor dette kommer fram. Da skal det komme fram et mønster med hvite prikker på den mørke bakgrunnen og på den hvite bakgrunnen skal det avtegne seg et mønster.

bilete9113.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Du må bruke et profesjonelt billedbehandlings-program. I dette tilfelle har jeg brukt Photoshop. Helt perfekt vil du trolig aldri få til.

bilete9114.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.